Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med dolby digital på Mac mini med Plex

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2012-12-01 16:32

Hej...jag är inte riktigt säker på i vilken del av forumet denna fråga ska ställas så jag börjar här !

Jag har idag följande hårdvara:

Samsung 55" (6757)
Macmini sent 2011
OSX 10.7.5 (Lion)
Onkyo TX-NR609
Jamo 5.0 sourround

Som det är kopplat idag så styrs ljud och bild signaler via Onkyon med HDMI.

När jag är utanför Plex, alltså i OSX, så funkar musik med både iTunes och Spotify.
När jag spelar upp film serier via VLC så funkar allt, så när som på att Dolby blir stereo, jag har här ställt in Onkyon så det blir "All channel stereo".
När jag provar XBMC så gör den likadant, musik och DTS spelas upp som det ska men Dolby blir stereo.
Men Plex vägrar spela upp Dolby ljud, medans allt det andra funkar perfekt.

I Plex har jag ställt in i ljudinställningarna för Plex att källan är HDMI och 5.0 ljud. Har även provat med övriga inställningar men inget där hjälper.
Jag varit inne i Ljud/Midi inställningarna och ändrar "Format" till 48.000 Hz och 2knl - 24bit, har även här provat med övriga inställningar men inget hjälper här heller.

Jag skulle tills vidare kunna nöja mig med att Plex spelar upp Dolby som stereo...men den gör inte det heller.
Med tanken på att det funkar både i XBMC och VLC så borde ju problemet ligga hos Plex !?!

Någon som har en anning om hur, vad och om man kan göra något åt detta ?!?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-01 19:25

Ett par saker. Osäker på om du ställt in saker rätt eller fel but here goes:

- På min INTEGRA förstärkare (som påminner mycket om Onkyo) kan jag ställa in ingång hur den ska hantera olika källor. Se till där att du inte ställt in något tokigt. Ett exempel är att du valt "Analog / PCM" som stereo. Jag har alla min inställda på "Direct decode" från MacMinin då jag kan få surround-ljud i olika format från maskinen.

- I Macen har du egentligen två olika inställningar att sätta rätt. Audio / Midi Setup ska vara inställt på 8-ch 24-bit om du vill ha ut surround-ljud. Har du denna inställd på 2-ch 24-bit kommer alla PCM-ljud bli stereo vilket du endast vill ha om du ex. spelar upp stereo-musik. Då Dolby True HD och DTS-HD kan hålla upp till 96KHz, 7.1 24-bit tror jag det är rekommenderat att ställa in detta.

- Vidare i Macen kommer programmet du spelar upp ifrån potentiellt hitta på saker som kan påverka din output. Bitvis har så kallat "enocded audio streams" varit ett problem i OSX. Därför, om man köra över HDMI, är det bättre att låta mjukvaran i OSX koda om ljudet från DTS / Dolby Digital till multi-channel PCM istället. Då slipper man problemen med detta helt. I Plex kan du således ställa in 5.0 ljud över HDMI samt bocka av stöd för DTS och Dolby Digital.

- Vill du från stereo-källor köra "all channel stereo" men från surroun-källor köra "multi-channel audio" tror jag du måste gå in Audio / Midi Setup och byta mängden kanaler du kör ut via HDMI beroende på vad du spelar upp. Jag vet även att Plex har en funktion för detta inbyggt. Från de flesta "videoenheterna" (typ min digitalbox) kan jag i min förstärkare säga PCM-ljud ska vara all channel stereo och surround-format ska vara direct decode. Som sagt har detta fungerar lite si och så genom Macen, surround ljud från den (oavsätt om den är Dolby Digital, DTS, Dolby True HD, DTS-HD) är alltid PCM-ljud med 2 eller flera kanaler.

Det finns en nackdel i att köra decoding av ljudformaten i Macen kontra förstärkaren och det är, tror jag, att metadatan i strömmen försvinner. Har man dynamiska EQ's och annat jox som ska köras vid decoding kommer dessa eventuellt låta aningen sämre. Dock tror jag generellt sätt man vill undvika den typen av post-processing ändå.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2012-12-01 21:10
Ursprungligen av Erik.dv:

Ett par saker. Osäker på om du ställt in saker rätt eller fel but here goes:

- På min INTEGRA förstärkare (som påminner mycket om Onkyo) kan jag ställa in ingång hur den ska hantera olika källor. Se till där att du inte ställt in något tokigt. Ett exempel är att du valt "Analog / PCM" som stereo. Jag har alla min inställda på "Direct decode" från MacMinin då jag kan få surround-ljud i olika format från maskinen.

Jag har ställt in "All channel stereo" på PCM/Analog och några andra som jag inte minns exakt namn på. Men på allt annat relevant så som DTS, diverse Dolby e.t.c har jag ställt in "THX Cinema" (heter det hos mig). Jag ska se om det finns något i still med "Direct Decode".

Ursprungligen av Erik.dv:

- I Macen har du egentligen två olika inställningar att sätta rätt. Audio / Midi Setup ska vara inställt på 8-ch 24-bit om du vill ha ut surround-ljud. Har du denna inställd på 2-ch 24-bit kommer alla PCM-ljud bli stereo vilket du endast vill ha om du ex. spelar upp stereo-musik. Då Dolby True HD och DTS-HD kan hålla upp till 96KHz, 7.1 24-bit tror jag det är rekommenderat att ställa in detta.

Här har jag provat både 2chnl och 8chnl...jag är rätt säker på att det för mig var tvärtom mot vad du säger. Lyssnar jag nog så får jag sorround med 2chnl. Det låter motsägelse fultl, jag vet. Men det är så, ska för säkerhets skuld titta på detta igen.

Ursprungligen av Erik.dv:

- Vidare i Macen kommer programmet du spelar upp ifrån potentiellt hitta på saker som kan påverka din output. Bitvis har så kallat "enocded audio streams" varit ett problem i OSX. Därför, om man köra över HDMI, är det bättre att låta mjukvaran i OSX koda om ljudet från DTS / Dolby Digital till multi-channel PCM istället. Då slipper man problemen med detta helt. I Plex kan du således ställa in 5.0 ljud över HDMI samt bocka av stöd för DTS och Dolby Digital.

Ska testa med att boka av dessa och som det gör någon skillnad.

Tackar ödmjukast för att du tar dig tid !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-01 21:33

Hos mig i Plex får jag korrekt ljud ut oavsett om jag kör DTS ikryssat eller inte. Dock kör jag BluRay-källor så DTS-strömmen är något annorlunda än DVD. Mina filer är i en MKV-container.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-01 21:40

Testar en DVD-rip av Drive som faktiskt har Dolby Digital AC3 5.1 ljud. Det skickas korrekt till förstärkaren. Plex och förstärkaren är overens om formatet de skickar och tar emot (det skickas som en bitstream om man kryssat för valet i Plex).

I Plex-menyerna hoppar det tillbaka till 96KHz / 7.1 enligt min inställning i systemet. Förstärkaren håller med datorn här. Alltså borde denna inställning inte påverka ditt ljud ut från filmer i Plex mer än eventuellt om du kör PCM-ljud ut.

Även mina Battlestar Galactica DVD-rippar tolkas korrekt (Dolby Digital AC3 5.1 ljud).

eftersom jag har liknande problem så vill jag egentligen bara veta vad det här "audio/midi" är, eller rättare sagt var jag hittar det.
enda jag hittar är "ljud" och där finns inte några sådana valmöjligheter med kanaler och bits.

Applications/Utilities/Audio Midi Setup.

tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-01 20:44

Nu har jag forskat lite med i det här. Det verkar som om Plex faktiskt inte kan decoda äkta HD-ljud. Tydligen består ofta en DTS HD MASTER ström och en Dobly True HD ström av två strömmar. Lossless-strömmen verkar inte vara den som läses av Plex.

Ska jaga vidare...

Pratar vi vanlig Dolby Digital eller DTS så är de inga som helst problem. Vidare håller de komprimerade strömmarna hyfsat bra kvalité ändå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-01 21:22

Jag tror man borde ställa in saker annorlunda än jag beskrivit men tidigare vet jag det varit ett problem. Efter att ha sökt lite på det nu hittar jag olika läger som säger olika saker. Ditt problem med att Dobly Digital blir stereo verkar dock inte vara helt ovanligt.

På samma punkt verkar det vara så att HD-ljud går inte att få ut från OSX. Systemet fixar inte så kallade "bitstream" output av dessa format och faller istället tillbaka på HD-ljudens "lossy core" som håller ca 1/5 av datan. Det är lite synd men inte direkt ett dåligt ljudformat ändå. Lösningen idag tror jag vore att decoda HD-strömmen i mjukvara vilket varken Plex, VLC eller XMBC gör då spelarna så skulle behöva properteriära bibliotek.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-01 21:45

En viktigt sak att göra - vilket jag antar du gör men värt att nämna - är att testa filer du vet innehåller bra data. Slumpmässig rip X av en film kan mycket väl vara korrupt.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2012-12-01 23:17

OK...ja jag får väl pilla lite mer !
Alla mina filmer är .mkv...men en del blir ju DTS och en del Dolby.

Funderar på om detta gäller även för 2011 macarna ? : Mac mini (Mid 2010) and later: Frequently asked questions about HDMI
I så fall borde det ju inte vara några problem !?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-02 00:24

Ja, det borde gälla 2010-2012 maskiner. Har du verifierat att det är 5.1 ljud du har problem med? Det är inte ovanligt med Dolby 2.0.

Jag kör en 2011 MacMini med ATI-kort, HDMI ut till förstärkaren (Integra 40.2) och OSX 10.8.2 samt senaste versionen av Plex och dess media server. Allt mitt media är rippat med MakeMKV.

Igen, något off-tropic men gällande HD-versionen av DTS kan man genom MakeMKV koda om strömmen till LPCM eller FLAC ljud. Plex fixar dock bara som jag förstår det 5.1 output. 6.1 och 7.1 fungerar inte som det ska.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2012-12-02 00:57

HEEEELLL YEEEAH !! SUCCSEEES !!

Ställde om Onkyon till "Direct" på alla typer av kodning...då spelar den exakt vad den får.
Ställer jag in THX Cinema så får jag lite mer dynamik i ljudet men mindre kompatibilitet.
Men nu spelar den allt...DTS, Dolby, AC3, AAC e.t.c !!!!

Sååå jäkla skönt !!!!!

Dock så måste jag köra 2chnl i ljud/midi inställningarna. Man hör verkligen tydlign skillnad och förstärkan själv rapporterar stereo om jag kör 8chnl och sorround om jag kör 2chnl. Lite omvänt låter det, men det ÄR så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-02 01:19

Haha, va bra! Hos mig är det tvärt om - eller ja, förstärkaren rapporterar det jag ställt in i Audio / Midi Setup. För att få ut HD-formaten verkar man idag vara tvungen att dels koda om DTS HD MASTER / Dolby True HD till FLAC eller LPCM och dels ställa in 8ch Audio out i Audio / Midi Setup.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2012-12-02 02:44

Tusen tack för all hjälp...en stor lättnad !!!
Nu kan man återgå till att njuta av Plex och alla filmer i sorround med nya högtalar uppsättningen.

Fick lite inspiration av den här tråden och lyckades till slut få igång mitt 5.1-system via Plex istället för att som tidigare enbart kunnat köra vanlig stereo

Har däremot fortfarande ett litet men ack så naggande problem:
Av någon anledning så går inte ljudet automatiskt igång när jag startar de allra flesta filmer. Till att börja med är det helt tyst och för att få ljudet att komma igång måste jag hoppa fram eller tillbaka en liten bit med skip fwd/bkwd. Då helt plötsligt lirar minsann ljudet igen.

Någon som helst aning om vad fasiken det kan vara som krånglar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-04 00:02

Hur får du ut ditt ljud till förstärkaren?

Opto via 3.5-pluggen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-04 18:53

Med optiskt ut är det dessvärre vanligt att man kan få "start stopp" problem. Standarden är lite dum. Osäker på en bra lösning där.

Hur fasiken gör man annars om man inte kör opto?

För att komma runt problemet (eftersom resten av familjen struntar högaktningsfullt i om det är 2.0 eller 5.1 som låter, bara det låter direkt utan krångel *ler*
Är det någon som vet om man på något sätt kan toggla mellan två ljudinställningar utan att behöva gå hela omvägen via Settingsmenyn i Plex? Tänkte i sådana fall koppla en toggleknapp på Logitechfjärren om det var möjligt. Då kan jag låta systemet stå i 2.0 som standard och själv enkelt hoppa till 5.1 när jag själv tittar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-05 12:57
Ursprungligen av jonas.pavletic:

Hur fasiken gör man annars om man inte kör opto?

HDMI löser problemet men då krävs en förstärkare med HDMI.

Ursprungligen av jonas.pavletic:

För att komma runt problemet (eftersom resten av familjen struntar högaktningsfullt i om det är 2.0 eller 5.1 som låter, bara det låter direkt utan krångel *ler*
Är det någon som vet om man på något sätt kan toggla mellan två ljudinställningar utan att behöva gå hela omvägen via Settingsmenyn i Plex? Tänkte i sådana fall koppla en toggleknapp på Logitechfjärren om det var möjligt. Då kan jag låta systemet stå i 2.0 som standard och själv enkelt hoppa till 5.1 när jag själv tittar...

Köra Analogt och Digitalt ut skulle lösa pucken, typ. Analogt blir automagiskt alltid 2.0. Fast det kanske inte går från en Mini om den bara har en ljud-ut som är analog och optisk? Jag hade liknande problem som du med min G5:a för 100 år sedan när jag körde optiskt ut. Nu kör jag över HDMI från en 2011 MacMini och det fungerar fint.

Jag kör med optisk ut och har inga problem med ljudet via Plex.
en Mac mini 2011 med dedikerat grafikkort.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2012-12-05 13:23

Har bekana som också haft problem med att det optiska strulat med ljudet på ett flertal sätt.
Det slutade med att dom sålde den äldre minin och köpte sig en från 2011 och kör allt via HDMI.

Nu menar jag inte att du ska sälja den...utan vill bara påvisa att du inte är ensam om problemet.
Någon egentlig idé har jag inte att komma med. Har du provat om det funkar likadant i XBMC ?

För mig så betede sig XBMC och Plex på olika sätt, som du säkert läst i mitt första inlägg.

1
Bevaka tråden