Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tilläggsinfo till kontoskapande

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har hållit på det ganska länge men nu är det nog. Det är möjligt att ett flertal nya medlemmar aldrig gått i skolan o lärt sig skriva o läsa riktigt men något måste de ha lärt sig för att kunna skriva här. Den extra informationen som jag gärna skulle se är typ en enklare video som talar om för medlemsaspiranterna hur forumet funkar.

Att man ska söka först innan man skapar nya trådar,

Att forumets olika sektioner har ett syfte,

Att det blir enklare för andra att hjälpa vid problem ju mer information som ges,

Att det inte är fel att använda frågetecken men att det kan bli väldigt fel när man inte gör det

Att skriva tydliga förklarande rubriker

Att det går att redigera tidigare inlägg(finns trådar som påminner om en irc eller twitter)

Hur inläggsverktyget funkar(alla delar)

Troligt är förstås att ingen någonsin tar till sig av det men man måste försöka o det borde vara som en EULA

Gnällig? Nä men lite småless på vad jag ser som ett partiellt förfall av forumet

Kommatecken och punkter är trevligt också.

Nämen alltså vadå jag tycker typ att det är helt ok att bara peta in en massa trådar utan och söka plus att det där med punkt och stor bokstav är bara för påfessorer å såna å ja vill ente slita på tangentbordet i onödan

Två synpunkter på huvudinlägget.

1. Det är inte så farligt att en del nya användare startar en ny tråd utan att söka. Det skadar ingen att behöva läsa tråden och lämna ett svar om man så känner för det. Man kan dessutom hänvisa till tidigare trådar om man så önskar.

2. Om ett inlägg inte är fullständigt med information så skadar det inte att ställa följdfrågor till trådskaparen. Jag tycker inte att vi kan förvänta oss att varenda medlem alltid ska ställa upp tillräcklig information i sitt första inlägg. Vi har alla olika uppfattningar om vad som är tillräcklig information eller inte för att kunna få hjälp med ett problem.

Och vad skulle syftet med en EULA vara, och vad är egentligen konsekvensen av att bryta mot denna? Ska vi börja stänga av användare som några gånger bryter mot denna EULA, för att de kanske inte läst den eller bara glömmer bort vad som det står där? Ska man ha ett sådant så måste det ju också rimligtvis finnas en konsekvens när man inte efterlever den.

Exakt hur en EULA skulle utformas har jag inte tänkt på alls, det överlåter jag åt någon annan att göra dessutom var EULA bara ett exempel. Dock tycker jag många inlägg och påföljande svar när medlemmar efterfrågar utförligare information kring problem är lite som den fåordige patienten i nå'n av Richard Fuchs komiska böcker om vården..

Doktorn: Jaha herr A vad för Er till min mottagning?

Patienten: Ont

Doktorn: Var har ni ont?

Patienten: ben

Doktorn: kan ni vara lite mer utförlig?

Patienten: Aj!

Doktorn: Vad är det?

Patienten: Ont

...

Alla är olika, Cogito ergo Mac. Vi kan inte göra så mycket åt att en del är fåordiga och behöver en konstant spark i arslet för att kunna få den hjälp de efterfrågar. Det är ingen som tvingar någon att svara om man inte kan stå ut med det.

okidokivifårvälfortsättapåpekaförnyavissanyatrådskapareatt mellanslag( ) mellan ord samt punkt(.) och frågetecken(?) inte är utav ondo utan endast är till hjälp för dem som "rusar" till undsättning.

...själv kan jag inte låta bli att försöka hjälpa till. Det ligger i min natur att erbjuda min hjälp när jag kan...eller tror jag kan

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-04 20:03

Vi har en del medlemmar här med dyslexi, vilket kan vara en förklaring till en del "svårförstådda" inlägg. Något att tänka på innan man går till (hårt) angrepp

Ursprungligen av kenjon:

Vi har en del medlemmar här med dyslexi, vilket kan vara en förklaring till en del "svårförstådda" inlägg. Något att tänka på innan man går till (hårt) angrepp

Tänkte inte på det (viset). I rest my case

En form av introduktionsvideo är planerad till att vi byter system på 99mac.

Att söka efter befintliga trådar är i vissa fall en mindre bra ide. Ett problem i OS X 10.5 har inte nödvändigtvis samma lösning i OS X 10.8 även om problemet yttrar sig på samma sätt för användaren. Mitt förslag är att man som medlem på 99mac tar sig tid att hjälpa och förklara för nya medlemmar på ett vänligt sätt att den exakta lösningen de letar efter redan finns och en länk till den tråden, eller så besvarar man problemet med samma lösning igen. Hade jag som ny medlem i valfritt forum fått "Meh. Sök!" som svar på mitt första inlägg hade jag troligen inte återvänt och det är knappast en utveckling som gynnar något forum, oavsett vad det handlar om.

Vad det gäller stavning och liknande är det givetvis så att olika personer är på olika nivå, eller som lider av exempelvis dyslexi eller kanske inte har svenska som förstaspråk. Att gnälla över hur någon annan stavar i ett forum är för mig ett enormt slöseri med tid - så länge poängen går fram med vad inlägget vill ha sagt så finns det i mitt tycke ingen anledning att klaga på hur någon annan uttrycker sig.

Ursprungligen av Joacim Melin:

En form av introduktionsvideo är planerad till att vi byter system på 99mac.

Att söka efter befintliga trådar är i vissa fall en mindre bra ide. Ett problem i OS X 10.5 har inte nödvändigtvis samma lösning i OS X 10.8 även om problemet yttrar sig på samma sätt för användaren. Mitt förslag är att man som medlem på 99mac tar sig tid att hjälpa och förklara för nya medlemmar på ett vänligt sätt att den exakta lösningen de letar efter redan finns och en länk till den tråden, eller så besvarar man problemet med samma lösning igen. Hade jag som ny medlem i valfritt forum fått "Meh. Sök!" som svar på mitt första inlägg hade jag troligen inte återvänt och det är knappast en utveckling som gynnar något forum, oavsett vad det handlar om.

Vad det gäller stavning och liknande är det givetvis så att olika personer är på olika nivå, eller som lider av exempelvis dyslexi eller kanske inte har svenska som förstaspråk. Att gnälla över hur någon annan stavar i ett forum är för mig ett enormt slöseri med tid - så länge poängen går fram med vad inlägget vill ha sagt så finns det i mitt tycke ingen anledning att klaga på hur någon annan uttrycker sig.

Visst, vissa kan lida av en släng dyslexi, men jag ser tydligt att den yngre generationen inte har lärt sig skriva korrekt svenska. Jag Har En Systerdotter Som Envisas Med Att Skriva Stor Bokstav På Varje Ord Och Använd3r Siffran Tr3 Iställ3et För Bokstav3n E. H3rr3jävlar!

Ursprungligen av pmarriott:

Visst, vissa kan lida av en släng dyslexi, men jag ser tydligt att den yngre generationen inte har lärt sig skriva korrekt svenska. Jag Har En Systerdotter Som Envisas Med Att Skriva Stor Bokstav På Varje Ord Och Använd3r Siffran Tr3 Iställ3et För Bokstav3n E. H3rr3jävlar!

1337!

Meh, sök är sällan svar som ges i nya trådar, iaf inte från mig men om sökfunktionen funkade bättre kanske det skulle uppmuntra att använda den oftare o därmed skulle vi slippa så mycket dubblett- och/eller fåinläggs trådar. Men ni som administrerar forumet verkar ju tycka att det funkar alldeles utmärkt så får det väl vara.

Mängden dubblettrådar gör det dock svårare att verkligen finna det man söker när man använder sökfunktionen.

Antalet gillanden av ursprungsinlägget ser iaf jag som att jag inte är den ende med synpunkter...möjl den ende/förste som tar bladet från munnen o säger nåt om det

1
Bevaka tråden