Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ett steg på väg till Powermac G4

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-12-01 12:14

Eh, öppnade du egentligen någonsin din PMG3? Den var ju _superenkel_ att meka i!
2 spärrar på framsidan som man tryckte på så gled hela skalet av framåt. Sen kunde man vika upp hela vaggan med diskett, zip, cd och disk och så stod den på högkant medan man installerade minne.
Alla enheterna satt på plastkälkar som hade en enda spärr på framsidan, ett tryck och så drar man ut hela enheten med ett enkelt handgrepp.
Det hela var _betydligt_ enklare än "blådåren" där det var ett ämlans skruvande för att få ut den där diskvaggan som satt hopplöst trångt till och CD/zip satt ju bakom en plastlucka som ofelbart gick sönder när man skulle trycka ut den och sen satt själva vaggan med skruvar och skruvar och skruvar.

Nja, nog var denna bättre... Däremot så var plåten lite sisådär i kvaliteten och böjde sig gärna om man var inne och pysslade mycket i maskinen.
Viktigare än övergången från SCSI till IDE tycker jag nog det var att Apple faktiskt lämnade special-RAM till förmån för "vanligt" SDRAM på denna modell. Innan den gråa G3an så hade PowerMaccarna (som ju såg lika ut från PM7200 och framåt) EDO-DRAM i DIMMar som inte fanns någon annanstans.

Ursprungligen av bollman:

Eh, öppnade du egentligen någonsin din PMG3? Den var ju _superenkel_ att meka i!
2 spärrar på framsidan som man tryckte på så gled hela skalet av framåt. Sen kunde man vika upp hela vaggan med diskett, zip, cd och disk och så stod den på högkant medan man installerade minne.
Alla enheterna satt på plastkälkar som hade en enda spärr på framsidan, ett tryck och så drar man ut hela enheten med ett enkelt handgrepp.
Det hela var _betydligt_ enklare än "blådåren" där det var ett ämlans skruvande för att få ut den där diskvaggan som satt hopplöst trångt till och CD/zip satt ju bakom en plastlucka som ofelbart gick sönder när man skulle trycka ut den och sen satt själva vaggan med skruvar och skruvar och skruvar.

Nja, nog var denna bättre... Däremot så var plåten lite sisådär i kvaliteten och böjde sig gärna om man var inne och pysslade mycket i maskinen.
Viktigare än övergången från SCSI till IDE tycker jag nog det var att Apple faktiskt lämnade special-RAM till förmån för "vanligt" SDRAM på denna modell. Innan den gråa G3an så hade PowerMaccarna (som ju såg lika ut från PM7200 och framåt) EDO-DRAM i DIMMar som inte fanns någon annanstans.

Meckade med Towermodellen en hel del. Att få loss locket var en sak men att exempelvis byta CD-ROM-spelare eller stoppa i mer minne var mindre roligt.

En bra dator som väcker minnen. Jag har föregångaren PM 7600 som såg i stort sett likadan ut och som fortfarande fungerar, även om det blir sällan den används nuförtiden. Men mellan 1996 och 2003 användes den nästan dagligen. De sista åren med en G3-processor.

Den snygga designen syns bättre utan en tjockskärm ovanpå.

Mac OS 9 känns fortfarande rätt rappt på den maskinen (ja, det beror på vad man gör. Att surfa är ju ingen hit).

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-12-01 16:39

Va? Towern kunde man ju "bryta på mitten" så där tufft. Man tog bort locket på sidan, lade datorn ner och vek upp hela drive-enheten, sladdarna var tillräckligt långa, och sen fanns det mängder av plats för att komma åt minnet. Och CD-spelaren var lite jobbigare i tower-enheten, men inte alls farligt.
Här ser man minneskretsarna i en tower:
Macintosh Server G3 Beige review - YouTube
Hur svårt var det?

Jag hittar inga bra bilder på en PMG3 desktop, så jag får väl lägga upp dem själv då, men det får vänta till på måndag

Ursprungligen av bollman:

Va? Towern kunde man ju "bryta på mitten" så där tufft. Man tog bort locket på sidan, lade datorn ner och vek upp hela drive-enheten, sladdarna var tillräckligt långa, och sen fanns det mängder av plats för att komma åt minnet. Och CD-spelaren var lite jobbigare i tower-enheten, men inte alls farligt.
Här ser man minneskretsarna i en tower:
Macintosh Server G3 Beige review - YouTube
Hur svårt var det?

Jag hittar inga bra bilder på en PMG3 desktop, så jag får väl lägga upp dem själv då, men det får vänta till på måndag

9500 kunde orsaka blodvite

9600 gick att "bryta på mitten"

Min 7600 uppgraderades till G3 från Xlr8(en 500Mhz som klockades till 550Mhz), 768MB Ram, Radeon7000 grafikkort o Jaguar

På så vis klarade jag mig till det blev en G5'a

Bilder o fakta kring G3 desktop o tower: http://apple-history.com/g3

Senast redigerat 2012-12-03 12:46
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-03 11:42

Kan bara hålla med Bollman m.fl.

Innovationen i case-design när 8600 och andra modeller kom ut var ju banrytande jämfört med tidigare modeller, för att inte tala om PC burkarna. Hastigheten var det inget fel på och inte uppgraderings möjligheten heller!

Har använt Mac under många år då Steve inte fanns på Infinite Loop 1 och alltid varit mycket nöjd med alla mina Mac-datorer, genom alla OS versioner. Både innovation och hastighet låg alltid/ofta före.

Tycker nya 99mac.se artiklarna känns ganska tillgjorda.

Ursprungligen av TureB:

...Har använt Mac under många år då Steve inte fanns på Infinite Loop 1 och alltid varit mycket nöjd med alla mina Mac-datorer, genom alla OS versioner. Både innovation och hastighet låg alltid/ofta före.

Hastigheten räckte väl till i början av PPC-perioden men sen upplevde jag att Mac halkade efter. Det som var mest tröstlöst var att mjukvaruutvecklarna övergav plattformen. Altivec och andra innovationer lät ju bra men ingen iddes dra nytta av dem.

Ursprungligen av TureB:

Tycker nya 99mac.se artiklarna känns ganska tillgjorda.

Jag tycker de är kul, och ofta bra. Hellre något originellt, och kanske ibland mindre relevant, än upprepningar av det som alla andra mac-sajter skriver om.

1
Bevaka tråden