Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utomlands - koppla upp sig - med Dator/Iphone/Ipad -

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad är egentligen optimal abonnemangsform prestandamässigt och prismässigt om man ska ha datorn, Ipad och mobilen med utomlands längre perioder när man ska bo i en lägenhet.
Det är klart att det verkar vara skillnad också om man är i Europa eller någon annanstans?

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-12-04 11:46

Kontantkort skulle jag tippa på... kontantkort här hemma så slipper man betala när man inte är här... kontantkort på plats utomlands lär vara det billigaste alternativet också

Beror så klart på var och hur länge.
Allt över ett par veckor gör ju att man seriöst måste överväga lokala kontantkort på iPhone/iPad.
Fast internet i lägenheten till datorn? Lokalt SIM-kort till iPhone/iPad och köra som hotspot till datorn?
Inom EU är det trots allt humana priser jämfört med tidigare, men mycket dyrare än hemma i Sverige (med svenskt abb).

En sak är att i många länder är det inte helt problemfritt att bara knalla in och köpa ett kontantkort. Ofta måste man ha en fast adress och landets motsvarighet till ett personnummer för att kunna få ett kontantkort. Lösningen är så klart att någon lokal släkting/bekant/kollega ordnar det åt en.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-12-04 12:07

Man kan även kolla med granne om man får köpa/hyra åtkomst till deras Wifi. Brukar kunna vara ett billigt och ganska bra alternativ. Sen beror det på vart man åker i världen. Tänk på att vi i Sverige förmodligen har världens snabbaste internet i snitt! Kan oftast inte jämföras med andra länder. pmarriott har rätt i att det inte bara är att knalla in och köpa, oftast måste man visa pass och visum i alla fall i en del länder i mellanöstern./J

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-12-04 12:40
Ursprungligen av jnes:

Tänk på att vi i Sverige förmodligen har världens snabbaste internet i snitt!

Sydkorea har bättre om jag inte minns fel
Iaf, det stämmer väldigt bra, i många fall är vårt 3G bättre än fasta uppkopplingar utomlands.

Jag hade hört med värden för lägenhet om det finns tillgång till internet först.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-04 15:42

Ett annat problem är att det kanske inte är helt lätt att få tag i ett micro-SIM, eller ett nano-SIM när man är utomlands. Jag var i Frankrike nyligen och det visade sig i stort sett omöjligt.

Ursprungligen av Konrad:

Ett annat problem är att det kanske inte är helt lätt att få tag i ett micro-SIM, eller ett nano-SIM när man är utomlands. Jag var i Frankrike nyligen och det visade sig i stort sett omöjligt.

Sax finns väl i alla länder? Använde jag för ett par veckor sen.

Ursprungligen av keptang:

Sax finns väl i alla länder? Använde jag för ett par veckor sen.

Sant, men det känns onekligen tryggare att få rätt storlek direkt i handen, speciellt med alla skräckhistorier man läst om egenhändigt tillklippta nano-SIM som fastnar och man tvingas ta till borrmaskin och tång för att få ut det igen.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-04 16:04
Ursprungligen av keptang:

Sax finns väl i alla länder? Använde jag för ett par veckor sen.

Jag har inget behov av att vara uppkopplad varenda minut dygnet runt, så jag brukar nöja mig med wi-fi som de flesta hotell, även lite enklare, brukar tillhandahålla. Nån jävla gång vill man väl vara i fred också?

Ursprungligen av Konrad:

Jag har inget behov av att vara uppkopplad varenda minut dygnet runt, så jag brukar nöja mig med wi-fi som de flesta hotell, även lite enklare, brukar tillhandahålla. Nån jävla gång vill man väl vara i fred också?

Jag får panikångest om jag inte är uppkopplad. Tänk om någon postar något intressant på Facebook och jag inte får reda på det förrän flera timmar senare!?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-04 16:10
Ursprungligen av pmarriott:

Jag får panikångest om jag inte är uppkopplad. Tänk om någon postar något intressant på Facebook och jag inte får reda på det förrän flera timmar senare!?

Då är du illa ute, din stackare.

Ursprungligen av keptang:

Sax finns väl i alla länder? Använde jag för ett par veckor sen.

Vad är Sax?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-04 16:14
Ursprungligen av marie-claire:

Vad är Sax?

Det är en app, en som man kan klippa SIM-kort med. Men man måste ha ett aggregat som kostar 29.995 kr inkopplat på Macen.;)

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-04 16:14

Plus moms.

Ursprungligen av marie-claire:

Vad är Sax?

Ursprungligen av keptang:

pinsamt....jag trodde att det var någon ny dataterm. Ta bort era inlägg!

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-04 16:32
Ursprungligen av marie-claire:

pinsamt....jag trodde att det var någon ny dataterm. Ta bort era inlägg!

Ähh, skit i det. Jag förstår dig, det är ju bara nördar och tomtar som sitter och skriver här ändå.
Keep on keeping on!

Ursprungligen av keptang:

Sax finns väl i alla länder? Använde jag för ett par veckor sen.

Vad är det man köper egentligen? att man ska vara tvungen att använda en sax för att få det att passa in är väl inte genomtänkt?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-04 16:58
Ursprungligen av marie-claire:

Vad är det man köper egentligen? att man ska vara tvungen att använda en sax för att få det att passa in är väl inte genomtänkt?

Personligen tycker jag är det är lite larvigt med en massa olika format på SIM-kort. Så jävla mycket utrymme vinner man inte på att göra mindre och mindre SIM-kort. Dom är ju rätt små ändå. Skillnaden mellan micro-SIM och nano-Sim är försumbar.
Inget som nämnvärt kan påverka storleken på själva apparaten.

Ursprungligen av marie-claire:

Vad är det man köper egentligen? att man ska vara tvungen att använda en sax för att få det att passa in är väl inte genomtänkt?

Om det inte finns Micro/Nano-SIM att tillgå så kan man använda en sax, om man vågar.

Ursprungligen av keptang:

Om det inte finns Micro/Nano-SIM att tillgå så kan man använda en sax, om man vågar.

Ju mer jag läser desto mindre förstår jag! Jag trodde att man ska ha en sax för att klippa av runt simkortet så att det passar in i apparaten.
Vad menar du?

Ursprungligen av Konrad:

Ett annat problem är att det kanske inte är helt lätt att få tag i ett micro-SIM, eller ett nano-SIM när man är utomlands. Jag var i Frankrike nyligen och det visade sig i stort sett omöjligt.

Varför omöjligt i Frankrike? Vad är skillnaden mellan micro-SIM och nano-SIM? kan man använda vilket som?

Ursprungligen av marie-claire:

Varför omöjligt i Frankrike? Vad är skillnaden mellan micro-SIM och nano-SIM? kan man använda vilket som?

Ett nano-SIM är mindre än ett micro-SIM och vilket du ska använda beror på vad det är för telefon/surfplatta du har. iPhone 4/4S använder micro-SIM, iPhone 5 använder nano-SIM. Du kan inte sätta ett micro-SIM i en enhet som vill ha ett nano och vice versa. iPad 3 använder micro. Vet inte om 4:an vill ha nano eller micro. Någon påstod någonstans att 4:an vill ha nano.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-04 16:20
Ursprungligen av marie-claire:

Varför omöjligt i Frankrike? Vad är skillnaden mellan micro-SIM och nano-SIM? kan man använda vilket som?

Det brukar vara så, precis som det är i Sverige, att det är arabaffärer och liknande som säljer sådana SIM-kort. Där verkar inte utvecklingen ha hängt med som här. Vanliga SIM-kort av den gamla modellen är oftast det enda dom har att erbjuda. Jag var i Paris nyligen, inte ens hos Orange, som är en av de större mobiloperatörerna där hade dom det. Man kunde beställa, men det skulle ta ett par dagar.

Ursprungligen av Konrad:

Det brukar vara så, precis som det är i Sverige, att det är arabaffärer och liknande som säljer sådana SIM-kort. Där verkar inte utvecklingen ha hängt med som här. Vanliga SIM-kort av den gamla modellen är oftast det enda dom har att erbjuda. Jag var i Paris nyligen, inte ens hos Orange, som är en av de större mobiloperatörerna där hade dom det. Man kunde beställa, men det skulle ta ett par dagar.

Recharges - France Mobiles

Det finns olika storlekar av SIM-kort:

Bild från: Subscriber identity module - Wikipedia, the free encyclopedia

Från vänster till höger: SIM, mini-SIM, micro-SIM och nano-SIM. Mini-SIM är det "vanliga" SIM-kortet som använts av telefontillverkare och operatörer under lång tid. Sedan tyckte Apple att micro-SIM är bra grejer, ett tag (Iphone 4/4S, Ipad), därefter tyckte de att den storleken var för stor och då blev det nano-SIM (Iphone 5).

Alla korten går att klippa ner till mindre storlekar. nano-SIM är i princip bara SIM-kortsmodulen utan en massa "onödig" plast runtikring.

1
Bevaka tråden