Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strul med Time Machine mot 13" MacBook Retina

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Försöker få igång Time Machine med en 13" MacBook Retina. Det var inga problem att föra över all min data från min gamla Time Machine-backup, men att få datorn att börja backa upp till disken på nytt har hittills strulat en del.

Igår bytte jag därför ut min gamla Time Machine-disk till en helt ny, formaterade den som Mac OS Extended (journalförd) och lät sedan datorn säkerhetskopiera mot den över natten. Efter ett par misslyckade starter verkar det ha funkat, nu på morgonen stod det att den senaste säkerhetskopian var från tvåtiden i natt, vilket kan stämma (40 GB på fyra timmar över wifi).

Så, nu på morgonen låter jag min iMac säkerhetskopiera mot samma disk. Efter en stund kommer då bifogad skylt upp på min MacBook (samma har den visat några gånger tidigare) och den avbryter.

Just nu låter jag iMacen göra klart sin säkerhetskopia (kommer att ta 1,5 dygn eller så) men det känns som om strulet fortsätter från MacBookens sida.

Några idéer/förslag?

Edit: MacBooken kör 10.8.1, iMacen 10.6.8

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-30 14:35

Jag gör alltid första backupen via tråd. Mindre risk för strul.

Ursprungligen av kenjon:

Jag gör alltid första backupen via tråd. Mindre risk för strul.

Hm, ja det har jag också gjort tidigare, men man var tvungen att mecka så mycket för att det skulle funka.

Är det enklare nu?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-30 22:09
Ursprungligen av Mutant:

Hm, ja det har jag också gjort tidigare, men man var tvungen att mecka så mycket för att det skulle funka.

Är det enklare nu?

Mecka? Jag har alltid en lång Ethernetkabel kopplad till routern som jag rullar ut vid tillfälliga behov. Inget annat krävs. Jo, att slå av Airport i Macen då.

Ursprungligen av kenjon:

Mecka? Jag har alltid en lång Ethernetkabel kopplad till routern som jag rullar ut vid tillfälliga behov. Inget annat krävs. Jo, att slå av Airport i Macen då.

Han (och jag) har en 13" Retina. På den så har man rationaliserat bort ethernetporten för att göra den tunnare så du måste också skaffa en adapter för 279:-

Edit: Ok, eller USB adaptern för 249:-

Ursprungligen av kenjon:

Jag gör alltid första backupen via tråd. Mindre risk för strul.

Inte helt lätt med en 13" retina...:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-30 16:43

Jag har inte haft några problem med att köra en ny Mac mot TM trådlöst, det ska givetvis funka men med tråd lär det gå fortare.

Det kanske är att du körde back-up på flera datorer på en gång med så stor mängd data? Borde i och för sig inte vara något problem... Ett annat tänkbart problem skulle vara om din MacBook av någon anledning gått i vila och därför inte kunnat slutföra kopieringen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-03 12:28

Jag har samma problem och har kontakt med applecare men hittills har jag inte lyckats få till en lösning. Jag kör en timecapsule som syns i "timemachine" men som inte går att välja - back upp mot annan lös hd med sladd går bra men inte mot timecapsulen..

finns usb-ethernet adapter att köpa.

Ethernet låter smart, har lustigt nog aldrig tänkt tanken eller hört någon rekommendera detta tidigare när långsam första backup diskuterats.

Mitt problem verkar ha "stabiliserat" sig, det senaste dygnet har säkerhetskopieringarna rullat på utan problem från bägge datorerna. Känns lite otryggt dock när den första backupen strulat. Men man får väl hoppas att Time Machine vet vad den sysslar med. Och jag har även dubbel manuell backup på allt.

Har även uppgraderat bägge maskinerna till 10.8.2.

1
Bevaka tråden