Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imac tillgänglig 30 november

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-27 15:52

Lide gytt.

Jag ska visserligen inte köpa en 21,5" men det är skönt att de äntligen kommer, dessutom kul att nu få läsa lite benchmarks från 21,5"-aren

De som har tillgång till butiken i Täby, kan de köpa en BTO direkt i butik eller kan man endast göra det via Apple Store på nätet?

Ursprungligen av zinned:

...kan de köpa en BTO direkt i butik...

Beror på vad du menar med "direkt". Jag tvivlar på att Apple Retail Stores har en massa BTO-varianter på lager. Men man kan säkert beställa BTO där. Men det är ju inget unikt för Apple Retail Stores - det kan man ju göra hos Apple Premium Resellers också.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-27 16:40
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Beror på vad du menar med "direkt". Jag tvivlar på att Apple Retail Stores har en massa BTO-varianter på lager. Men man kan säkert beställa BTO där. Men det är ju inget unikt för Apple Retail Stores - det kan man ju göra hos Apple Premium Resellers också.

Ordklyverier

Det var så jag menade, ifall man har möjlighet att traska in till en AS/APR och säga "Hej, jag vill köpa en iMac med bl a, bl a, bl a." och sedan hämta den en "stund" senare

Ursprungligen av zinned:

...ifall man har möjlighet att traska in till en AS/APR och säga "Hej, jag vill köpa en iMac med bl a, bl a, bl a." och sedan hämta den en "stund" senare

Då är svaret definitivt ja.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-27 16:44
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Då är svaret definitivt ja.

Kan man då också göra "specialaren" att man t ex köper/beställer (tack Jesper ) en iMac med bara 256 GB SSD, ej Fusion, och sedan säger man att "Här, jag har en HDD som jag önskar att ni monterar på plats också".

Är sådana beställningar möjliga?

Ursprungligen av zinned:

..."Här, jag har en HDD som jag önskar att ni monterar på plats också".

Är sådana beställningar möjliga?

Ingen aning. Men jag är tveksam till att det går.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-27 16:48
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ingen aning. Men jag är tveksam till det.

Ok, vad gör dig tveksam?

De saluför ju själv FD-alternativet, som rent fysiskt är en SSD och en HDD innan för skalet. Borde man de då inte kunna montera in en egen HDD åt en om man så önskar? Eller tvärt om, man beställer med en 1 TB HDD och sedan kommer man med en egen SSD som man vill att de monterar in...?

Ursprungligen av zinned:

Ok, vad gör dig tveksam?

De saluför ju själv FD-alternativet, som rent fysiskt är en SSD och en HDD innan för skalet. Borde man de då inte kunna montera in en egen HDD åt en om man så önskar? Eller tvärt om, man beställer med en 1 TB HDD och sedan kommer man med en egen SSD som man vill att de monterar in...?

FD är inte en vanlig HDD + en vanlig SSD.
Det finns ingen plats för 2 hårddiskar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-27 16:57
Ursprungligen av keptang:

FD är inte en vanlig HDD + en vanlig SSD.
Det finns ingen plats för 2 hårddiskar.

A just det fasen, SSD'n i FD motsvaras ju av minneskretsar direkt på Logic-kortet och sedan har de HDD'n på diskplatsen. Damn.

Ursprungligen av zinned:

A just det fasen, SSD'n i FD motsvaras ju av minneskretsar direkt på Logic-kortet och sedan har de HDD'n på diskplatsen. Damn.

Preciiiis.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-27 17:04
Ursprungligen av keptang:

Preciiiis.

Något förslag på upplägg då? Jag vill inte köra en liten 128 GB SSD i FD utan vill ha en ren SSD men utrymmet lär inte räcka för allt. Enda alternativet jag kan komma på är att man får ha en HDD externt via t ex TB.

Men ok, hur tror du de skulle ställa sig till om man säger att man vill ha den med 1 TB HDD men att man önskar att de direkt byter ut HDD'n mot en egen SSD som man har med sig? Då kan man ju i så fall få in en 512:a, då kan inte betalas Apples överpriser för deras egen 512:a.

Ursprungligen av zinned:

Kan man då också göra "specialaren" att man t ex köper/beställer (tack Jesper ) en iMac med bara 256 GB SSD, ej Fusion, och sedan säger man att "Här, jag har en HDD som jag önskar att ni monterar på plats också".

Är sådana beställningar möjliga?

Om du handlar datorn i butik och sen vill ha tredjepartsgrejer inmonterade så kan de säkert ordna det mot en avgift för dig men det är nog bäst att kolla innan du beställer. Jag misstänker att den nya Imacen inte är överdrivet servicevänlig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-27 22:53
Ursprungligen av Joacim Melin:

Om du handlar datorn i butik och sen vill ha tredjepartsgrejer inmonterade så kan de säkert ordna det mot en avgift för dig men det är nog bäst att kolla innan du beställer. Jag misstänker att den nya Imacen inte är överdrivet servicevänlig.

Att jag får säga till innan stämmer kanske men det med servicevänlig, nja...om man köper en rakt från butik och sedan får någon form av problem som gör att de måste byta ut hårdvara i den så måste de ju kunna göra det. Sedan kan det ju vara struligt men de måste ändå kunna göra det

Btw, det är väl en SATA 3-bus som sitter där för den fysiska disken i alla versioner av kommande iMac?

Ursprungligen av zinned:

Lide gytt.

Jag ska visserligen inte köpa en 21,5" men det är skönt att de äntligen kommer, dessutom kul att nu få läsa lite benchmarks från 21,5"-aren

De som har tillgång till butiken i Täby, kan de köpa en BTO direkt i butik eller kan man endast göra det via Apple Store på nätet?

Jag gissar att både butiken i Täby och Premium Resellers blivit bättre på att ha vanliga uppgraderingar i lager. Har jobbat på Digital Inn en gång i världen och de hade ofta tex Air med mera ram hemma på lager fast det är BTO-burkar just för att nästan alla kunder ville ha dem så.

Jag tror inte att butiken kommer göra det, men du kan alltid fråga såklart, kan inte bli värre än ett nej.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-27 18:59
Ursprungligen av keptang:

Jag tror inte att butiken kommer göra det, men du kan alltid fråga såklart, kan inte bli värre än ett nej.

Jo, så är det ju.

Men borde de inte göra det utan omsvep? Jag menar, kommer jag in med en iMac till en APR som jag redan har i min ägo och önskar att de byter ut disken som sitter i mot en som jag tar med mig så gör de ju det. Mot en avgift, sure, men de gör det.

Borde inte samma sak gälla då vid en BTO i en AS/APR?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-27 20:06
Ursprungligen av zinned:

Jag menar, kommer jag in med en iMac till en APR som jag redan har i min ägo och önskar att de byter ut disken som sitter i mot en som jag tar med mig så gör de ju det. Mot en avgift, sure, men de gör det.

Ok, jag vet inte men tror att det gör det. Precis som du skriver så betalar du ju för ett jobb de gör och det är en iMac så jag kan inte se något problem alls med det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-27 19:03

Det tror jag de gör. Om de har tid just då, eller om du får boka en tid är en annan fråga.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-27 19:12
Ursprungligen av kenjon:

Det tror jag de gör. Om de har tid just då, eller om du får boka en tid är en annan fråga.

Precis, jag menar väl det

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2012-12-04 09:50

Om det stämmer? Detta visades på Apples site om 27-tummaren redan direkt efter keynoten

1
Bevaka tråden