Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

XFS möjligt eller inte ?!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har 1 st Lacie Big Ethernet & USB2 disk.

Har "äntligen" lyckats att installera den ( no1 trasig o utbytt) men...

Får upp den under delat och har lagt upp en användare men...

Lyckas INTE att "lagra" något på den så...

Disken är formaterad som XFS, är det DET som är PROBLEMET ?!

Klarar OSX 10.5.4 utav att läsa det eller?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-09-05 06:58

OS X kan inte läsa XFS. Det kan säkerligen finnas någon drivrutin eller litet program som ger dig möjlighet dock.

HFS+ och UFS4, samt Fat32 är de filsystemen OSX kan skriva till.

Ja jag håller på att bli tokiga(re)

Får EJ upp denna disk på mina Macar

Dyker ej upp i skivverktyg så jag vet inte hur i hela friden jag skall kunna formatera/använda denna Lacie Big Disc

Just nu är den helt omöjlig att få kontakt med, den 1:a disken fick Lacie byta ut, TRASIG !!

HJÄLP HJÄLP

Antar att du försöker ansluta till den via USB2? Men är inte USB2-kontakten på denna disk endast till för att kunna koppla in flera diskar?

Jag tror du måste ansluta via ethernet... Och då spelar det ingen roll vad det är för filsystem diskarna är formaterade i.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-12-02 18:22

Jag öppnar upp denna gamla tråd igen. Jag har en Lacie Network space 2 1 TB som jag inte lyckas få kontakt med via webgränssnittet. Så jag skruvade upp den och tänkte montera den via usb istället. Tyvärr är den XFS-formaterad så jag kan inte montera den i OSX. Drog till jobbet där det står en dator med en red hat installation och den kan inte heller montera det här filsystemet (kanske något som datakillarna valt att inte lägga in stöd för?).

Det verkar inte finnas något vettigt sätt att montera XFS i OSX, så min fråga är kan man ladda ner virtual box och installera linux på den och få det att fungera? Jag kan nada om linux och behöver därför veta vilken linux och vilken virtual box och om man kan installera den på typ ett 8 GB usb-minne eller en gammal extern disk (massa frågor som ni märker). Disken jag tänkte säkerhetskopiera allt till är för tillfället i NTFS. Fungerar det, eller måste jag byta till FAT (eftersom det ska läsas av nätverksdisken i ett senare läge är Mac-filsystem uteslutet).

Jag kör en MBP med 10.8.2.

Ursprungligen av andas:

Jag öppnar upp denna gamla tråd igen. Jag har en Lacie Network space 2 1 TB som jag inte lyckas få kontakt med via webgränssnittet. Så jag skruvade upp den och tänkte montera den via usb istället. Tyvärr är den XFS-formaterad så jag kan inte montera den i OSX. Drog till jobbet där det står en dator med en red hat installation och den kan inte heller montera det här filsystemet (kanske något som datakillarna valt att inte lägga in stöd för?).

Det verkar inte finnas något vettigt sätt att montera XFS i OSX, så min fråga är kan man ladda ner virtual box och installera linux på den och få det att fungera? Jag kan nada om linux och behöver därför veta vilken linux och vilken virtual box och om man kan installera den på typ ett 8 GB usb-minne eller en gammal extern disk (massa frågor som ni märker). Disken jag tänkte säkerhetskopiera allt till är för tillfället i NTFS. Fungerar det, eller måste jag byta till FAT (eftersom det ska läsas av nätverksdisken i ett senare läge är Mac-filsystem uteslutet).

Jag kör en MBP med 10.8.2.

Du kan endast läsa från NTFS, så ja. Du måste formatera till FAT32 om du vill kunna läsa och skriva till disken i Windoze och OSX.

Ursprungligen av wilhelmsson:

Du kan endast läsa från NTFS, så ja. Du måste formatera till FAT32 om du vill kunna läsa och skriva till disken i Windoze och OSX.

exFAT, som både OS X och Windows hanterar.
Use the exFAT File System and Never Format Your External Drive Again

FAT32 finns det ingen anledning att köra år 2012.

@andas, installera Ubuntu i en vbox och testa att komma åt den därifrån.

Ursprungligen av keptang:

exFAT, som både OS X och Windows hanterar.
Use the exFAT File System and Never Format Your External Drive Again

FAT32 finns det ingen anledning att köra år 2012.

häftigt, aldrig sett förut!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-12-03 10:17
Ursprungligen av andas:

Jag öppnar upp denna gamla tråd igen. Jag har en Lacie Network space 2 1 TB som jag inte lyckas få kontakt med via webgränssnittet. Så jag skruvade upp den och tänkte montera den via usb istället. Tyvärr är den XFS-formaterad så jag kan inte montera den i OSX. Drog till jobbet där det står en dator med en red hat installation och den kan inte heller montera det här filsystemet (kanske något som datakillarna valt att inte lägga in stöd för?).

Det verkar inte finnas något vettigt sätt att montera XFS i OSX, så min fråga är kan man ladda ner virtual box och installera linux på den och få det att fungera? Jag kan nada om linux och behöver därför veta vilken linux och vilken virtual box och om man kan installera den på typ ett 8 GB usb-minne eller en gammal extern disk (massa frågor som ni märker). Disken jag tänkte säkerhetskopiera allt till är för tillfället i NTFS. Fungerar det, eller måste jag byta till FAT (eftersom det ska läsas av nätverksdisken i ett senare läge är Mac-filsystem uteslutet).

Jag kör en MBP med 10.8.2.

Kanske detta kan hjälpa dig: fuse-xfs | Free System Administration software downloads at SourceForge.net

Tänk dock på att det finns mycket annat som inte stödjer exFAT!

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-12-02 22:10

Men om vi fokuserar på de andra frågorna då. Går det att installera Linux på en extern enhet med typ virtual box och därigenom läsa dessa filsystem. Eller kan man skippa virtual box helt om man ändå kör på en extern enhet?

Ja, installera linux i Virtualbox på valfri enhet.

1
Bevaka tråden