Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fönstret försvinner

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det är någon funktion som är nytt för mig. Det är att t ex när jag är i Safari, t ex på detta forum och tittar runt så läggs det massa fönster i bakgrunden vilket är jag ovan vid. Om man bläddrar sidledes med musen så upptäcker man att det är massa fönster som dyker upp efter varandra. Dock har jag råkat ut flera gånger att ett fönster plötsligt försvinner sidledes när jag t ex skriver och sedan när jag försöker bläddra och hitta fönstret så är det borta. Detta händer ganska ofta. Någon som vet Varför det blir så?
mvh/marie

Förstår jag dig korrekt om det är pop-ups du menar? Dvs att nya fönster i Safari öppnas i nya fönster istället för i flikar?

exakt! inte flikar. Det måste vara som du säger: pop-ups fast de är lika stora som ett vanligt fönster.

Har för mig att de ska vara blockerade per default, men jag kan ha fel.

Du kan iaf läsa mer om Safari och dess grunder här. Där står det b.la hur du stänger av pop-ups.

I Safari-menyn finns ett menyalternativ för att blockera pop-ups

Detta kan vara lösningen på problemet men jag skulle gärna se en skärmdump av hur det ser ut när du får detta för det låter snarare som något annat

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

I Safari-menyn finns ett menyalternativ för att blockera pop-ups

Detta kan vara lösningen på problemet men jag skulle gärna se en skärmdump av hur det ser ut när du får detta för det låter snarare som något annat

Jag har inte den funktionen på min safari. Så här ser det ut. Vad är pop upp egentligen? är det en dialogruta?

Ursprungligen av marie-claire:

Jag har inte den funktionen på min safari. Så här ser det ut. Vad är pop upp egentligen? är det en dialogruta?
[ATTACH="CONFIG"]36510[/ATTACH]

Jag kör med en äldre version av Safari(5.0.5) så det kan hända att den inställningen flyttats i senare versioner. En "pop-up" är ett extra fönster, oftast reklam, som öppnas när man kommer in på vissa sidor. Ibland kan dessa vara urjobbiga på så vis att när man stänger ett fönster så öppnas ett flertal nya. Det är inte en "dialogruta".

  • Medlem
  • 2012-11-19 13:48

I senaste Safari finns inställningen för att blockera popupfönster på Säkerhets-fliken i Inställningar.
Men det finns väl ingen som helst anledning att stänga av den?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-11-16 11:17

99mac har väl inga pop-ups? Vilka sidor är du inne på?

Citat:

Om man bläddrar sidledes med musen så upptäcker man att det är massa fönster som dyker upp efter varandra.

Du bläddrar bakåt och framåt i historiken kanske? Kontrollera hur musen är inställd.

Ursprungligen av reboot81:

99mac har väl inga pop-ups? Vilka sidor är du inne på?

Du bläddrar bakåt och framåt i historiken kanske? Kontrollera hur musen är inställd.
[ATTACH="CONFIG"]36501[/ATTACH]

Låter mer som om det skulle vara detta

Jag har kollat som ni föreslår i musinställningar och det stämmer att den funktionen "svep" var aktiverad. Nu har jag stängt av det. Då tycker jag bättre att klicka på bakåtknappen.
tack för hjälpen!

En sak till som jag undrar hur man ställer in.
Jag hade massor med sökningar på gång med nya flikar. Då efter en sökning så öppnar det sig en ny sida, lägger sig över så att jag inte ser mina andra flikar. Det går inte att backa tillbaka till ursprung sida med alla flickar och om jag stänger fönster så stängs hela "Safari". Provat även med CMD + tabb för att se om man kan växla och det går inte heller.

Ursprungligen av marie-claire:

...om jag stänger fönster så stängs hela "Safari"...

Nej, det gör det inte. Om du stänger ett fönster så stänger du bara det fönstret - inte hela programmet. Om det finns andra fönster öppna (oavsett om de är aktiva, gömda eller minimerade) så stängs inte dessa när du stänger ett fönster.

Hur stängde du fönstret?

Du kanske istället borde ha stängt den aktiva fliken - den som hade lagt sig överst - inte hela fönstret.

Ursprungligen av marie-claire:

...Provat även med CMD + tabb för att se om man kan växla och det går inte heller.

Du kan inte växla mellan fönster med Cmd-Tab. Det kommandot växlar bara mellan program, inte mellan fönster inom respektive program. Detta har väl redan avhandlats i någon av dina tidigare trådar.

Ursprungligen av marie-claire:

En sak till som jag undrar hur man ställer in.
Jag hade massor med sökningar på gång med nya flikar. Då efter en sökning så öppnar det sig en ny sida, lägger sig över så att jag inte ser mina andra flikar. Det går inte att backa tillbaka till ursprung sida med alla flickar och om jag stänger fönster så stängs hela "Safari". Provat även med CMD + tabb för att se om man kan växla och det går inte heller.

Du har inte ställt in det så att den öppnar sidor i fönster istället för i flikar.
Under Inställningar > Flikar > öppna sidor i flikar istället för i fönster > ALDRIG (prova ALLTID istället i så fall)

Jag kommer inte ihåg hur det uppstod fast det händer då och då och det har inte hänt på flera dagar. Det verkar vara ett fönster som lägger sig över hela skärmen och alla mina flikar. Då ser jag inte heller menyraden till safari. Om jag stänger fönstret så stäng hela safari.
Jag får väl återkomma när det händer igen!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-11-21 19:10
Ursprungligen av marie-claire:

Då ser jag inte heller menyraden till safari.

Låter som fullskärmsläge som stängs med

ett klick på den blå ikonen ellet med CTRL + CMD + F.

Citat:

Om jag stänger fönstret så stäng hela safari.

-Stänger du det med CMD + W ?

Ursprungligen av reboot81:

Låter som fullskärmsläge som stängs med [ATTACH="CONFIG"]36575[/ATTACH] ett klick på den blå ikonen ellet med CTRL + CMD + F.

-Stänger du det med CMD + W ?

Jag testade trycka på blåa knappen med dubbelpil och känner inte igen att det har uppstått i sådan situation. Jag ska illa fall skriva upp kommandot på min lista.
Jag bruka stänga via röda runda knappen/krysset.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-22 23:24

Röda knappen stänger i regel bara fönstret, programmet är fortfarande aktivt (ser du i menyraden bredvid Äpplet). En del undantag finns, t ex Systeminställningar.

Ursprungligen av kenjon:

Röda knappen stänger i regel bara fönstret, programmet är fortfarande aktivt (ser du i menyraden bredvid Äpplet). En del undantag finns, t ex Systeminställningar.

När jag trycker på röda knappen (vilket jag råkar göra ofta....!.) så stängs alla mina flickar. Dock blir det bara kvar menyraden i Safari.
Kan man ändra detta - menar du?
mvh/marie

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-11-24 15:54
Ursprungligen av marie-claire:

När jag trycker på röda knappen (vilket jag råkar göra ofta....!.) så stängs alla mina flickar. Dock blir det bara kvar menyraden i Safari.
Kan man ändra detta - menar du?
mvh/marie

Detta är normalt betende för operativsystemet, hela fönstret med allt innehåll, inklusive flikar stängs ner med den röda knappen. Menyraden är kvar för att programmet fortfarande är startat, programmet avslutas i menyraden eller med CMD+Q.

Detta går inte att ändra vad jag vet.

Ursprungligen av marie-claire:

När jag trycker på röda knappen (vilket jag råkar göra ofta....!.) så stängs alla mina flickar. Dock blir det bara kvar menyraden i Safari.
Kan man ändra detta - menar du?
mvh/marie

Det här är ett beteende från Windows, man stänger ett program genom att stänga dess fönster - personligen tycker jag det är fel, men det är en annan historia.

På Mac kan man köra ett program utan att ha ngt fönster öppet. Där stänger man istället programmet med (precis som joakimo säger CMD+Q).

Risken är att om man pysslat med Windows innan, att man lämnar en massa program igång och bara stänger deras fönster.
Efter ett tag börjar datorn bli trög eftersom det går ju åt arbetsminne i datorn att ha många program öppna.
Rådet att använda cmd+Q som avslutning är alltså riktigt bra.

För att addera lite ättika till det här FINNS det program som OM du stänger dess fönster - då avslutas programmet.
Dessa är ofta skrivna för Windows från början, och nån har gjort en snabb anpassning av programkoden (s k portning) för OSX, man kan nästan "känna" att de "luktar lite Windows"

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-24 16:29
Ursprungligen av Goflorp:

För att addera lite ättika till det här FINNS det program som OM du stänger dess fönster - då avslutas programmet.
Dessa är ofta skrivna för Windows från början, och nån har gjort en snabb anpassning av programkoden (s k portning) för OSX, man kan nästan "känna" att de "luktar lite Windows"

Som Systeminställningar t.ex.?

Ursprungligen av Goflorp:

Det här är ett beteende från Windows, man stänger ett program genom att stänga dess fönster - personligen tycker jag det är fel, men det är en annan historia.

Risken är att om man pysslat med Windows innan, att man lämnar en massa program igång och bara stänger deras fönster.
Efter ett tag börjar datorn bli trög eftersom det går ju åt arbetsminne i datorn att ha många program öppna.
Rådet att använda cmd+Q som avslutning är alltså riktigt bra.

Ja, det gäller att försöka anpassa sig. Tur att man kan få hjälp från medlemmar här när man fastnar. På PC har man ganska bra kontroll ändå på vad man har igång via aktivitetshanteraren. Men det vara tyvärr en massa applikationer av olika slag med konstiga filnamn som hamnade där automatisk och som bromsade hela systemet. mvh/marie

När du säger att saker "försvinner sidledes" så far tankarna till det som heter "Områden/Spaces/Skrivbord". Vet inte vad det heter längre, hehe

Du har möjligen inte lagt vissa programfönster på ett annat skrivbord? Det är nämligen möjligt att skapa mer än ett skrivbord. Ett program kan visa vissa fönster på ett skrivbord och andra på ett annat skrivbord.

Om man väljer att visa ett fönster/program från ett annat skrivbord så flyttas hela skärmen i sidled så man får se det andra skrivbordet.

Ett mer normalt upplägg kan vara att man har vissa program på ett skrivbord och andra program på ett annat. Man kanske tillägnar ett skrivbord till webbjobb och ett annat till privat slösurfande.

Mac OS X Mountain Lion: Mission Control and Desktop Spaces - YouTube

- - -

Du nämner även att fönster ligger på varandra. I OS X så kan faktiskt fönster i bakgrunden ligga "huller om buller". Fönster bakom aktivt program visas i prioritet efter vilket som sist var aktivt.

Säg att du har Mail aktivt. Om du samtidigt har 2 Safari-fönster öppnade samt 2 fönster från Pages så kan dessa ligga omlott i bakgrunden. Om du kommando-tabbar till Safari så läggs båda Safari-fönstren överst. Om du istället bara klickar på det ena Safari-fönstret så läggs bara det fönstret överst.

Ursprungligen av Anders T:

Du nämner även att fönster ligger på varandra. I OS X så kan faktiskt fönster i bakgrunden ligga "huller om buller". Fönster bakom aktivt program visas i prioritet efter vilket som sist var aktivt.

Säg att du har Mail aktivt. Om du samtidigt har 2 Safari-fönster öppnade samt 2 fönster från Pages så kan dessa ligga omlott i bakgrunden. Om du kommando-tabbar till Safari så läggs båda Safari-fönstren överst. Om du istället bara klickar på det ena Safari-fönstret så läggs bara det fönstret överst.

Jag förstår inte alla saker du säger. Detta med huller och buller stämmer bra. Man kan alltså inte med Cmd + tabb komma åt alla saker man har igång. Jag brukar inte gå in på Mission Control och kolla där vad jag har igång. Då kanske man får bättre överblick?
Detta med flera skrivbord är något helt främmande för mig och svårt att begripa.
mvh/marie

Ursprungligen av marie-claire:

Jag förstår inte alla saker du säger. Detta med huller och buller stämmer bra. Man kan alltså inte med Cmd + tabb komma åt alla saker man har igång.

Cmd + tabb lägger bara programmet du väljer inklusive alla dess fönster överst. Det är samma sak som att klicka på programsymbolen i Dock-listen.

Ursprungligen av marie-claire:

Jag brukar inte gå in på Mission Control och kolla där vad jag har igång. Då kanske man får bättre överblick?
Detta med flera skrivbord är något helt främmande för mig och svårt att begripa.
mvh/marie

Mission Control finns där om du vill ha överblick. Du har även MC som en tangent överst på tangentbordet för enkel åtkomst. Du får testa om det är en hjälp för dig. Testa även kortkommando för att visa Programfönster i Systeminställningar: Mission Control.

Fler skrivbord är inte så mycket att begripa egentligen. Du är van vid att alla datorer har ett skrivbord, eller 1 skrivbord om man använder en siffra istället.

Nu har du en dator som kan ha 1, 2, 3 eller 4 skrivbord. Det är ett sätt att gruppera olika program och filer. Det är helt individuellt hur man organiserar dessa skrivbord. Om man ens har mer än ett.

Att jag skrev om detta berodde på att du sa att saker försvinner i sidled. Den enda animeringseffekt jag kan komma att tänka på som gör så är när man byter till ett annat skrivbord.

Ursprungligen av Anders T:

Att jag skrev om detta berodde på att du sa att saker försvinner i sidled. .

Nu har jag stängt av sidled funktion eftersom det är svårt att få grepp om vad saker tar vägen.

Var stängde du av den funktionen?

Ursprungligen av Anders T:

Var stängde du av den funktionen?

Troligen i inställingspanelen för Spaces. Stänger man av det blir det bara ett skrivbord kvar

Jag var intresserad av hennes svar för att veta säkerligen om vi pratar om samma sak.

Bevaka tråden