Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdatera räddningspartitionen till Mountain Lion

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Cowshitcity
  • 2012-11-27 12:01

Hej!

Köpte min iMac med Lion i början av året.

När väl Mountain Lion kom köpte jag den versionen och installerade.

Nu till det krångliga, ska rensa kompjutern då jag nu har skaffat mig en time capsule och vill ha en ren maskin att börja på.
Men när jag håller in option knappen och startar upp på min räddningspartition så ligger det Lion där och inte Mountain Lion.

Kan man uppdatera räddningspartitionen till Mountain Lion eller är en installation från en USB sticka med ML att föredra?

Vad händer om jag uppdaterar räddningspartitionen och sedan säljer kompjutern efter 2 år, får räddningspartionen då vara ML ??

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2012-11-27 13:14

Intressant fråga. Hoppas någon har svar på detta. Funkar det verkligen så?

Sen har jag en OT-fråga. Har du ägt en PC förut?

  • Medlem
  • Cowshitcity
  • 2012-11-27 14:00
Ursprungligen av Spooky:

Sen har jag en OT-fråga. Har du ägt en PC förut?

Jajjebox, vi har 4 datorer hemma varav jag är den enda som kör Mac.

Har du provat att starta med CMD-R?

  • Medlem
  • Cowshitcity
  • 2012-11-27 21:29
Ursprungligen av gul-iMac:

Har du provat att starta med CMD-R?

Ja då startar systemet den dära räddningspartitionen som Lion är på.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2012-11-27 15:52

Okej. Anledningen att jag fråga är att det där med att "rensa ur datorn" verkar vara något som krävs lite då och då på windowsburkar för att de ska må bra. Det behovet har jag som Macägare inte känt sedan Apple gick över till Mac OS X. Så det kan vara massa jobb du lägger ner helt i onödan på detta. Men om det känns bättre rent psykiskt så ska du naturligtvis göra det.

  • Medlem
  • Cowshitcity
  • 2012-11-27 21:28

Nja förvisso har du rätt då windows system "möglar" lite med tiden.

Nu tänkte jag snarare blåsa rent min iMac, då jag kört en massa program och spel som jag testat, då jag gått från windows till osx, Exempelvis har jag just nu flera mediaspelare installerade.

Man kan säga att jag har utvärderat en massa program och nu har jag bestämt för vilka som var bra och därför vill börja rent med just dom programmen.

  • Medlem
  • Cowshitcity
  • 2012-11-28 09:50

Hittade två sidor som tog upp mitt problem.

Tipsar om det här då kanske någon annan, har/får samma bekymmer.

Create or Update a Lion or Mountain Lion Recovery Partition | The IvanExpert Mac Blog

Update / Create Lion RecoveryHD Partition Quickly Without Reinstalling | brunerd

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-11-28 10:57

Tycker det hela är märkligt, för har du installerat ML så ska ju återställningspartitionen automatiskt uppdateras och gälla enbart för ML, dvs man kan inte rulla tillbaka till Lion. Men du skriver alltså att så har inte skett? Du har ML som OS men har Lion på återställningspartitionen?

1
Bevaka tråden