Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dockstationen är död

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-11-30 12:24

du har inte behörighet till denna sida. Det kan bero på ett eller flera skäl:

  1. Ditt användarkonto har inte tillräcklig behörighet för att nå denna sida. Försöker du ändra någon annans inlägg eller nå adminsidor?

  2. Om du försöker skriva inlägg kan ditt konto vara inaktivt eller låst av en administratör.

Ursprungligen av Mija:

du har inte behörighet till denna sida. Det kan bero på ett eller flera skäl:

  1. Ditt användarkonto har inte tillräcklig behörighet för att nå denna sida. Försöker du ändra någon annans inlägg eller nå adminsidor?

  2. Om du försöker skriva inlägg kan ditt konto vara inaktivt eller låst av en administratör.

Vet inte varför det här händer ibland. Nu verkar det funka igen.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-11-30 14:44
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Vet inte varför det här händer ibland. Nu verkar det funka igen.

Det stog att artikeln var ute för publicering 13.00 och då är den inte tillgänglig för användare innan dess...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-30 13:25

Intressant utveckling. En tråkig baksida med "det nya sättet" är dock flerdelat. Kvalitén på material kan ibland vara tveksam. iTunes har med åren sätt en bättre standard, lika så Spotify. Men man väljer bort teknisk kvalité på många tjänster troligen för "standardlyssnare A" bryr sig lite om detta. YouTube-generationen verkar vara nöjd det kan streamas och det rör på sig.

Värre är dock Spotify-syndromet av musik som helt enkelt försvinner från tjänsten. Och saker som du tar upp här - SVT PLAY och NETFLIX där man som kund eller användare verkar var ok med sämre kvaltié och sämre utbud bara för att få en viss ökad tillgänglighet. Men samma sak kan ske på alla nättjänster - saker kommer och går vilket är en tråkig norm tycker jag. Då känns plötsligt den där gamla CD-skivan modern.

Jag kan inrritera mig till döds på att musik har blivit en "slit-och-släng"-vara som finns tillgänglig överallt och i dålig kvalitet. Samtidigt älskar jag att bara kunna ta upp telefonen och klicka på "airplay" så strömmar det välljud ur finstereon. Man kanske inte kan få både välljud och bra tillgänglighet?

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-11-30 14:45

Jag vill ha en docka vid nattduksbordet för laddning mm... Annars är AirPlay oslagbart

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-30 14:49
Ursprungligen av Mactastic:

Jag kan inrritera mig till döds på att musik har blivit en "slit-och-släng"-vara som finns tillgänglig överallt och i dålig kvalitet. Samtidigt älskar jag att bara kunna ta upp telefonen och klicka på "airplay" så strömmar det välljud ur finstereon. Man kanske inte kan få både välljud och bra tillgänglighet?

Jodå, det kan man få men jag tror de större tjänsterna sätter prioritet på annat först. iTunes har sakta men säkert höjt ribban för kvalité på både bild och ljud senaste åren. Fortfarande är de sämre än att gå till butiken och köpa skivor vilket är synd men jag tror många nöjer sig med "good enough": Se bara på hela Dock-generationen av (mer eller mindre) mono-högtalare.

Ursprungligen av Erik.dv:

Jodå, det kan man få men jag tror de större tjänsterna sätter prioritet på annat först. iTunes har sakta men säkert höjt ribban för kvalité på både bild och ljud senaste åren. Fortfarande är de sämre än att gå till butiken och köpa skivor vilket är synd men jag tror många nöjer sig med "good enough": Se bara på hela Dock-generationen av (mer eller mindre) mono-högtalare.

Jag är rädd för att det kommer ta ett tag. Ett byte till ALAC eller FLAC skulle ju betyda att de är tvungna att fyrdubbla bandbredd och lagring.
Jag tror det finns en marknad för en kvalitetsstreaming-tjänst.
Ett helt arkiv LP-skivor och en operatör per spelare som får kommando via en skärm när man byter låt. För 8000 i månaden så hade det lät varit värt det!

iPad'en står ofta i dockan när jag kör musik över Airplay. Laddning o musikdistribution samtidigt :). Undantag kan vara när jag måste ha den i köket för att läsa recept o dylikt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-30 15:48

Men vi pratar ljud som knappt tar någon plats ändå. Jag tror inte alls det vore ett problem om det fanns en efterfrågan för det. Jag tror dock efterfrågan är tvärt om. Vi rör oss mot en "MacBook Air" värld där man har minimalt med disk och vill stream:a allting och då blir lossless overkill ofta för folks 3G / 4G uppkopplingar inte fixar det och folks monolitiska "hifi" system ändå inte skulle prestera så mycket bättre.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2012-11-30 18:22

Jag håller med logitech här. Trådlöst är mycket smidigare.
Har tänkt köpa ljud utrustning som klarar detta nu i vinter men har inte satt mig in i det riktigt ordentligt än.
Och just nu så streamar jag från datorn och har mobilen som kontroll bara. Men skulle vilja skippa dator steget helt.

Vad ger bäst streaming kvalitet via trådlöst egentligen?
Bluetooth eller Airplay?
Eller är det samma?
Bluetooth 4.0 streaming måste ju dra en hel del mindre ström på telefonen så om det är samma kvalitet borde ju de vara det föredragna sättet att streama på.

Ursprungligen av zOlid:

Jag håller med logitech här. Trådlöst är mycket smidigare.
Har tänkt köpa ljud utrustning som klarar detta nu i vinter men har inte satt mig in i det riktigt ordentligt än.
Och just nu så streamar jag från datorn och har mobilen som kontroll bara. Men skulle vilja skippa dator steget helt.

Vad ger bäst streaming kvalitet via trådlöst egentligen?
Bluetooth eller Airplay?
Eller är det samma?
Bluetooth 4.0 streaming måste ju dra en hel del mindre ström på telefonen så om det är samma kvalitet borde ju de vara det föredragna sättet att streama på.

Airplay.

AirPlay vs Bluetooth - vad ska du välja? | Hi-Fi Klubben

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-30 19:31

En annan streaming-lösning (eller två andra) är Sonos och Logitechs SqeezeBox (tror jag den heter). Sonos har för och nackdelar mot ex. AirPlay i att med Sonos blir varje enhet sin egna spelare där med AirPlay är varje "AirPlay högtalare" beroende av en "AirPlay spelare" av något slag (ex. en iPhone, iPad eller Mac). Vidare bildar Sonos sitt egna nät endast för ljud-strömning istället för att "piggt-backa" ett befintligt nätverk. Men bägge har sina styrkor - framför allt är AirPlay generellt sätt en mycket billigare lösning.

Logitechs SqeezeBox har jag ganska lite information om men jag tror de försöker vara en regelrätt Sonos-konkurrent.

Bluetooth känns för mig som en "worst case" lösning eller om man sitter på en Androidlur.

Ursprungligen av Erik.dv:

En annan streaming-lösning (eller två andra) är Sonos och Logitechs SqeezeBox (tror jag den heter). Sonos har för och nackdelar mot ex. AirPlay i att med Sonos blir varje enhet sin egna spelare där med AirPlay är varje "AirPlay högtalare" beroende av en "AirPlay spelare" av något slag (ex. en iPhone, iPad eller Mac). Vidare bildar Sonos sitt egna nät endast för ljud-strömning istället för att "piggt-backa" ett befintligt nätverk. Men bägge har sina styrkor - framför allt är AirPlay generellt sätt en mycket billigare lösning.

Logitechs SqeezeBox har jag ganska lite information om men jag tror de försöker vara en regelrätt Sonos-konkurrent.

Bluetooth känns för mig som en "worst case" lösning eller om man sitter på en Androidlur.

Sonos är ett bra mycket mer kompetent system än Airplay. Framförallt kan Sonos spela upp samma eller olika ljud på enheterna i hushållet. Sonosenheterna strömmar dessutom ljudet direkt från Spotify, ditt musikbibliotek eller radiostationer varpå iOS-enheter slipper vara mellanhänder. Eftersom telefonen/paddan slipper strömma musiken (i två riktningar) och istället bara kan agera kontroll vid byte av låt ger det en avsevärd skillnad i batteritid.

Men som du säger - nackdelen med Sonos är ju priset. Jag finner också att Sonosenheter ibland stör ut 802.11-enheter om de står för nära.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-01 19:02
Ursprungligen av hansfilipelo:

Sonos är ett bra mycket mer kompetent system än Airplay. Framförallt kan Sonos spela upp samma eller olika ljud på enheterna i hushållet. Sonosenheterna strömmar dessutom ljudet direkt från Spotify, ditt musikbibliotek eller radiostationer varpå iOS-enheter slipper vara mellanhänder. Eftersom telefonen/paddan slipper strömma musiken (i två riktningar) och istället bara kan agera kontroll vid byte av låt ger det en avsevärd skillnad i batteritid.

Men som du säger - nackdelen med Sonos är ju priset. Jag finner också att Sonosenheter ibland stör ut 802.11-enheter om de står för nära.

Precis, Sonos har sina för och nackdelar. Multi-zon är en fördel som dock går att få med AirPlay via iTunes eller AirFoil på en dator. En kombinerad för och nackdel är att man är helt låst till deras app. Gillar man inte den - tough luck. Har du en låt på din iPhone eller dator som inte finns i ett bibliotek eller på Spotyfi? Tough luck. Sonos borde stödja AirPlay till alla deras enheter, då hade lösningen varit win-win. Sedan är priset lite vansinnigt. Varje "zon" kostar lika mycket som en iPad Mini. Själv gick jag på AirPlay-lösningen samt en MacMini som central media-spelare så slipper en enhet stå och tugga batteri konstant och jag får multi-zon ljud för 20 dollar via AirFoil.

Ursprungligen av Erik.dv:

Precis, Sonos har sina för och nackdelar. Multi-zon är en fördel som dock går att få med AirPlay via iTunes eller AirFoil på en dator. En kombinerad för och nackdel är att man är helt låst till deras app. Gillar man inte den - tough luck. Har du en låt på din iPhone eller dator som inte finns i ett bibliotek eller på Spotyfi? Tough luck. Sonos borde stödja AirPlay till alla deras enheter, då hade lösningen varit win-win. Sedan är priset lite vansinnigt. Varje "zon" kostar lika mycket som en iPad Mini. Själv gick jag på AirPlay-lösningen samt en MacMini som central media-spelare så slipper en enhet stå och tugga batteri konstant och jag får multi-zon ljud för 20 dollar via AirFoil.

Man kan få Airplay-stöd m h a en Airport Express kopplad till en av Sonos-enheheterna.

Jag har själv valt Sonos (har i o f s bara en zon idag) framför Airplay men håller helt med dig - det är fan inte billigt (särskilt inte när man är student).

edit: Finner att vi är väldigt likasinnade i väldigt många frågor, det är inte första gången vi håller med varandra.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-30 22:29

SqueezeBox blev uppköpta av Logitech, och har numera lagt ner dem, och utvecklat ett eget koncept: Logitech UE:

Logitech

  • Medlem
  • Örebro
  • 2012-12-01 14:19

Ah ok tack.
Men har inte kvaliteten på bluetooth blivit mycket bättre sen 4.0 kom?
Men airplay kanske fortfarande är avsevärt bättre.

Ursprungligen av zOlid:

Ah ok tack.
Men har inte kvaliteten på bluetooth blivit mycket bättre sen 4.0 kom?
Men airplay kanske fortfarande är avsevärt bättre.

Nä, 4.0 har egentligen inget med ljud att göra. Fortfarande är det en sörja av protokoll där allting skickas komprimerat med ganska låg bitrate. AirPlay skickar ljudet helt orört, så det är nästan så bra det kan bli förutom att allt över 16 bit/44 kHz nedsamplas.

Ursprungligen av Mactastic:

Jag kan inrritera mig till döds på att musik har blivit en "slit-och-släng"-vara som finns tillgänglig överallt och i dålig kvalitet. Samtidigt älskar jag att bara kunna ta upp telefonen och klicka på "airplay" så strömmar det välljud ur finstereon. Man kanske inte kan få både välljud och bra tillgänglighet?

Man ska inte utgå från att det blir sämre bara för att man överger skivor. Tvärtom har man betydligt bättre möjligheter att få bra ljud ur en nätverksspelare jämfört med att spela upp det i realtid från en roterande plastskiva, så även audiofilerna går över till nätverksbaserat numera.

Enda problemet är bara att musiken på iTunes inte håller måttet. Kvaliteten är inte dålig, men det låter torftigt. Märkligt nog är enklaste sättet att få musik i lossless att köpa och rippa CD-skivor. Det finns iofs flera olika nätbutiker som säljer lossless, ibland rentav i 24 bit/96 kHz, men utbudet är ganska skralt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-02 01:33

Hehe, ja... Jag tänkte köpa Sonos och likt det du beskriver komplettera med en AirPort Express. När jag började räkna på det och efter att ha testat deras app var jag inte helt övertygad.

- 2 zon Sonos med AirPlay-stöd + ett par högtalare: ca 8000 SEK
- 2 zon AirPlay + ett par högtalare och div mjukvara: ca 3000 SEK

Inkluderat med AirPlay-lösningen var en AppleTV som "bonus" dessutom.

För mig var Sonos svårt att motivera. Som min tjej sa "köp den billigare lösningen, fungerar den dålig eller använder du den mycket och stör dig på den så köp det dyrare!". Det enda lite "soppiga" nu är att jag får styra systemet med 2-3 appar. Sonosen hade jag kommit undan med 1-2 appar på iOS-enheterna.

1
Bevaka tråden