Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdatera Mac OS

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Förstagångsanvändare på Mac och satte idag på min mini för första gången. App Store visar att det finns en uppdatering av iPhoto men jag kan inte uppdatera det om jag inte uppdaterar till OS X 10.8.2. eller senare! Har just nu 10.8.1. Måste man köpa 10.8.2 för inget annat visas mer än iPhoto. Eller hur uppdaterar jag till 10.8.2? Vad ska jag göra?

Gå in i App Store och klicka på fliken "Uppdatera". Välj sedan "Uppdatera alla".

Klart.

Kör igång programuppdateraren o låt den söka efter tillgängliga uppdateringar. Den du ska ha är inte en betald uppdatering. Du hittar programlänk i bland annat inställningspanelen. Ikonen ser ut som nedan[

ATTACH=CONFIG]36648[/attach]

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Kör igång programuppdateraren o låt den söka efter tillgängliga uppdateringar. Den du ska ha är inte en betald uppdatering. Du hittar programlänk i bland annat inställningspanelen. Ikonen ser ut som nedan[

ATTACH=CONFIG]36648[/ATTACH]

Som jag förstod hforsling så har han/hon redan 10.8.1 och då ska man väl inte behöva köpa ML för att uppdatera till 10.8.2?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Som jag förstod hforsling så har han/hon redan 10.8.1 och då ska man väl inte behöva köpa ML för att uppdatera till 10.8.2?

o därför skrev jag "inte betald uppdatering"

Datorn kom med 10.7 vill jag minnas. Kört en uppdatering till 10.8.1. Nu hittar den inget nytt! Har kört programuppdateraren med den hittar bara iPhoto som "en" tillgänglig uppdatering. Försöker jag uppdatera det så kommer det upp en ruta där det står. We could not complete your update. iPhotoi kan inte installeras på "Macintosh HD" eftersom OS X versionen 10.8.2 eller senare krävs. Du kan uppdatera OS X via sidan uppdateringar i App Store

Ursprungligen av hforsling:

Datorn kom med 10.7 vill jag minnas. Kört en uppdatering till 10.8.1...

Ursprungligen av hforsling:

Den fanns som tillgänglig uppdatering i programuppdateraren

Om 10.8.1 fanns i uppdateraren, och du inte har köpt 10.8 i App Store, så kan inte datorn ha kommit med 10.7. Den kom nog med 10.8.

Och i så fall ska du göra exakt likadant nu, för att uppdatera till 10.8.2, som du gjorde när du uppdaterade till 10.8.1.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om 10.8.1 fanns i uppdateraren, och du inte har köpt 10.8 i App Store, så kan inte datorn ha kommit med 10.7. Den kom nog med 10.8.

Och i så fall ska du göra exakt likadant nu, för att uppdatera till 10.8.2, som du gjorde när du uppdaterade till 10.8.1.

Den kommer ju inte upp som "tillgänglig uppdatering" i app store som 10.8.1 gjorde

Ursprungligen av hforsling:

Den kommer ju inte upp som "tillgänglig uppdatering" i app store som 10.8.1 gjorde

Det ska den göra.

Men använd då nerladdningslänken i stället, och installera uppdateringen den vägen.

  • Medlem
  • 2012-11-27 16:20
Ursprungligen av hforsling:

Förstagångsanvändare på Mac och satte idag på min mini för första gången. ...

Ursprungligen av hforsling:

Datorn kom med 10.7 vill jag minnas. Kört en uppdatering till 10.8.1. ...

Det här hänger inte ihop, jag anar ugglor i mossen...

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2012-11-27 15:47

Tycker det låter som du fortfarande kör 10.7. Gå in under äpplet i menyn och välj "om den här datorn" så ser du vilken version du kör.

OS X Version 10.8.1

  • Medlem
  • 2012-11-27 15:56

Uppdaterade du till 10.8.1 genom att köpa, ladda ned och installera Bergslejonet via App Store?

Den fanns som tillgänglig uppdatering i programuppdateraren

Bör man säkerhetskopiera innan man laddar hem och installerar via den länken? Alltså försvinner alla bilder och musik jag migrera in igår? Ni får ursäkta men jag är helt grön på Mac.

Ursprungligen av hforsling:

Bör man säkerhetskopiera innan man laddar hem och installerar via den länken? Alltså försvinner alla bilder och musik jag migrera in igår? Ni får ursäkta men jag är helt grön på Mac.

Nej, ingenting försvinner. Men det är aldrig fel med backup. Man vet aldrig vad som kan hända.

Antingen missuppfatta ni mig eller så förklara jag jävligt klantigt. Det var nog så här att när. När jag för första gången starta datorn och kört migration och registrerat mig var det 10.8. Det första jag gjorde sen var att söka på ny "programuppdatering" i äpplet-menyn. Vips så starta mac app store och så fanns det tre tillgängliga uppdatering varav en var 10.8.1 och det andra två var iMovie och iPhoto.

Jag har försökt alla vägar men ingen inget vill visa något om nån 10.8.2 uppdatering. Både via "om den här datron" och via "programuppdatring" i samma äppel meny. Samt om jag klickar på mac app store.

Ursprungligen av hforsling:

...Jag har försökt alla vägar men ingen inget vill visa något om nån 10.8.2 uppdatering....

OK, men använd länken du fick, och ladda ner och installera uppdateringen. Och sen är det bara att hoppas att den automatiska uppdateraren funkar bättre efter det.

Ursprungligen av alix:

Det här hänger inte ihop, jag anar ugglor i mossen...

Japp, det har du rätt i. Jag såg inte det där med "första gången" tidigare. Det känns som om något inte stämmer...

Hur har man kunnat köra en uppdatering tidigare, om det idag är första gången man startar datorn?

Och om man har 10.8.1 så ska 10.8.2 dyka upp i programuppdateraren.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Japp, det har du rätt i. Jag såg inte det där med "första gången" tidigare. Det känns som om något inte stämmer...

Hur har man kunnat köra en uppdatering tidigare, om det idag är första gången man startar datorn?

Och om man har 10.8.1 så ska 10.8.2 dyka upp i programuppdateraren.

Det är möjligt det var från 10.8 till 10.8.1. Låter det mer logiskt. Ja det är jävligt skumt att den nya inte kommer upp när jag söker på "programuppdatering"

Ursprungligen av hforsling:

Det är möjligt det var från 10.8 till 10.8.1. Låter det mer logiskt. Ja det är jävligt skumt att den nya inte kommer upp när jag söker på "programuppdatering"

Självklart var det från 10.8 till 10.8.1. Att det skulle vara från 10.7 till 10.8.1 är en omöjlighet.

Men du får gärna förklara detta:
- du har tidigare kört en uppdatering till 10.8.1
- men idag är första gången du startar datorn
Hur går det ihop?

Och vad menar du med "söker på programuppdatering"? Berätta exakt vad det är du gör.

Hämtade hem via länken. Alltså den kombinerade os x uppdateringen. När jag ska välja målplats för installation är det gul varningsymbol på alla diskar. Det står också "Kombinerad os x-uppdatering kan inte installeras på den här skivan. Den här volymen uppfyller inte kraven för uppdateringen"

Vad göra nu?

Ursprungligen av hforsling:

..."Kombinerad os x-uppdatering kan inte installeras på den här skivan. Den här volymen uppfyller inte kraven för uppdateringen"...

Antingen är det något fel på ditt system eller din dator.
Eller så är det något missförstånd i informationen du har lämnat till oss.

För den där combo-uppdateringen ska gå att installera.
Och 10.8.2-uppdateringen ska dyka upp i programuppdateraren.

Gå till Apple-menyn och välj "Om den här datorn", och berätta exakt vad som står där.

Det står: OS X, Version 10.8.1, Processor: 2.3 GHz Intel Core i7, Minne 4 GB 1600 MHz DDR3, Startskiva Macintosh HD

Länken ovan är hämtad från denna sida. Kolla om du kan se nåt som kanske passar bättre(finns en länk en bit ner som säger nåt om Mac Mini...)

Apple - Support - Hämtningar

Ska prova ladda ner och installera den versionen som inte är kombinerad. Den som var för MacBook, iMac och Mac mini gick inte ens att hämta. Mycket skumt.

Jag har samma problem med min nya MBP 13" Retina och jag tror att det är vissa modeller (där ibland min) där Apple drog tillbaka 10.8.2.
Du får (liksom jag) vänta med att uppdatera Iphoto tills dess att Apple kommer med en uppdatering.

Aha.. Jag ska också prova den där länken och se om den fungerar (men den är i alla fall inte åtkomlig via App Store för min dator)

Edit: Notera att det finns ingen "hämtaknapp" under denna uppdatering som det finns för övriga uppdateringar

Senast redigerat 2012-11-27 19:05

Funkade inte det heller!

Jag tror faktiskt inte att det är något missförstånd. Jag har googlat på samma problem och det finns all information som varierar mellan att Apple har sagt att man lämna tillbaka datorn till att vänta på en ny uppdatering.

Det är helt riktigt att 10.8.2 går att hitta i App Store men den dyker inte upp som en möjlig programuppdatering och min dator som köptes i fredags är inte kompatibel med 10.8.2 och det är en snygg liten 13" retina.

HForsling: jag tror att vi får lov att ha tålamod och vänta på en ny uppdatering av ML. Vi får klara oss med den gamla versionen av Iphoto så länge:)

Bevaka tråden