Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bättre grafikkort eller mer minne?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är i stånd att köpa en 2x1,25 PMG4.
Vilket är att föredra; att lägga 2000 spänn extra på ett GeForce 4 Ti 128 MB istället för ett Radeon 9000 Pro 64 MB, eller att lägga de pengarna på 1 GB extra minne och köra på standardgrafikkortet? Utifrån prestandaaspekter alltså.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-15 12:50

Beror helt och hållet på hur mkt minne du har innan du sätter i 1 GB till. Om du går från 256 MB så gör minnet mest, går du däremot från 1 GB så är det väl bättre med kortet, iaf för 3D. För 2D så vet jag inte hur stor skillnad det är på korten...

hmm, insåg att du väl startar från standardkonfiggen med 256 MB. Kör absolut på minnet!

  • Oregistrerad
  • 2003-07-15 13:05

Av egen erfarenhet kan jag bara tala om att GeForce 4 Ti verkligen gjorde enorm skillnad i OSX. Jag körde på en QSG4 733MHz. 768MB RAM och GeForce 4 Ti. Kan inte annat än säga att OSX flöt som en dröm på den maskinen.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-15 13:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ktulu
Av egen erfarenhet kan jag bara tala om att GeForce 4 Ti verkligen gjorde enorm skillnad i OSX. Jag körde på en QSG4 733MHz. 768MB RAM och GeForce 4 Ti. Kan inte annat än säga att OSX flöt som en dröm på den maskinen.

Jo, men den burken har ju både och, hyfsat med RAM OCH ett vasst grafikkort. Kör du samma burk med 256 MB så lär den inte kännas som en dröm.

Det bästa rådet till hedelina kanske är 512 MB extra + Ti-kortet men det blir ju dyrare totalt.

Det var nog en 512:a extra plus Nvidia-kortet jag tänkte mig som bästa alternativ. Tack för sparken i baken.
Men hur är Nvida egentligen? Fråga mig inte varför, men rent instinktivt känns ATi bättre? Är det bara fördomar?

Vid närmare eftertanke nöjer jag mig med Radeon-kortet och såsar på med lite extra RAM istället. Kortet räcker nog gott till mina 2D-behov.

1
Bevaka tråden