Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertera .rtd-filer till "vsh" ?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har under längre tid ( 1988 -- > ) använt ett tyskt publishing-program - RagTime - men deras uppgrdaeringspolicy har alltid varit lite hårdhänt. Under åren har jag alltid kunnat hyvla ut kostnaden på kunder, men den sista kunden försvann för snart tre år sedan och vid övergången till Lion måste jag uppgradera igen - suck.

RagTime använder ett eget filformat - .rtd - men jag hittar ingen konverterade för att komma åt textinnehållet i gamla filer. Finns det öht någon ?

Exportera till .doc/.rtf från RagTime?

Någon konverterare verkar inte existera.

vilken version av Ragtime har du nu, kan du köra den i Lion? Har lite svårt att fatta vad du menar

Här finns en demo på Ragtime 6.5.2 om det nu kan vara till hjälp: Download RagTime for Mac - Professional business publishing software. MacUpdate.com

Detta kanske kan vara något men jag skulle inte räkna med att ev layout är ok: File Viewer - View Unknown Files on Your Mac

"vid övergången till Lion måste jag uppgradera igen" = versionen är INTE körbar under Lion / ML

"komma åt textinnehållet i gamla filer" = jag sk-t-r i layouten

Nix File Viewer kan förvisso öppna .rtd-filer, men det går inte att extrahera något vettigt ur filen, inte ens på nivån "åäö fungerar inte". Inte en hex är användbart.

Skapa en Bootcamp-partition och installera 10.6 på denna. Installera RT, öppna filerna och spara om dem i annat format alternativt kopiera texten o klistra in den ngn annanstans

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-04 16:12

När jag började med DTP, runt 1988, så var det en tjomme som försökte övertyga mig om att RagTime var framtiden och det bästa man kunde jobba med.
Jag är glad för att jag inte gick på den finten.

Tidiga versioner av RagTime var överlägsna allt annat, men priset var högt. Det fanns en billig ( gratis ? ) variant under några år - RagTime Solo - som svar på kritiken av deras prissättning. Om priset inte var avgörande ( = kunde läggas på betalande kunder ) var det ett utmärkt alternativ.

I dag är Apple Pages och Swift Publisher bättre alternativ.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-12-04 22:30

RagTime verkar finnas som 30 dagars demo.

Hämta och exportera dina texter?

Jag vill gärna slippa - det är drygt tjugo års texter som jag med regelbundenhet återanvänder delar av. Att inte kunna göra det vid behov, känns inte riktigt lockande. Får fundera över om det är några delar som jag återvänder frekvent till. Möjligen att jag tar en handtralla med dem via demon - men lockande är det inte.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-12-04 22:52

Det kanske räcker med att göra pdf:er av dem då? Och kanske finns något Automator-flöde för ändamålet så du slipper sitta och göra jobbet manuellt.

Ursprungligen av filuren:

Det kanske räcker med att göra pdf:er av dem då? Och kanske finns något Automator-flöde för ändamålet så du slipper sitta och göra jobbet manuellt.

O finns det inget kanske det inte är så krångligt att göra ett

Just nu så ser det ut som att gör .pdf av allt och sedan "skanning" / OCR vid behov är den smakligaste vägen. Fortfarnde en avvägning mellan arbete och förväntad nytta i framtiden. Svårt att bedöma nyttan bara.

  • Medlem
  • 2012-12-04 23:10

Om exporterad pdf innehåller "text" så går det väl att suga ut texten i efterhand utan OCR.

1
Bevaka tråden