Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mobilt bredband från Tre funkar inte efter 10.8.1-uppdatering

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En kund till mig har mobilt bredband från Tre. Hon bytte nyss från Windows till Mac och naturligtvis börjar det att jävlas...

Mobila bredbandet funkade hur bra som helst, men efter uppdatering till 10.8.1 (och sedermera .2) så hittar inte datorn modemet längre...

- Testar vi det i hennes gamla PC funkar det fortfarande bra.
- Installerar vi av och in modemprogramvaran så funkar det ändå inte.
- Reset av PRAM samt rensning av cache-filer hjälper inte.

Programvaran från Tre säger: "Enheten kan inte upptäckas". Denna killen har exakt samma problem: My Hallin | Mobilt bredband hos Tre, OS X Lion och allt däremellan

Vad som förvånar mig är att jag inte hittar många andra som lider av samma problem. Det får mig att misstänka något bedrägligt med installationen. Men datorn är helt nyinstallerad, det finns liksom inget som kan bråka.

Är det några fler här som kör med 10.8 och Tre?
Någon som vet var felet kan tänkas ligga?

/tröttma

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-01 19:49

Kollat på modemtillverkarens hemsida (Huawei?)?

En tråd om problem, kanske det finns råd för dig där

https://discussions.apple.com/message/19845498#19845498

Varför inte kontakta Tre?

Tack för svaren.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Varför inte kontakta Tre?

Jag har ringt dom två gånger och varit i butik. Dom säger att "dom inte kan Mac", och "vi stödjer bara 10.4, .5, .6 och .7".
Jag frågade om ny Macägare inte kan bli Tre-kunder, men det menade dom att det ska funka. Så frågan är vad som är fel...?

Ursprungligen av carlsson:

Tack för svaren.

Jag har ringt dom två gånger och varit i butik. Dom säger att "dom inte kan Mac", och "vi stödjer bara 10.4, .5, .6 och .7".
Jag frågade om ny Macägare inte kan bli Tre-kunder, men det menade dom att det ska funka. Så frågan är vad som är fel...?

Det köper jag inte. ML har varit ute ett bra tag, det är klart att deras klient har stöd för operativsystemet.

Gissar på att du har haft oflyt med de du har talat med, alt att deras support är helt inkompetent.

Säkerställ att den senaste versionen av klienten är installerad.

Modemet är inget Huawei-modem, utan något som heter ZTE. Någon som har tips på nya drivisar för den...? (Google ger mig för många svar)

Har äntligen fått svar från Tre, som hänvisade mig till att uppdatera modemet enligt följande sida:
ZTE MF680 - Privat - tre.se

Det fungerar nu. Märkligt att man inte kunde reda på det för en vecka sen... :-/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-01 16:22

kapar tråden en smula: fick precis ett ZTE MF28G ifrån tre. enligt papprena skall det gå att ansluta en HD via usb för nätverksdisk. problemet är att jag inte kommer åt filerna och tre hänvisar till Apple då modemet funkar och jag har gjort rätt enl instruktionerna...
Krävs nån speciell formatering? Eller?

  • Medlem
  • 2012-12-01 20:16

Låter mest som operatörernas vanligaste undanflykt:
-Jaså du kör Mac? Vi har bara support på PC serru... Har du provat att ringa Apple?

Ringer du Apple och frågar bollar de tillbaka till Tre som har levererat modemet. Och sen är cirkeln sluten. Jag beklagar.

Det är Tre som sålt produkten, erkänner de att de inte har stöd för OSX så har de inte det och du har köpt en produkt inte du inte kan använda. Reklamer och välj annan operatör som stödjer OSX

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-12-03 13:01
Ursprungligen av wilhelmsson:

Det är Tre som sålt produkten, erkänner de att de inte har stöd för OSX så har de inte det och du har köpt en produkt inte du inte kan använda. Reklamer och välj annan operatör som stödjer OSX

"OS-support: Windows, Mac, Linux, Android, iOS,"

Ursprungligen av joakimo:

"OS-support: Windows, Mac, Linux, Android, iOS,"

"OS-support" Hade jag varit i denna sitsen hade jag krävt av Tre att de hjälper mig eller betalar mig de 500kr(eller vad det är nuförtiden) som Apple tar betalt för Support.

Hade inte accepterat att den produkt/tjänst jag köper och att säljaren erkänner stöd för Mac, och sedan inte fungerar. Gäller att stå på sig vid kontakt med Tre.

  • Medlem
  • Ronneby
  • 2013-01-06 16:40

Jag skaffade 4G via Tre och fick ZTE MF28G modemet. Fungerar med Apple tv, iPhone och iPad men inte med min iMac med OS X 10.8.2.
Tre supporten är helt ute och cyklar ... hänvisar till givetvis till Apple Supporten och envisar att det är fel på datorn. De vill även att jag skulle låna en riktig PC för att se om routern fungerar ?!?
Har Tre:s Dovado 3G router och det fungerar utan problem. Hade även Telenors D-link DWR-923 4G router och fungerade mot min iMac hur bra som helst ... dock hade deras nät överbelastat och måste byggas ut innan 4G fungerar ... så jag är tillbaka till Tre.
Internet fungerar med nätverkssladd men inte med Wifi.
Mac:en alltså inte få en uppdelad IP-nummer från routern (fast wifi kontakt) ... då gör datorn egen tilldelad ip som går ej ansluta till internet.
Har provat med 3Connect Manager men programmet svarar “Enheten kan inte upptäckas”.
Jag har ingen möjlighet att använda nätverkssladd utan är tvungen att använda trådlöst.
Tre support vill inte hjälpa alls ....
Hoppas att någon har kommit på hur man kommer runt problemet - Please!

Ursprungligen av Beihai:

Jag skaffade 4G via Tre och fick ZTE MF28G modemet. Fungerar med Apple tv, iPhone och iPad men inte med min iMac med OS X 10.8.2.
Tre supporten är helt ute och cyklar ... hänvisar till givetvis till Apple Supporten och envisar att det är fel på datorn. De vill även att jag skulle låna en riktig PC för att se om routern fungerar ?!?
Har Tre:s Dovado 3G router och det fungerar utan problem. Hade även Telenors D-link DWR-923 4G router och fungerade mot min iMac hur bra som helst ... dock hade deras nät överbelastat och måste byggas ut innan 4G fungerar ... så jag är tillbaka till Tre.
Internet fungerar med nätverkssladd men inte med Wifi.
Mac:en alltså inte få en uppdelad IP-nummer från routern (fast wifi kontakt) ... då gör datorn egen tilldelad ip som går ej ansluta till internet.
Har provat med 3Connect Manager men programmet svarar “Enheten kan inte upptäckas”.
Jag har ingen möjlighet att använda nätverkssladd utan är tvungen att använda trådlöst.
Tre support vill inte hjälpa alls ....
Hoppas att någon har kommit på hur man kommer runt problemet - Please!

Vad har du felsökt? Har du ens resettat routern?

  • Medlem
  • Ronneby
  • 2013-01-06 18:14

Gissa bara om O:-)
Först var det "normal" reset enligt Tre support ... sedan efter att den inte hjälpte ... total reset ... som givetvis inte hjälpte alls.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-06 18:47
Ursprungligen av Beihai:

Gissa bara om O:-)
Först var det "normal" reset enligt Tre support ... sedan efter att den inte hjälpte ... total reset ... som givetvis inte hjälpte alls.

Antar att du startat om datorn?

Hur många enheter på en gång stöder wifi-delen i modemet? Det kanske bara tillåter tre enheter på en gång. Koppla från allt annat när du testar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-06 20:09

Sätt en fast IP på datorn och testa, ping t ex.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-09 00:01

Tror det eller ej, efter lite googlande hittade jag en ganska märklig lösning på det här problemet. Istället för att sticka in modemet direkt i datorn, sätt in det i en USB-hubb och koppla den till datorn instället. Vips så funkade allting galant för mig!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-09 10:42

Det var lite annorlunda, det brukar vara tvärtom.

1
Bevaka tråden