Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plex - Min media på en NAS

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis köpt en Synology DS413j. Har nu flyttat alla mina serier och filmer till NAS:en men jag vet inte riktigt hur jag ska ange vägen för PMS. Tidigare använde jag mig av en extern hårddisk och då blev det /Volumes/Media/Serier för serier. Men hur gör jag då min NAS ligger i nätverket och inte är kopplad till min Mac Mini?

går det inte att dela ut mappar och ansluta med "smb://nasnamn/volym/"?

"afp://DiskStation._afpovertcp._tcp.local/Serier" verkar då inte fungera. Ska testa förslaget ovan.

Edit: "smb://DiskStation/Volumes/Serier" fungerar inte heller.

Ursprungligen av barbapappa_86:

"afp://DiskStation._afpovertcp._tcp.local/Serier" verkar då inte fungera. Ska testa förslaget ovan.

Edit: "smb://DiskStation/Volumes/Serier" fungerar inte heller.

Du behöver montera utdelningen (share:et) i OS X och sedan ange sökvägen till den lokala mappen. Efter montering ligger den under /Volumes. Du behöver inte använda afp:// eller smb://.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Du behöver montera utdelningen (share:et) i OS X och sedan ange sökvägen till den lokala mappen. Efter montering ligger den under /Volumes. Du behöver inte använda afp:// eller smb://.

Ursäkta min pinsamma fråga, men hur gör jag det? :">

Edit: Stryk det.. Var inte svårare än att bläddra efter servern. Dock så är min mappar gråmarkerade?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-01 21:56
Ursprungligen av barbapappa_86:

Ursäkta min pinsamma fråga, men hur gör jag det? :">

Edit: Stryk det.. Var inte svårare än att bläddra efter servern. Dock så är min mappar gråmarkerade?

Har du anslutit med ett konto som har behörighet till dem?

märkligt.

nu använder jag ju inte NAS utan en "vanlig server" med windows home server installert.
jag har delat ut mina filmmappar precis som man brukar göra i en windowsburk för att komma åt över nätverket.

jag har sedan anslutit dessa till min mac mini med smb (cmd+k) och då frågar han vilken mapp man vill lägga på skrivbordet och har då valt den mappen med filmerna (den läggs inte på skrivbordet för övrigt så varför den säger så vet jag ej, den läggs ju under datornamn/.

sedan har jag bara lagt till denna i biblioteket i plex.

hoppas jag inte stjäl tråden nu men när vi ändå snackar montering, så hur monterar man en extra share i efterhand? (efter man anslutit smb)

Ursprungligen av tqila:

hoppas jag inte stjäl tråden nu men när vi ändå snackar montering, så hur monterar man en extra share i efterhand? (efter man anslutit smb)

Antingen är "discovery" påslaget på servern och du bör se servern i sidofältet i Finder. Markera då servern så visas tillgängliga share.

Om servern ej hittas i Finder kan du markera Finder och trycka Cmd+K (Eller menyn Gå > Anslut till server...) och skriva smb://adress.till.server.

Det löste sig. Diskarna dök upp under /Volumes. Tack för all hjälp

Men de försvann tydligen när jag startade om min Mac Mini. Hur gör jag om jag vill att de ska finnas kvar? Nu kör jag med afp (tidigare smb, tror jag).

Dra in dem som Startup-objekt,

De försvinner dock när datorn går in i sömnläge. Efter det så måste jag ansluta till dem igen. Väldigt frustrerande! Är det någon som känner till en lösning?

1
Bevaka tråden