Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer inte åt iCloud med iPad

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-03 21:35

När jag försöker logga in på iCloud med min iPad så kommer jag bara till en sida där de står att jag ska ställa in den här enheten för iCloud.
Det är redan gjort för länge sedan och har fungerat förut. Alla inställningar för iCloud är rätt.

Men om jag försöker gå in på min iCloud med Safari (eller med iCab Mobile) så läggs det till på detta vis efter slashen, även om jag tar bort det så läggs det till och jag får uppmaningen om att ställa in enheten för iCloud. Jag har rensat cookies o s v. Det hjälper inte.

https://www.icloud.com/ipad_welcome/

Så står det i adressfältet hur f*n jag än gör. Jag kommer till en sida där det bl a står; ställ in denna iPad för iCloud. Trycker jag på den knappen så kommer jag till Apples sida om hur iCloud fungerar. Crazy.
Varför blir det så?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-03 22:06

Jag förstår inte ritkigt ditt problem. Om allt är rätt inställt, varför försöker du gå in på icloud.com via Safari..eller alltså, vad vill du åstadkomma med att göra det?
iCloud ställt in via Inställningar>iCloud och fungarar "i bakgrunden". Det är en sync och largringstjänst. Dvs. syncningen sker mellan dina enheter i bakgrund, Hitta min iPhone går via en app och lagringen sker via Apps (typ Pages, Numbers, iUnarchive osv.) samt att säkerhetskopiorna lagras utan särkild tillgång också.

Du kan inte gå in på iCloud.com med en iPad eller en iPhone. Detta eftersom allt du kan göra på webben kan du också göra på iPhone/iPad om du har lagt in iCloud-kontot på enheten ifråga.

Det du kan göra är att installera en alternativ webbläsare såsom Icabmobile, ändra browsertypen till exvis Firefox eller Safari för desktop. Då kan du ta dig till iCloud.com.

Men den enda anledningen till att göra det (som jag kan tänka mig) är att du vill komma åt någon annans Icloudkonto en kort stund.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-04 06:54

Men jag ska ju kunna gå in på iCloud med vilken dator som helst, oavsett om den inte är min eller inte. Jag kan gå in på iCloud med Macarna via vilken browser som helst.
Det ju bland annat det som är vitsen. Jag kan inte ens använda Hitta min iPhone, det är inte inställt påstås det, fastän det är då.
Om jag inte har tillgång till mina egna grejer för tillfället så ska jag ju kunna låna en iPad eller vilken dator som helst och logga in mig och läsa mejl etc.

Låna en iPad??? Man har en egen iPad. Ingen rör den. Den är ungefär lika privat som ens genitalier.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-04 08:51
Ursprungligen av pmarriott:

Låna en iPad??? Man har en egen iPad. Ingen rör den. Den är ungefär lika privat som ens genitalier.

Det var ett alternativintelligent svar.;-)
Man ska kunna gå in på sitt iCloudkonto från vilken dator som helst. Och en iPad är väl en slags dator.
Ponera att jag är bortrest och inte har med mig någonting, har glömt Paddan och Ajjan hemma och vill kolla om jag har fått mejl.
Det enda som finns att tillgå är en annan iPad. Det ska alltså inte gå att kolla sin mejl på iCloudkontot med en iPad?

Ursprungligen av Konrad:

Det var ett alternativintelligent svar.;-)
Man ska kunna gå in på sitt iCloudkonto från vilken dator som helst. Och en iPad är väl en slags dator.
Ponera att jag är bortrest och inte har med mig någonting, har glömt Paddan och Ajjan hemma och vill kolla om jag har fått mejl.
Det enda som finns att tillgå är en annan iPad. Det ska alltså inte gå att kolla sin mejl på iCloudkontot med en iPad?

Ditt scenario förefaller högst osannolikt.
1. Man glömmer inte sin iPad.
2. Man glömmer definitivt inte sin iPhone
3. Förutsätter att du med "en annan iPad" menar den du just köpt där du är eftersom du trots punkt 1 glömt din iPad hemma. Eftersom detta då är din egen iPad ställer du in ditt iCloud på den och så är problemet löst.

Enda situationen man kan föreställa sig då man har varken iPad eller iPhone är om du blivit gipen/anhållen/häktad och inte får lov att ha dessa föremål med dig i cellen.

Ursprungligen av Konrad:

Men jag ska ju kunna gå in på iCloud med vilken dator som helst, oavsett om den inte är min eller inte. Jag kan gå in på iCloud med Macarna via vilken browser som helst.
Det ju bland annat det som är vitsen. Jag kan inte ens använda Hitta min iPhone, det är inte inställt påstås det, fastän det är då.
Om jag inte har tillgång till mina egna grejer för tillfället så ska jag ju kunna låna en iPad eller vilken dator som helst och logga in mig och läsa mejl etc.

Utan att vara raljant, har du en Iphone? I sådana fall är det ju löst.

Men som sagt, jag missade att du själv refererade till Icabmobile när jag skrev mitt förra inlägg. Gå in i inställningar och ändra browser typ till en desktopbrowser. Då kan du göra det du vill.

Vilken dator som helst kan du låna. Det är lite värre med Ipads.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-04 10:17

Är det någon annan som kan logga in på sin iCloud med en iPad?
Jag förstår inte varför man inte ska kunna logga in på sitt eget konto med valfri iPad.
Det är lika dumt som om man inte skulle kunna logga in där med valfri Mac och valfri (Gud förbjude), peze. För det kan man.

Apple har valt att det inte ska gå att göra från mobila enheter.
Skicka feedback till Apple? Apple - Feedback

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-04 10:40

Varför har dom då idiotiska uppmaningar på sidan om man försöker.

Ställ in iCloud på den här enheten.
Installera Hitta min iphone.
Installera Hitta vänner.

Det är det enda man får upp när man går till iCloud, även om alla tre åtgärderna är utförda för länge sedan.

Jag hade rekommenderat dig att testa lite User Agent-spoofing.

Det ska tydligen stödjas i bl a Mercury-browsern som finns i AppStore. Då kan du mot aktuell site (i detta fallet icloud.com) identifiera dig som att du använde en annan browser som på en desktop.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-12-04 11:59
Ursprungligen av Kal P Dal:

Jag hade rekommenderat dig att testa lite User Agent-spoofing.

Det ska tydligen stödjas i bl a Mercury-browsern som finns i AppStore. Då kan du mot aktuell site (i detta fallet icloud.com) identifiera dig som att du använde en annan browser som på en desktop.

Jag testade det förut, och det funkar inge bra. Man får upp den "korrekta" sidan, men den är inzoomad uppe i hörnet och det går inte att scrolla. Samma i Chrome.

Ursprungligen av Vassius:

Jag testade det förut, och det funkar inge bra. Man får upp den "korrekta" sidan, men den är inzoomad uppe i hörnet och det går inte att scrolla. Samma i Chrome.

Det kan ju vara orsakat av browsern, det kanske finns någon annan som också möjliggör att man kan spoofa User Agent.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-12-04 12:13
Ursprungligen av Kal P Dal:

Det kan ju vara orsakat av browsern, det kanske finns någon annan som också möjliggör att man kan spoofa User Agent.

Mjo, men i och med att det är samma problem i både Mercury och Chrome så skulle jag inte ha alltför höga förhoppningar.

Ursprungligen av Vassius:

Mjo, men i och med att det är samma problem i både Mercury och Chrome så skulle jag inte ha alltför höga förhoppningar.

Möjligt.

Hur som helst tror jag det är det enda sättet att komma runt "problemet" som TS beskriver. Siten, icloud.com, hugger ju UA-informationen och visar det som TS och alla andra med iOS ser.

Ursprungligen av Vassius:

Mjo, men i och med att det är samma problem i både Mercury och Chrome så skulle jag inte ha alltför höga förhoppningar.

Icabmobile fungerar hur bra som helst

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-04 20:24
Ursprungligen av BlackSmp:

Icabmobile fungerar hur bra som helst

Inte här, jag har den senaste version.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-04 20:25
Ursprungligen av Konrad:

Inte här, jag har den senaste version.

Nej..

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-04 12:18

Anledningen till att jag kollade detta vara att det kom en notis om nytt mejl på Paddan, en notis som viftade till och försvann med ens, hann inte ens läsa vad det stod, mer än att det var ett nytt mejl.
Då tittade jag i Mail på Paddan där fanns inget nytt. Lat som jag är orkade jag inte lyfta på røven och gå till Macen, så tänkte jag kolla på iCloud via webben på Paddan när jag satt framför teven.
Det var då jag upptäckte detta fenomen. Så var det med det.
(Mejlet hade dock kommit in på Macen).

Ursprungligen av Konrad:

Anledningen till att jag kollade detta vara att det kom en notis om nytt mejl på Paddan, en notis som viftade till och försvann med ens, hann inte ens läsa vad det stod, mer än att det var ett nytt mejl.
Då tittade jag i Mail på Paddan där fanns inget nytt. Lat som jag är orkade jag inte lyfta på røven och gå till Macen, så tänkte jag kolla på iCloud via webben på Paddan när jag satt framför teven.
Det var då jag upptäckte detta fenomen. Så var det med det.
(Mejlet hade dock kommit in på Macen).

Fanns inte notisen kvar i notiscenter?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-04 17:49

Jag håller med dej, det borde funka, utan att spoofa. Maila Apple och fråga varför. Någon som har testat med en Androidplatta?

Jag också. 6.6.1 och inställt som osx safari

1
Bevaka tråden