Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kontakter synkas inte

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej!
Mina kontakter är nu i "kontakter" på "dock" fältet. (har flyttats från outlook). Det verkar som de inte synkas mot min iphone samt att man kan bara se "alla kontakter" på min iphone. Mapparna (jobbkontakter, privatkontakter med fler) går inte att öppna på min iphone. mvh/marie

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-23 01:19

Du får ju ställa in i iTunes vad som ska synkas. Det synkas inget om du inte har bett om det.

Ursprungligen av Konrad:

Du får ju ställa in i iTunes vad som ska synkas. Det synkas inget om du inte har bett om det.

hej! nu har jag tittat i "iTunes" och det var inte bockat för "grupper" därför gick det inte att öppna resp. grupp/mapp på min iPhone.. Dock går det inte i iTunes att välja både och/ dvs: sätta bock på "Kontakter" samt sätta bock på de "Grupperna" från listan som man vill ha med.

Nu undrar jag hur man skapar grupper i programmet/applikation: "kontakter" som finns på fältet "dock".
Kanske att det inte går?
mvh/marie

Starta Adressboken om du kör Mac.

Ser ut som nedan om man valt ha den i "dubbelt uppslag".

Hålla muspekaren över "På min Mac" ger dig ett "Plus-tecken", klicka
"Namnlös grupp" skapas, den kan du kalla vad du vill "Jobb", "nätvänner" el dyl - allt efter behov och önskemål.

På en PC sköts väl kontakter av Outlook? Jag har inte bökat med det på åratal, så det får någon annan ta.
Windows ger mig höjt blodtryck.

För att synka in i Luren måste du ha ställt in det i iTunes.

Luren ansluten, flik #2|2 "Info", kryssa i vad du vill synka, kontakter, kalendrar osv...

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-11-24 16:02
Ursprungligen av Goflorp:

För att synka in i Luren måste du ha ställt in det i iTunes.

Alternativt synka via iCloud. Det tycker jag är otroligt smidigt när man ändrar eller lägger till kontakter i telefonen under dagen, då synkroniseras kontaktboken varje gång telefonen och datorn är ansluten till nätverket.

Ursprungligen av kajonas:

Alternativt synka via iCloud. Det tycker jag är otroligt smidigt när man ändrar eller lägger till kontakter i telefonen under dagen, då synkroniseras kontaktboken varje gång telefonen och datorn är ansluten till nätverket.

Ska man göra detta i både iTunes samt i iCloud? Jag använder knappast iCloud just nu men det kan vara bra att veta.
mvh/marie

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-24 16:30
Ursprungligen av marie-claire:

Ska man göra detta i både iTunes samt i iCloud? Jag använder knappast iCloud just nu men det kan vara bra att veta.
mvh/marie

iCloud sköter sig självt när man en gång aktiverat de funktioner man vill använda. Jag använder iCloud, men jag har inte varit inne där och rotat något på en evighet. Det är det som är finessen - att det är självgående.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-24 16:42
Ursprungligen av marie-claire:

Ska man göra detta i både iTunes samt i iCloud? Jag använder knappast iCloud just nu men det kan vara bra att veta.
mvh/marie

Använd inte båda, risken finns att du får dubletter av alla kontakter då.

Använd iCloud.

Jag råkade ut för något tjall på linjen mot Icloud idag. Märkte att inte alla kontakter blivit synkade till min nya MBP. Slog av synkningen av kontakter och slog på dem igen. Då kom alla över

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-11-24 16:41

Om du synkar via iCloud behöver du inte synka dem via iTunes. Då har du samma kontakter på mac:en, www.icloud.com och i iPhonen.

Man kan undra varför Icloud och Itunes är inte ihopbyggda. Det blir lite tårta på tårta med synkroniseringarna........

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-24 17:01
Ursprungligen av marie-claire:

Man kan undra varför Icloud och Itunes är inte ihopbyggda. Det blir lite tårta på tårta med synkroniseringarna........

Det skulle i så fall förutsätta att alla har iPhone och/eller iPad också. Det är inte säkert att alla har. Konstigt nog.
Du kan ju fördjupa dig lite genom att läsa här t ex:
Apple - iCloud - Allt ditt innehåll. På alla dina enheter.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-25 22:26

Det kommer väl till veckan med iTunes 11.

Ursprungligen av kenjon:

Det kommer väl till veckan med iTunes 11.

Vad menar du? vad är det som kommer?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-26 12:39
Ursprungligen av marie-claire:

Vad menar du? vad är det som kommer?

iTunes 11. Apple har tidigare gått ut och meddelat att det ska släppas under november och vi har nu sista veckan i november.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-26 15:08

Och att den ska ha bättre integrering mot iCloud.

Det verkar inte fungera att flytta kontaktpersonerna mellan mapparna (i adressboken som finns på dock-fältet)? Ibland går det, ibland inte. Om jag har flyttat en kontaktperson i fel mapp/kategori så går det inte att flytta den någon annan stans. Någon som vet?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-04 12:02

Har du testat att dra den rakt horisontellt först, och sedan upp/ner till rätt mapp, istället för diagonalt till rätt mspp? Det problemet hade jag i Mail till en början.

Ursprungligen av kenjon:

Har du testat att dra den rakt horisontellt först, och sedan upp/ner till rätt mapp, istället för diagonalt till rätt mspp? Det problemet hade jag i Mail till en början.

hej! det har jag experimenterat med. Det går att flytta men det verkar så att kontakten finns också kvar i den befintliga mappen.....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-04 20:25

Och den befintliga mappen är inte "Alla kontakter"? För där ska den vara kvar...

Ursprungligen av kenjon:

Och den befintliga mappen är inte "Alla kontakter"? För där ska den vara kvar...

hej! Nej, det är inte mappen "alla kontakter". Ska man hålla ned en viss tangent när man flyttar? provade med några och det fungerar inte.
Kontaktperson flyttas med den befintliga är kvar i tidigare mapp/kategori.
Hoppas det går att lösa.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-05 16:55

Gör en backup på dina Kontakter. Sedan drar du över en till en annan mapp, går tillbaka och raderar den i den ursprungliga mappen, och kollar om den ligger kvar i den nya mappen.

Ursprungligen av kenjon:

Gör en backup på dina Kontakter. Sedan drar du över en till en annan mapp, går tillbaka och raderar den i den ursprungliga mappen, och kollar om den ligger kvar i den nya mappen.

Inte vet jag hur man gör en backup på enbart kontakterna........ Jag har en sådant extern Lacie som fixar automatiskt på alla filer.
Det verkar som man ska radera så att man inte får dubbletter i olika mappar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-06 10:41

I Kontakter Arkiv - Exportera - Kontakter-arkiv

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-03-04 16:05

Min frus 3gs blev stulen idag och vi har letat fram en gammal iPhone 3g. Den kör ju som högst IOS4. Har försökt att synka över kontakterna från hennes adressbok men det är bara tomt på telefonen. Allt annat synkar den. vad gör jag för fel?

Ursprungligen av onnyt:

Min frus 3gs blev stulen idag och vi har letat fram en gammal iPhone 3g. Den kör ju som högst IOS4. Har försökt att synka över kontakterna från hennes adressbok men det är bara tomt på telefonen. Allt annat synkar den. vad gör jag för fel?

Exakt hur har du klickat i iTunes för att synka kontakterna? Lägg gärna upp en bild.

1
Bevaka tråden