Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TimeMachine mot nätverksdisk?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Jag har nyligen byggt mig en linuxserver som ska få stå i ett förråd och slava som bl.a. filserver. En tanke med bygget var att bli av med den gamla externa hårdisken här på skrivbordet som jag haft att köra TimeMachine mot. Vad mycket finare och tystare skrivbord man får om man kan köra denna backup mot en server i en annan del av huset istället tyckte jag... Men det tyckte inte Apple...

Är det någon som lyckats få TimeMachine att fungera mot en nätverksdisk (Samba-delning) i Mountain Lion?

Jag har läst diverse hacks som fungerat tidigare men det verkar inte funka nu.

Tidigare har man tydligen kunnat låsa upp möjligheten med kommandot:
defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1
Men det funka inte för mig iallafall.

Annars tar jag gärna emot tips på alternativa liknande backup-program!

Ett tips är att kolla på att installera netatalk (version 2.2.4 eller senare) tillsammans med avahi-daemon. Time Machine vill helst kommunicera över AFP.
Här finns ett blogginlägg som kanske kan vara till hjälp: Build your own Linux Time Machine Server - Terry's Tech Blog
I mitt tycke gör den personen det lite överkomplicerat, men jag har inte satt upp detta för Lion/Mountain Lion, bara för Snow Leopard och då var det bara att göra en utdelning i AppleVolumes och sätta timemachine=yes för att det skulle lira.

Ursprungligen av suddgummi:

Ett tips är att kolla på att installera netatalk (version 2.2.4 eller senare) tillsammans med avahi-daemon. Time Machine vill helst kommunicera över AFP.
Här finns ett blogginlägg som kanske kan vara till hjälp: Build your own Linux Time Machine Server - Terry's Tech Blog
I mitt tycke gör den personen det lite överkomplicerat, men jag har inte satt upp detta för Lion/Mountain Lion, bara för Snow Leopard och då var det bara att göra en utdelning i AppleVolumes och sätta timemachine=yes för att det skulle lira.

Det här ser intressant ut! Det ska testas så fort jag får ordning på lite annat strul jag har med servern just nu. Tackar för tipset!

Att jag inte kommer att kunna återställa direkt från min timemachine-backup vid boot är något jag faktiskt inte tänkt på men det ser jag inte som något problem egentligen... Skulle min macbook krasha nu så skulle jag nog ändå inte vilja återställa den helt till nuvarande konfiguration utan är mer intresserad av att mina dokument finns sparade.

En annan sak väl värd att ta i beaktning: det blir sannolikt svårt att återställa hela din dator från Time Machine om du löst det med en Linuxserver. Om datorn kraschar får du istället installera OS X separat och sen backa tillbaka filer och sånt via migreringsverktyget.

Ursprungligen av Joacim Melin:

En annan sak väl värd att ta i beaktning: det blir sannolikt svårt att återställa hela din dator från Time Machine om du löst det med en Linuxserver. Om datorn kraschar får du istället installera OS X separat och sen backa tillbaka filer och sånt via migreringsverktyget.

Med den filosofin så skall det inte gå att använda sig av NAS från Drobo, Netgear etc som också använder sig av netatalk.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-06 10:59

Köp en gammal begagnad Macmini och ställ i förrådet, koppla disken dit. Ingen skärm, mus, tangentbord behövs.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-06 11:23

Mina Drobos har FW800, så jag kan koppla in dem direkt, vid behov.

Ursprungligen av kenjon:

Mina Drobos har FW800, så jag kan koppla in dem direkt, vid behov.

Alltid bra.
Tänk dock på att jag skrev NAS, Network Attached Storage.

Det går alldeles utmärkt att använda sig av TimeMachine på nätverksdisk. Däremot blir det svårt att installera backupen från boot-läget utan du får använda migreringsassistenten istället när du kan lägga till nätverksdiskar.

Ursprungligen av illerG:

Med den filosofin så skall det inte gå att använda sig av NAS från Drobo, Netgear etc som också använder sig av netatalk.

Testade att återställa från en Readynas Duo vid boot av systemet för en månad sen. Fungerade inte. Däremot kan man som sagt återställa användarkontot och appar och annat sen när OS X är installerat.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-06 18:21
Ursprungligen av Joacim Melin:

Testade att återställa från en Readynas Duo vid boot av systemet för en månad sen. Fungerade inte. Däremot kan man som sagt återställa användarkontot och appar och annat sen när OS X är installerat.

Jag har återställt min MBP från en en ReadyNAS NV+ utan problem.
Det tog en jäkla tid men det gick

Jag använde denna guide innan jag bytte ut min linux-server mot en mac mini.
HowTo: Make Ubuntu A Perfect Mac File Server And Time Machine Volume [Update6] ¦ kremalicious
Fungerade utmärkt, och en bonus är att man kan välja hur ikonen för Linuxmaskinen skall se ut i Finder så man slipper den hemska bluescreen-ikonen och instället kan ha en schyst X-serveikon

Det ser ju ut att vara en mycket bra guide! Jag kör ju Ubuntu på servern så den är ju kanon!
Just nu provar jag en annan backup-lösning, Chronosync, då jag inte hade tid att krångla mer med detta just nu (Jag krånglar även med att få igång Unity utan att ha en skärm ansluten till min ubuntu-server).
Men jag tackar som ödmjukast för alla svar!

1
Bevaka tråden