Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har ni avrått någon från att köpa en Mac för att slippa bli deras personliga support?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-28 19:44

Har flera vänner och bekanta som funderar på att gå över till Mac från PC men som jag avrått.
För att jag vet att när dom går över så förväntar dom att jag bli deras personliga support något som jag redan är åt några som har iPhone.
Är det nära vänner har jag inga problem med att hjälpa men när det det är personer som inte tillhör den innersta kretsen så är suget att hjälpa inte lika entusiastiskt.
Hur ser ni på saken?

Jag skulle nog säga precis tvärtom! Jag har konverterat så många att jag tappat räkningen... Och visst får man hjälpa dom lite grann i början... men efter typ 1-2 veckor så kommer alltid samma resultat: ALLA tycker att allt e så självklart och enkelt, å dom kan inte förstå varför dom inte har bytt sida tidigare.

Så jag offrar gärna lite tid för att få mer "ledigt" senare

Men det e ju bara min åsikt

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-28 19:53
Ursprungligen av Piggelin:

Jag skulle nog säga precis tvärtom! Jag har konverterat så många att jag tappat räkningen... Och visst får man hjälpa dom lite grann i början... men efter typ 1-2 veckor så kommer alltid samma resultat: ALLA tycker att allt e så självklart och enkelt, å dom kan inte förstå varför dom inte har bytt sida tidigare.

Så jag offrar gärna lite tid för att få mer "ledigt" senare

Men det e ju bara min åsikt

Du glömde att rösta

Visst har jag talat om för vänner varför jag anser Mac och OS X vara överlägset mot PC och Windows.
Men jag poängterar att valet är deras och att konvertera är inte en dans på rosor.

OJ! Missade det... Nu e det fixat

Det är viktigt att dom väljer själva, HELT RÄTT, annars få man bara massa skit OM dom mot all förmodan inte blir nöjda!

  • Medlem
  • 2012-11-28 20:17

Nej, har inte avrått. För konverterar vännerna är det lite problem i början. Stannar de kvar med PC är det ständigt återkommande supportärenden. Med andra ord en övergångsperiod vs ständigt strul, då väljer jag övergångsperioden.

Ursprungligen av Piggelin:

Jag skulle nog säga precis tvärtom! Jag har konverterat så många att jag tappat räkningen... Och visst får man hjälpa dom lite grann i början... men efter typ 1-2 veckor så kommer alltid samma resultat: ALLA tycker att allt e så självklart och enkelt, å dom kan inte förstå varför dom inte har bytt sida tidigare.

Så jag offrar gärna lite tid för att få mer "ledigt" senare

Men det e ju bara min åsikt

Har exakt samma erfarenhet. Riktigt skönt att slippa samtalen som börjar med "Du… jag behöver formatera om Windows..."

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-11-28 21:20

Precis tvärtom.
De flesta av mina vänner är inte speciellt intresserade av hårdvara eller spel så jag avråder dem ständigt från att köpa skräp-pc, men de är jubointresserade så priset avgör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-28 21:27

Man får dra gränsen någonstans. Jag har "konverterat" ett antal personer och de hjälper jag men det är också flera som köpt Mac, iPhone eller iPad på egen hand som jag inte är direkt nära vän med som jag hänvisat till att kolla på t.ex. 99mac eller Apples supportsidor. Det är inte kul att i längden hjälpa personer som man annars inte har så jättenära relation till. Men som sagt, familj och nära vänner hjälper jag gärna.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-28 21:30

I princip alla mina vänner har koll på datorer, så jag behöver aldrig agera support åt dem. Däremot konverterade jag farsan till Mac för att slippa agera pc-support. Sedan dess ringer han för att prata med mig eller sonsonen, inte för att be om support.

  • Medlem
  • 2012-11-28 22:10

Nej, tvärtom. Dock avrådde jag senast idag en medlem i ett annat forum att köpa en Mac mini G4 från England som saknade strömadapter.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-29 03:31

Jag har gett rådet till bland annat min syster att köpa en Mac men det beror på att hon är lite mer datorvan och har en iPhone.
För att använda iTunes på en Windows dator är ingen lek och nästan dödar datorn.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-11-29 08:20

Tvärt om. Jag vet att jag slipper support om dom lämnar winträsket.

För tre-fyra år sedan hade jag nog sådana tankar. Men nu har ju vemsomhelst mac så det är väldigt sällan man faktiskt behövs.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-11-29 11:08

Hade gärna gjort det, men ingen i min omgivning kan lyfta näsan över att titta på priset och se på vad de faktiskt får... Har en bekant som inte "anklagar" mig för att jag kör Mac, de andra, de är hopplösa och de kikar bara på billigt skit, vare sig att det är telefoner, datorer eller surfplattor, snackar inlåsning och annat skit...

Jag rekommenderar gärna mina vänner att köpa Mac. Men har samtidigt tydligt nämnt att de måste lämna "Windows"-tänket bakom sig och börja om från "scratch". Jag hjälper dem kort i inledningen och samtidigt hänvisar dem till 99mac.se för råd och problemlösningar. Jag har dock inte sett en enda av dem på 99mac.

Behöver inte supportera dem, de är numera självständiga och mycket nöjda. De känner att de jobbar mer effektivt och kan själva lösa problemen. Jag hjälper dem när de går bet och det är väldigt sällan att jag behöver göra, samtidigt lär jag mig om detta problem och blir så vis mera vis!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-11-29 12:06

Jag får alldeles för ofta hjälpa folk med Windowsproblem så de får gärna byta till Mac OS bara av den anledningen att jag får hjälpa till med ett system jag kan hantera ordentligt. (Jag parallellkörde med Windows 2000 till 2009, XP och senare är jag inte lika bra på).

"Har ni avrått någon från att köpa en Mac för att slippa bli deras personliga support?"

hahahaha

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-30 15:19
Ursprungligen av Chaosstar:

"Har ni avrått någon från att köpa en Mac för att slippa bli deras personliga support?"

hahahaha

Istället för att skratta så rösta och ge ett seriöst svar.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-12-01 12:17

Jag kan förkorta mitt svar ovan till kärnan i problemet:

Som datorkunnig förväntas jag av min omgivning att supporta alla datorer, oavsett system. Om fler valde Mac skulle det göra detta arbete lättare.

(Är det ingen som känner igen detta?)

Ursprungligen av planB:

Jag kan förkorta mitt svar ovan till kärnan i problemet:

Som datorkunnig förväntas jag av min omgivning att supporta alla datorer, oavsett system. Om fler valde Mac skulle det göra detta arbete lättare.

(Är det ingen som känner igen detta?)

Amen brother!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-01 22:15
Ursprungligen av planB:

Jag kan förkorta mitt svar ovan till kärnan i problemet:

Som datorkunnig förväntas jag av min omgivning att supporta alla datorer, oavsett system. Om fler valde Mac skulle det göra detta arbete lättare.

(Är det ingen som känner igen detta?)

+1

Brukar avsäga mig supportansvar om de skaffar Windows.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-01 22:06

Ok nu får jag erkänna att jag ångrar att jag inte rådde en vän att köpa en iMac.
Deras bärbara gick sönder och dom skulle köpa en ny dator så dom åkte och köpte en på MM.
Det var frun i huset som köpte (han är inte betrodd) och när hon kommer hem och packar upp den är det Windows 8 på den.

FY SATAN vilket jävla mök Windows 8 är.

jag har snarare gjort tvärtom. försöker avråda mina vänner och min familj från att köpa pc med windows så jag slipper vara deras personliga support.

köper de mac så vet jag att de kommer klara det mesta själva (som t.ex att installera ett program eller uppdatera/installera om operativsystemet) då det är så sanslöst mycket enklare i mac-världen än windows-världen.

Alla med Win behöver ständig support, min fru vägrar gå över till mac trots att jag har försökt att övertala henne.
Hon har nästan samma prestanda som jag har i min MBP men ändå tar hennes dator ca 2min att starta upp och min tar under 30 sec.

Och alla jävla uppdateringar som Win måste göra hela jävla tiden är helt åt helvete, fattar inte hur många gånger man måste uppdatera ett OS innan det fungerar?
Det är ju minst 10st per vecka.

Sen är det ett helvete att sitta vid en MS dator med, skit rakt igenom.
Ända jag saknar från MS är när man programmerade i VB.net.

Numera kör jag i C++ så jag överlever.

Ursprungligen av CalBy:

Och alla jävla uppdateringar som Win måste göra hela jävla tiden är helt åt helvete, fattar inte hur många gånger man måste uppdatera ett OS innan det fungerar?
Det är ju minst 10st per vecka.

Å andra sidan så har Apple istället nackdelen att de tar dem väldigt lång tid att få ut viktiga uppdateringar. Så trots att Windows update kan bli rätt så irriterande efter ett tag så föredrar jag nog det (dock ej tillräckligt för att lämna OS X så klart!).

Ursprungligen av CalBy:

Det är ju minst 10st per vecka.

Det är en gång i månaden

Patch Tuesday - Wikipedia, the free encyclopedia

Ja, jag har avrått människor från att köpa Mac. Mest för att de är aningen osäkra när det kommer till datorköp. Lättare med något bekant.
Andra anledningar har varit att det är för mycket pengar att lägga ut då man kan få en PC så så mycket billigare (Och kvalité därefter, men det är en annan femma).

Ursprungligen av illerG:

Det är en gång i månaden

Patch Tuesday - Wikipedia, the free encyclopedia

Ja, jag har avrått människor från att köpa Mac. Mest för att de är aningen osäkra när det kommer till datorköp. Lättare med något bekant.
Andra anledningar har varit att det är för mycket pengar att lägga ut då man kan få en PC så så mycket billigare (Och kvalité därefter, men det är en annan femma).

Osäkerhet botas med ett bokat besök i Genius-baren på Apple Store Emporia.

För övrigt har jag försökt förtränga alla års användande av Windows så numera kan jag inte supporta någon mer. I och med Windows 8, även om jag kör det virtuellt för Vismas skull, så kommer jag verkligen inte kunna något om Windows. Skönt.

Ursprungligen av grenhall:

Osäkerhet botas med ett bokat besök i Genius-baren på Apple Store Emporia.

Det kan man göra nu ja.

Men i kombination att det kostar 3-4000kr mer för en Mac än vad min bekantskapskrets är villig att lägga så ger jag hellre upp.

Har fått mina kusiner och moster i Örebro att gå över och har aldrig behövt hjälpa dem. Helt underbart är det.

Ursprungligen av grenhall:

Osäkerhet botas med ett bokat besök i Genius-baren på Apple Store Emporia.

<sarkasmläge på="">Synd bara att den rekommendationen bara fungerar i en väldigt begränsad del av Sverige...

</sarkasmläge>

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-24 11:13

Nu har jag rått (säger man så?) en vän som är den minst erfarna när det gäller datorer att köpa en MacBook Air
Har lovat att hjälpa honom men bara när han verkligen kört fast och han har i sin tur lovat att utforska och testa på egen hand.
Så vi får se hur det kommer gå.

Bevaka tråden