Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

surround på mac mini?

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .

har kopplat in min mac mini med HDMI till förstärkaren men enligt förstärkaren får jag bara PCM Multichannel-ljud ut..

hur får jag DTS, DTS-HD, DD.. osv?
han verkar heller inte känna av och byta till all channel stereo när jag t.ex kör musik
(det har förstärkaren gjort med alla andra prylar jag haft, tex mediaspelare osv.)

det är en mac mini modell 2012 jag har..

det kanske den inte kan, men vi kan bortse från DTS-HD då

men hur får jag dts och dd att fungera.. eller ja, resten av surround-alternativen. (de som ska fungera)

ok, ska kolla in tråden.

edit: hittade inget mattnyttigt i den tråden (som för övrigt var min egna haha)

en enda kille som nämnde att dts-hd och alla andra format fungerade med hdmi men inte hur..

så återigen, någon som vet hur jag får det att fungera så det inte bara är multichannel?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-30 19:52

Vad är det du spelar upp? Med vad spelar du upp det med?

Jag har inte gjort någon inställning i varken OS X eller på min Pioneer utan den ställer in sig automatisk.
Enda inställningen jag gjort i XBMC är att tala om för den att allt ljud ska gå genom HDMI och högtalarkonfigurationen.
Och vad jag kan se så spelar den upp DTS-HD för det står så i displayen på förstärkaren.

jag har provat diverse tv-serier och filmer samt olika låter i t.ex spotify..
filmerna och serierna är i olika format/containers (mest blueray/.mkv) och det är oftast DTS.

jag spelar upp med en onkyo tx-sr606 förstärkare.

har provat att spela upp i quicktime, vlc och xbmc (och spotify för musik som sagt)

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-30 20:03

Ja du då är det något knas med inställningarna i din förstärkare.
För så här ser mina inställningar i OS X ut.

tvivlar starkt på att det är inställningarna i förstärkaren då det fungerat helt ok med surround precis innan jag kopplade in mac mini från samma hdmi-port till t.ex boxee box och atv2 (med xbmc)

och jag har samma inställningar som dig där förresten.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-30 20:15

Om jag startar en film med VLC som jag vet har DTS kommer det ut stereo.
Gå in under Ljud-Ljudenhet-HDMI (kodad utmatning) blir det rätt.
Men det förklara inte varför det inte fungerar med XBMC

tar jag kodad utmatning blir det all channel stereo, tar jag bara hdmi blir det multichannel..

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-30 20:21

Då är det ändå någon inställning som du måste göra i din förstärkare.
För om det inte är i OS X felet ligger eller i spelaren du spelar upp det med var kan det annars vara för fel.

vem har sagt eller bevisat att felet inte ligger i os x eller i någon av spelarna?

som jag sa så har jag alltid spelat upp DTS, DTS-HD, DD osv i förstärkaren i samma hdmi-port med samma kabel men olika enheter och det har alltid fungerat felfritt.. och när jag kopplar in min mac mini så fungerar det inte längre.

i mina ögon är det ett solklart tecken på att det är i mac mini/os x som det är något galet, eller har jag fel?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-30 20:28
Ursprungligen av tqila:

vem har sagt eller bevisat att felet inte ligger i os x eller i någon av spelarna?

Ja eftersom vi båda använder samma spelare och har inställt på samma sätt vad kan felet vara då?

Inte ens när jag väljer "stereo till alla högtalare" medans jag ser på en film blir det stereo utan det är fortfarande DTS.

Du har inte en optisk kabel inkopplad samtidigt från mac minin till förstärkaren?
Läste någonstans att det kunde ställa till det men nu när jag söker hittar jag naturligtvis inte det.

du kanske har gjort ändringar i spelarna som jag inte gjort?

jag har inget annat än en ethernet-kabel och strömkabel inkopplade (utöver hdmi-kabeln då)

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-30 21:12
Ursprungligen av tqila:

du kanske har gjort ändringar i spelarna som jag inte gjort?

jag har inget annat än en ethernet-kabel och strömkabel inkopplade (utöver hdmi-kabeln då)

Problemet är att man kan inte göra så mycket med inställningarna i XBMC utan den spelar upp det format som finns.
Dom enda inställningarna jag kan göra är att tala om för XBMC att jag har en DTS och DD kompatibel förstärkare och det ser ut så här.

Är det två ljudspår i filmen så kan jag bara växla mellan dom medans jag spelar men jag kan inte tala om att den ska skicka ut stereo bara.

ok, my bad. hade visst fel inställningar i xbmc.

så nu fungerar DTS osv i xbmc iallafall..

men då återstår varför jag bara får multichannel i övriga os x?
t.ex när jag kollar på film i VLC?
eller när jag lyssnar på musik? (borde det inte växla till all channel stereo då?)

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-30 21:21
Ursprungligen av tqila:

ok, my bad. hade visst fel inställningar i xbmc.

så nu fungerar DTS osv i xbmc iallafall..

men då återstår varför jag bara får multichannel i övriga os x?
t.ex när jag kollar på film i VLC?
eller när jag lyssnar på musik? (borde det inte växla till all channel stereo då?)

Det är lugnt

Resten får någon annan hjälpa dig med för det är jag inte så haj på.

ok, tack för hjälpen!

hoppas någon annan hjälpsam individ tar över stafettpinnen nu då

Har du en 5.1 anläggning?
Om du trycker på RECIEVER-knappen och sedan på DISPLAY-knappen på din fjärr medan du spelar upp en film i tex VLC så ska det stå i displayen på förstärkaren vilket källmaterial som den tar emot... Vi börjar där...

yes, jag har eft 5.1-system.

snackar vi onkyo nu? för jag är nog rätt säker på att det inte funkar likadant på alla märken

och det står som sagt PCM Multichannel i displayen på min förstärkare hela tiden (förutom nu när jag spelar upp diverse material i xbmc)

tror inte ens jag har några sådana knappar på min fjärr (och använder inte originalfjärren längre då jag har en harmoney 1100)

men jag kan växla manuellt mellan PCM Multichannel, Mono, TV Logic, All Channel Stereo, Full Mono och Theater T-D.

Vi snackar din onkyo ja... Har du kvar originalfjärren? För om du trycker som jag skrev i tidigare inlägg så kan du få fram vilken signal den tar emot från minin... Tryck upprepade gånger på display... Först får du fram ingång och volym... Nästa tryck e det intressanta... Där kommer nämligen info om insignal

nu ska vi se här.

första klicket = MCH PCM 7.1
andra klicket = fs: 96 khz
tredje klicket = All Ch St (det som jag snacka om att det var PCM Multichannel förut men ändrat manuellt till all channel stereo nu)

är det inte det jag precis nämnde då?

ska försöka leta fram kontrollen..

Tittar du i den listan där så har vi svaret...

Som du tryckte fram på förstärkaren så är insignalen från minin till stärkaren av typen PCM 96khz... Och då ser du i listan va din förstärkare kan göra med den typen av signal...

Jo då... Har ju den sidan uppe här ju

nu är jag ju inte säker på att jag kan läsa den där rätt + att det står på tyska. men tycker mig se att det står analog..
och det är väl digitalt jag ska kolla på?

står ju inget om DTS eller liknande i den listan alls, bara massa stereoalternativ typ..

Nej... Det du pratar om är vilket ljudformat som din förstärkare ska spela ut... Men jag har varvat lite internet för dig nu och jag är nåt på spåret... Kolla denna länken http://www.uk.onkyo.com/downloads/1/4/7/0/9/TX-SR606_Nl_Sv.pdf
och sida 159

fanns inte ens 159 sidor

då är vi nog inte på samma dokument av någon konstig anledning, klickar jag på den länken du gav så kommer jag till en manual för onkyo stärkaren och den har 105 sidor. (106 om man räknar det nästan tomma bladet i slutet)

Kolla sidan 57 då istället

Om du går vidare i manualen så står det om DTS och DOLBY osv...
Ja... Man tycker ju att du borde kolla digitalt... Men det är så att en HDMI även kan skicka ANALOGT ljud... Vilket den verkar göra i ditt fall...

Hmm...

Bevaka tråden