Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa minne till Mac Mini

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänker köpa en ny macmini. Fattar som att det är en ny typ av minne. Finns det kompatibla att köpa som som vanligt blir billigare än att köpa med tex 8 GB direkt?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-10-25 18:32

Det är 204 pinnars (PC3-12800 DDR3) SO-DIMM du ska köpa.

Mac mini (Late 2012): Memory specifications and upgrades

Går bra att köpa från vilken handlare som helst

  • Medlem
  • LINKÖPING
  • 2012-10-25 18:32

Mac mini (Late 2012): Memory specifications and upgrades
Så står de hos apple

ja hade tänkt att köpa CORSAIR 8GB DDR3 1600MHZ (1X8GB) SO-DIMM - MACBOOK | Dustinhome.se men blev lite osäker nu

Fast står att minne med ECC inte funkar och dom på dustin hade inte det så kanske funkar ändå

Ursprungligen av hardan:

Mac mini (Late 2012): Memory specifications and upgrades
Så står de hos apple

ja hade tänkt att köpa CORSAIR 8GB DDR3 1600MHZ (1X8GB) SO-DIMM - MACBOOK | Dustinhome.se men blev lite osäker nu

Fast står att minne med ECC inte funkar och dom på dustin hade inte det så kanske funkar ändå

Självklart fungerar minnena från Dustinhome i din nya Mac Mini. Varför skulle de inte göra det? Vad gjorde dig osäker?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-25 19:39

I Kingstons minneskonfigurator är det "KTA-MB1600/8G " som gäller för "Apple Mac mini (DDR3) Core i5/i7(Late 2012)" om man vill ha 8 GB moduler. 2 sådana krävs för att få 16 GB.

KTA-MB1600/8G på Prisjakt. 299 kr/ st är det lägsta priset idag.

598 kr för 16 GB.

Ok, låter ju mycket billigare att köpa till och byta själv Tack för infon!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-26 17:18

Jag tänkte kolla Corsairs Memory Configurator, men den är inte uppdaterad med 2102:orna. Dessutom är Apple-produkterna listade under "laptop". Även iMac & Mini. Klåpare.

Jag sitter just nu med minnena från Corsair installerade i min nya Mac Mini och det fungerar kanon. Följande syftar jag på:

CORSAIR 16GB DDR3 1600MHZ (2X8GB) SO-DIMM - MACBOOK | Dustinhome.se

Corsair som AndreasBB länkar till går på strax över 1000:-, men hur är det med dessa: Komplett.se - Crucial DDR3 SO-DIMM 1600MHz 16GB KIT. Några man ska passa sig för eller går det bra?

Varför jag undrar är för att vi står mitt i för att beställa en MacMini för att ha som HTPC med XBMC. ;D

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-28 23:25
Ursprungligen av keptang:

Det brukar väl vara Crucial och Kingston som rekommenderas, Corsair har en del haft problem med. Eller minns jag så fel?

Ursprungligen av kenjon:

Det brukar väl vara Crucial och Kingston som rekommenderas, Corsair har en del haft problem med. Eller minns jag så fel?

Deras Mac-testade minnen har jag inte hört några problem om.
Annars har du nog rätt att Crucial Mac-testade rekommenderas.

Nu blev jag osäker vad jag köpte till min Mini faktiskt, men det funkar iaf.

edit: Det var Corsair 2x8GB "MACMEMORY" jag köpte.

  • Medlem
  • LINKÖPING
  • 2012-10-28 16:59

hur blir det om man kör en CORSAIR 8GB DDR3 1600MHZ (1X8GB) SO-DIMM - MACBOOK | Dustinhome.se och sen låter en två sitta kvar, får man ut 10 då?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-29 15:42
Ursprungligen av hardan:

hur blir det om man kör en CORSAIR 8GB DDR3 1600MHZ (1X8GB) SO-DIMM - MACBOOK | Dustinhome.se och sen låter en två sitta kvar, får man ut 10 då?

Det funkar säkert, men jag ser ingen mening med att snåla på det sättet. För bara en hundring extra får du 2x8 GB från RAM Memory Upgrade: Dell, Mac, Apple, HP, Compaq. USB drives, SSD at Crucial.com/uk inkl. frakt. Om du är ute efter att spara pengar får du 2x4 GB för hälften av det priset. Att köra 2 + 8 ger marginellt mer minne än 2 x 4, men som tidigare nämnt kommer minnesprestandan att bli lite sämre.

Senast redigerat 2012-10-29 15:54

Nej, du minns rätt. Corsair har strulat för vissa medlemmar, Crucial brukar funka fint.

Jag körde Corsair-minnen i min gamla MBP 13 utan problem och nu även i min Mac Mini så man kan nog ha tur och otur oavsett vilka minnen man kör på.

Vad gäller att behålla ett 2 Gb minne och installera ett 8 Gb minne (som tillsammans ger 10 Gb) så är det ingen som Apple själv rekommenderar. Enligt följande sida får man bäst prestanda genom att installera två identiska minnen.

Mac mini: Ta bort och installera minne

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-04 20:37

Vilka prisskillnader det är. Från drygt 600 upp till knappt 1200 för 2x8 GB. Dubblar de priset för att de sätter en "Mac"-etikett på dem?

Senast redigerat 2012-11-07 17:47
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-07 18:00

Sådär, 16 GB som är "Guaranteed-compatible with the Apple Mac Mini 2.3GHz Quad-Core Intel Core i7" beställt för 78.74€

Computer memory upgrades for Apple Mac Mini 2.3GHz Quad-Core Intel Core i7 - Late 2012 Desktop/PC from Crucial.com

Ska skaffa mer minne till min Mac mini 2.3GHz i7 (senaste modellen. Har läst lite i olika forum om vilka minnen som funkar bäst. Är det Crucial som gäller? Corsair har jag läst att det ska vara skit. Men hur är det med Kingstons?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-25 19:32

Det blev inga Crucial-minnen för min del, de lyckades inte ta betalt.
Jag köpte Kingston istället och nöjde mig med en 8GB-krets (butiken hade just då bara 1 i lager).
Får väl se om det nån gång görs en "page out". 10 GB räcker en stund.

Kollade på crucial minnen igår från deras hemsida. Dem ska ha 71 pikadoller för 2x8 gigs till mac mini (late 2012) Det är ju under 500:-. Det låter för bra för att vara sant.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-11-28 13:25

Kingston ska alltså funka fint?
tyckte detta såg bra ut..

https://datordax.se/product/42672

Beställer ikväll om ingen säger stopp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-28 17:42

Ser bra ut, Kingston KTA-MB1600/8G är vad jag köpte. Inga problem för min del.

1
Bevaka tråden