Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sämre prestanda om man kör trådlöst/trådat samtidigt?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2012-12-03 16:11

Vår son hävdar bestämt att prestandan sänks när man kör trådbundet och trådlöst samtidigt från routern och att det skulle vara bättre att köra bara det ena eller det andra, är det så och i så fall varför?

Varför skulle det göra det? Du får nog be din son om källor till det påståendet:)

Nej det försämrar inte prestandan.
Det enda som händer är att datorn väljer att gå en av vägarna enbart så länge något inte efterfrågas specifikt på ett IP-nummer.

Om du menar försämrar prestanda på router så stämmer inte det heller i dagens läge. Må hända om du sitter med en 6 år gammal router men inte idag.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-12-03 19:44

Vet inte hur OS X hanterar det, men windows kan välja att använda den trådlösa över den trådade i vissa fall, och det ger ju generellt sämre prestanda. Men det blir inte sämre än att bara ha trådlöst.

Jag uppfattar TS påstående som att det gäller att routern enbart ska köra trådat eller trådlöst till klienterna. Det är rent nys. Däremot upplever jag klart sämre prestanda på nätverksintensiva applikationer om jag kopplar in ethernetkabeln utan att stänga av AirPort. Kan mycket väl vara så att klienterna bör köra antingen eller.

Man ställer prioritetsordningen på nätverken i Network Preferences. Sedan väljer såklart OSX trådlöst om trådbundet saknar uppkoppling och vice versa. Blir ingen som helst skillnad. Förutom att trådbundet är snabbare.

När jag kör Visma Administration (som är ganska nätverksintensivt) i Windows under VMWare Fusion på min MBP och jag har både trådat och wifi igång så blir det sirap. Om jag kör enbart wifi går det märkbart snabbare.

Ursprungligen av pmarriott:

När jag kör Visma Administration (som är ganska nätverksintensivt) i Windows under VMWare Fusion på min MBP och jag har både trådat och wifi igång så blir det sirap. Om jag kör enbart wifi går det märkbart snabbare.

Kanske är VMWare Fusion som hanterar nätverkstrafiken dåligt? Märkligt dock att trådbundet går långsammare än WiFi.

Ursprungligen av grenhall:

Kanske är VMWare Fusion som hanterar nätverkstrafiken dåligt? Märkligt dock att trådbundet går långsammare än WiFi.

Så här är det:

Snabbast: Ethernet
Ok: WiFi
Sirap: Ethernet + WiFi samtidigt

Ursprungligen av pmarriott:

När jag kör Visma Administration (som är ganska nätverksintensivt) i Windows under VMWare Fusion på min MBP och jag har både trådat och wifi igång så blir det sirap. Om jag kör enbart wifi går det märkbart snabbare.

Har du gjort några inställningar i Fusion vad det gäller nätverksinställningarna? Där finns en del.

Ursprungligen av Kal P Dal:

Har du gjort några inställningar i Fusion vad det gäller nätverksinställningarna? Där finns en del.

Upplever samma utan Fusion igång, men just Visma är en ganska flitig användare av bandbredden så det är extra tydligt just där.

Ursprungligen av pmarriott:

Upplever samma utan Fusion igång, men just Visma är en ganska flitig användare av bandbredden så det är extra tydligt just där.

Min gissning är att det antingen är VMWare eller din Win7 installation på den som sabbar. Windows har väl aldrig kunnat prioritera nätverk om både trådlöst och trådbundet är igång. Blir säkert konflikter hela tiden om vem som ska ta hand om trafiken. Det är bara min gissning.

1
Bevaka tråden