Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte starta - får bara upp grå skärm (rEFIt installerat)

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
För ett tag sedan började min mac mini bete sig lite udda. Jag har en mac mini från 2011, installerat windows via bootcamp och har installerat rEFIt, vars meny kommer upp när man startar datorn och man får välja om man vill köra windows eller osx. Här är de udda sakerna:

Den ville inte lägga sig i viloläge, utan vaknade direkt igen.

När jag startade datorn efter att den varit avstängd fick jag upp meddelandet om att datorn stött på problem och startades om (eller om det var stängdes av...?).

Emellanåt när jag stängt av datorn för att sedan starta den, vart den stendöd, ända tills jag drog ut och in strömsladden ur jacket. Tror inte det är glappkontakt, utan det är helmysko varför den inte reagerar förän jag dragit ut och in strömsladden. Sladden funkar ju fint annars och dödar aldrig när jag har datorn igång, därför tror jag inte det är glappkontakt.

Ibland när jag skulle stänga av datorn fick jag upp kernel krasch (heter det så, samt är det en sådan?), där det kommer upp massa text och man måste stänga av genom att hålla inne knappen ett par sekunder.

Ignorerade dessa problem tills det störde mig, testade att kontrollera och reparera disken i skivverktyg, den hittade problem i en lång text, men reparationen fixade det, men problemen kvarstod ändå.

Nu ikväll skulle jag starta datorn, men fick bara upp gråskärmen, inte ett snurrande hjul, frågetecken eller något. Bara grått.
Jag läste lite och skulle försöka starta datorn i säkert läge, gick inte, bara grått igen. Testade att köra en reset av PRAM, reseten gick igenom (den startades om) och nu får jag upp rEFIt-loggan och pilarna, men ingen tillhörande meny. Nu kan jag inte köra en reset av PRAM längre, kommer bara tillbaka till loggan på rEFIt utan meny.

Jag undrar om när jag gjorde en reset av PRAM, kan jag då ha "viftat bort" mitt tangentbord (bluetooth) varför den inte längre reagerar med mina knappkommandon?

Sitter alltså med skit upp till knäna och det är då jävligt typiskt att det händer nu... Någon som har några tips?

Senast redigerat 2012-11-29 19:01
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-11-28 21:18

Kan du prova med ett USB-trådat tangentbord? Starta i säkert läge? Starta från DVD:n?

Blir lite svårt att starta från dvd då den inte har läsare...

Tack för svaret. Funderade också på det,mhar dock lite snålt om tid då det är mindre än en vecka kvar tills jag och sambon åker till solen två månader!
Tror jag har ett trådat tangentbord på vinden, får se om jag hinner upp dit idag, men var lite därför jag frågade om någon visste om bluetooth-anslutningarna "hoppade ur" när jag återställde PRAM... får alltså prova om det går med det trådade... Känns ju som att inte hårddisken är knasig då jag trots allt får upp att rEFIt finns där? Hoppas inte det iaf, har massa semesterbilder på den som jag inte vill skall vara borta...

Ursprungligen av mkapocs:

Blir lite svårt att starta från dvd då den inte har läsare...

Det finns externa läsare.

Och man behöver ju inte tolka tipset så bokstavligt. Andra närbesläktade alternativ är ju att starta från ett USB-minne, eller en extern hårddisk.

Ett annat alternativ är att starta från recovery-partitionen. Har du provat det? (Detta förutsätter att du kör 10.7 eller 10.8, vilket vi inte har fått veta. Om du kör 10.6 så finns inte detta.)

Ursprungligen av mkapocs:

...För ett tag sedan började min mac mini bete sig lite udda...

Ursprungligen av mkapocs:

...har massa semesterbilder på den som jag inte vill skall vara borta...

Att inte ha backup är korkat.

Att inte ha backup, trots att datorn redan har strulat ett tag, är superkorkat.

Vad är detta "rEFIt"? Har aldrig hört talas om att man behöver ett separat program/verktyg för att välja startOS. Det är ju bara att hålla ner ALT-tangenten vid uppstart så får man upp valen

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Vad är detta "rEFIt"?

rEFIt - An EFI Boot Menu and Toolkit
Hmmm... inte uppdaterad sedan 2010-03-07, och versionsnummer 0.14.
Man kan ju undra hur bra den fungerar med nyare datorer och operativsystem.

Till trådskaparen:
Jag är nyfiken på varför du har installerat rEFIt? Vilka fördelar ger den jämfört med att bara köra BootCamp?

Senast redigerat 2012-11-29 14:58

Refit tillåter fler än två OS och partitioner. Det är den största anledningen iaf.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Till trådskaparen:
Jag är nyfiken på varför du har installerat rEFIt? Vilka fördelar ger den jämfört med att bara köra BootCamp?

rEFIt is a boot menu and maintenance toolkit for EFI-based machines like the Intel Macs. You can use it to boot multiple operating systems easily, including triple-boot setups with Boot Camp. It also provides an easy way to enter and explore the EFI pre-boot environment.

Ursprungligen av illerG:

Refit tillåter fler än två OS och partitioner. Det är den största anledningen iaf.

Jo, det vet jag. Om man vill köra fler än två så är fördelarna uppenbara.

Men trådskaparen verkar ju bara ha två partitioner - en för OS X och en för Windows. Och då undrar jag varför han behöver rEFIt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, det vet jag. Om man vill köra fler än två så är fördelarna uppenbara.

Men trådskaparen verkar ju bara ha två partitioner - en för OS X och en för Windows. Och då undrar jag varför han behöver rEFIt.

Fast enligt TS har både Bootcamp o rEFIt använts. Min gissning är att det blev ngn "krock". Att ignorera KP'n var nog inte så klyftigt e-som detta nog var förvarningen till värre saker

Fram me ett USB-tangentbord o OS X på USB-sticka, starta Startskiva o välj OS X, starta om

Okej, nu har jag haft lite tid att sätta mig in i detta lite mer.
Hämtade ner ett usb-tangentbord, och det funkade. Har satt mac minin i target disk mode, och hittar nu hårddisken på min mbp. Vad göra nu? Började med att föra över bilder osv, men hur gör jag ominstallationen? Kan jag göra en kopia av hårddisken med time machine och sedan installera om på nytt och inte behöva göra dessa kopieringarna som tar åratal? Eller är det att rekommendera att jag sparar alla viktiga saker, gör en clean installation och lägger över alla gb tillbaka igen?

Har du provad starta från USB?

Nej, jag saknar ju en "installationsfil"... Men man kanske kan skapa en på något vis?

Ursprungligen av mkapocs:

Nej, jag saknar ju en "installationsfil"... Men man kanske kan skapa en på något vis?

Vilket system kör du på din MBP? Om du kör Lion eller ML kan gu ju bara ladda ner de igen från App Store o lägga de på en USB-sticka eller disk

Perfekt, kör Lion. Men skall jag göra en clean install eller kan jag installera om operativsystemet men ändå behålla filerna? Är det att rekommendera, eller kan jag få samma problem i framtiden? Kan jag behålla min windows partition? Fast den tycks ju iofs inte känna igen den heller... Suck!

Ursprungligen av mkapocs:

Perfekt, kör Lion. Men skall jag göra en clean install eller kan jag installera om operativsystemet men ändå behålla filerna? Är det att rekommendera, eller kan jag få samma problem i framtiden? Kan jag behålla min windows partition? Fast den tycks ju iofs inte känna igen den heller... Suck!

Jag skulle testat i följande ordning:

1. Testa först o starta från installeraren o byta startskiva utan o installera om.
2. Installera om systemet utan o ta bort något

Det första du gör om du får igång OS X är o plocka bort refit ok?

Okej, skumt #2: gick in på skivverktyg och där såg jag nu mac-partitionen, kontrollerade skivan och det stod att den var felfri. Startade installeraren igen och då fanns den även med där. Mysko! Nu kör jag installationen, blir spännande att se hur det går. Kan det vara något glapp eller något i macen, som gör att den inte hittar diskarna?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-12-02 14:32
Ursprungligen av mkapocs:

Kan det vara något glapp eller något i macen, som gör att den inte hittar diskarna?

Är det glapp fungerar disken inte alls.

Skumt det här, men nu har jag i alla fall skapat en installationsfil på USB-sticka, och startade datorn och höll in options-knappen. Startade skivverktyg så det funkade åtminstone, men jag kunde inte välja partitionen för mac, men den för windows finns där. Så när jag skall installera osx:et så kan jag inte välja att installera det på mac partitionen, finns som sagt var inte där. Vad kan felet vara tro?

1
Bevaka tråden