Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snurrigt från Digital Inn

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Magnus Penker, VD för DigitalInn, har skräckfyllda minnen från sin tidigare 'audiofiltid': Han placerade vinyl- och CD-skivor på sin stekheta egentillverkade rackmonterade och superdyra klass A förstärkare med jordfel och smygströmmar. Hans trivs bättre nu med '450 watt under huven'. Eller hur ska man denna tolka text?:

-----------

Audiofilen i mig har kommit fram igen, och jag stormtrivs.

Jag gick på Chalmers när jag byggde min första klass A-förstärkare.

Det var tider, jag minns att den blev så varm att man kunde steka ägg på den. Så småningom var jag tvungen att installera en fläkt för att den inte fullständigt skulle överhettas. Sedan var det trassel med jordningen och det tog säkert ett helt år av fixande för att få bort alla smygströmmar. Till slut var den äntligen komplett. Det var då jag träffade min blivande fru.

Det var riktigt vackert med alla rackmonterade prylar. Och vilken känsla att lägga på en LP eller CD i den fungerande och superdyra spelaren efter så många timmars arbete! Det är en ritual jag fortfarande minns, men som du säkert listat ut står utrustningen numera i källaren sedan många år.

Gissa om jag blev glad när jag insåg att man via datorn, telefonen eller paddan enkelt kunde hitta all gammal musik, och ny för den delen. Numera dessutom med bra kvalitet och leverans inom några sekunder. Det hela har slutat med att jag införskaffat nya AirPlay-högtalare till hela hemmet, en i varje rum, och fört över familjens musik och film till iTunes. Inte nog med att det låter bra, är enkelt och ger mig tillgång till all musik och film jag kan önska mig. Det är dessutom snygga produkter som blir inredningsdetaljer i hemmet.

Pricken över i:et är Apple TV som jag nu monterat upp
där hemma. Det går numera att hyra film från soffan på fredagen – inget mer åkande till videobutiken! Dessutom har jag upptäckt att jag med hjälp av 4G-modem och en extern antenn får så bra internetuppkoppling på landet att jag även där kan hyra och streama en film direkt. När jag, min fru och våra barn hyrde varsina filmer samtidigt blev det dock lite utmanande. Men efter 15 minuters för-laddning så gick det också.

Audiofilen i mig har kommit fram igen, och jag stormtrivs. Nästa köp blir något till köket, så att vi kan streama trådlös radio till jul. Jag skulle också gärna vilja lägga vantarna på Bang & Olufsens nya A9 – ett riktigt monster i möbeldesign med 450 watt under huven och inget värmespill. Bara ljud för varenda watt.

Magnus Penker, CEO Digital inn AB

----

http://www.digitalinn.se/audiofilen-i-mig-har-kommit-fram-igen-och-jag-stormtrivs/

Senast redigerat 2012-12-02 01:14
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-02 00:49

Länken felaktig

Man ska tolka den som att han tycker att musiken från iTunes håller tillräckligt bra kvalité för att den ska vara njutbar även för den som ställer lite högre krav än hårt komprimerade mp3:or i dåliga originallurar.
Han beskriver ju också att han till slut fick rätt på sin gamla anläggning, men hans flickvän var mindre förtjust i härket och den fick respass till källarförrådet. Fram tills nu har han inte hittat något lämpligt mellanting mellan sin gamla och den nya tekniken. Som sagt, när musiken började digitaliseras och leta sig ut på nätet var det rätt kass kvalité på det som släptes pga begränsad bandbredd. En AIFF var ju ca 10ggr större än mp3:an.
/m

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-04 15:57

Är man 45-50 plus så hör man ändå ingen skillnad.
Jag har ett klass-A slutsteg och studiomonitorer till det och jag tycker att allt låter kanonbra.
Kommer det yngre gäster på besök så klagar dom på att jag spelar för starkt.

1
Bevaka tråden