Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VGA-skärm till PB12"

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-07-15 22:20

Jag har precis fått hem mjorsans jobb-pc med en tillhörande 21" Eizo FlexScan-skärm. Nu tänkte jag att jag äntligen skull ekunna koppla ihop en större skärm till min PB12" och det gick förvisso, men jag får pytteliten bild. Om jag väljer att köra den extrerna skärmen i 1024x768 så blir allting jättestort och fyller ut hela skärmbilden. När jag däremot väljer högre upplölsning(1280x1024) blir bilden lika stor som på den inbyggda PB-skärmen och runt om finns ett stort tomt svart fält... Varför blir det såhär? Jag vill ju förstås att jag ska få en heltäckande skrämbild i upplölsningen 1280x1024 och inget annat... Hjälp! En sak till bara... bilden blir även mycket mörkare när jag kopplar in PB:en om man jämför med den bild jag får då jag kopplar in PC:n... Någon som har några lösningar på dessa problem?

LCD eller CRT?

CRT Eizo brukar ha en autoinställningsknapp på framsidan som snabbt plockar bort alla sorgkanter. Annars kan du via skärmens menysystem (på svenska om man vill ha de) manuellt göra detta. På 21" bör du väl köra 1600x1200 pixlar med 85Hz.

Är det LCD bör du absolut köra den upplösning som skärmen har (1600x1200?), allt annat ger suddig bild, samt alltid 60Hz.

Har inte kört nån platt Eizo, vi har precis bytt våra Eizo 21" CRT till dubbla platta Dell 18" till våra Mac-datorer.

mvh
BitBLT

  • Oregistrerad
  • 2003-07-15 23:20

Jag lyckades äntligen... man får fälla ihop PB:en och sedan koppla in skärmen. Därefter vöäcker man ypp datorn och den ibyggda förblir svart medans den externa sätter igång. Nu funkar upplösningen perfekt (PB12" klarar som högst 1280x1024) men färgerna är inte de vackraste. De känns "matta" liksom. Lång ifrån de skarpa färger jag fick på min 17" Apple LCD. Jag kör nu en 21" Eizo CRT f.ö. och har försökt kalibrera mig tokig via inställningarna i OSX.

Är det inte en PB 12" G4 du har?
Jag har en sån och den klarar 1600x1200! Och det brukar gå via Bildskärmsinställningar att fixa upplösningen. Observera att du har två inställningssidor då du har två bildskärmar inkopplade. Du kan välja mellan samma bild på båda skärmarna eller bygga ett större skrivbord genom använda båda samtidigt.
Brukar bli en chock att gämnföra LCD med CRT

  • Oregistrerad
  • 2003-07-15 23:52

Oki... tror det kanske är skärmen som inte klarar högre upplösning. När jag har den kopplad till PC:n e max 1280x1024 även där... Jag gillar verkligen inte CRT-skärmar... Ingen CRT-skärm jag testat kommer ens i närheten av den bildkvalité som visades på min 17" Apple LCD.

Med risk för att verka tjatig. På våra gamla Eizo 21, lite över tre år, står det rekommenderat 1600x1200 i 85HZ på en dekal på framsidan. Vad är det för modelnummer?

Dags att sova... kollar här imogon igen.

1
Bevaka tråden