Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Från ubuntu till mac, hur kommer jag igång?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har länge varit trogen Ubuntu användare och aldrig använt en Mac tidigare. På min nya arbetsplats så är det mac som gäller och är något nervös över detta. I Ubuntu är jag något nördig och använder gärna terminalen och tangentborsgenvägar. Musen används nästan endast när jag surfar eller spelar minecraft.

Prövade nu i helgen att låna syrrans mac men hängde inte alls med och fick ingenting att fungera på sät som jag är van med. Lyckades inte ens copy pastea utan att ta fram google.

Så ni som har varit med ett tag och kanske till och med använt både ubuntu och mac.

Vad är dom största skillnaderna?
Hur tar jag fram terminalen med tangentbords komando?
Vad är motsvarigheten till Ubuntus/Debians

apt-get install

etc.
Förstoringsglaset uppe i höger där jag kan söka både filer och program, kan jag få fram den med ett tangentbordskommando?
Och till slut, finns det några roligare alternativ till program dockan och kan man ändra tema i form av färg, känner att lite mer disgrått hade varit snyggt

Ursprungligen av Alexander Ross:

Har länge varit trogen Ubuntu användare och aldrig använt en Mac tidigare. På min nya arbetsplats så är det mac som gäller och är något nervös över detta. I Ubuntu är jag något nördig och använder gärna terminalen och tangentborsgenvägar. Musen används nästan endast när jag surfar eller spelar minecraft.

Prövade nu i helgen att låna syrrans mac men hängde inte alls med och fick ingenting att fungera på sät som jag är van med. Lyckades inte ens copy pastea utan att ta fram google.

Så ni som har varit med ett tag och kanske till och med använt både ubuntu och mac.

Vad är dom största skillnaderna?
Hur tar jag fram terminalen med tangentbords komando?
Vad är motsvarigheten till Ubuntus/Debians

apt-get install

etc.
Förstoringsglaset uppe i höger där jag kan söka både filer och program, kan jag få fram den med ett tangentbordskommando?
Och till slut, finns det några roligare alternativ till program dockan och kan man ändra tema i form av färg, känner att lite mer disgrått hade varit snyggt

Dockan gillar jag så har aldrig letat alternativ för att ersätta den - någon kanske kan fylla på där.

Spotlight (förstoringsglaset uppe till höger) fås fram genom cmd+mellanslag. Jag använder det själv för att öppna terminalen.

Motsvarigheten till apt-get är väl framförallt App Store men för att få tag i X.Org- och kommadoradsapplikationer kan man använda sig av Macports (macports.org). Tänk på att du behöver installera kompileraren GCC (https://github.com/kennethreitz/osx-gcc-installer) innan du kan använda Macports.

Förstoringsglaset = Spotlight, aktiverar du med kringla+mellanslag
Terminalen med tangentbordskommando: aktivera spotlight, skriv in de första bokstäverna i terminalen (tills den blir blåmarkerad i sökresultaten) och tryck enter.
Motsvarighet till apt borde vara Mac App Store, det är mer som Ubuntu Software Center. Grafiskt alltså. Du kan installera program därifrån eller genom att dra applikationer nedladdade från internet till din programmapp. Applikationerna är egentligen mappar med alla resurser som programmet behöver. Du kan därför i regel slänga applikationen med tillhörande filer för att avinstallera programmet. Undantag finns givetvis, men i regel är det så här det fungerar.

Största skillnaden tycker jag är att systemet är mycket mindre rörigt, inte en massa libbar kors och tvärs som program A tycker ska vara av version X medan program B tycker att den ska vara av version Y. Samt att det känns som om man har större koll på systemet. Drivrutinsstödet är naturligtvis bättre för Apples hårdvara och kan vara skralt på tillbehör av tredje part.
Linux har stöd för långt fler filsystem och har en större skara folk som skriver små käcka kommandoradsapplikationer. En fördel med OS X - eftersom det är ett POSIX-kompatibelt Unix i botten - att det är lätt att porta applikationer för andra *nix till det. Precis som hansfilipelo skriver med Macports.

Motsvarigheten till apt är apt, det finns en version av apt till OS X som heter Fink. Till skillnad från Ubuntu så finns det ett flertal olika pakethanterare men som dessvärre är inkompatibla med varandra och måste installeras från tredje part. Ett annat alternativ är MacPorts som tar mycket från FreeBSDs ports-system. Ett lite nyare alternativ som dock inte är en fullständig pakethanterare är Homebrew, det är mer ett strukturerat lättviktsalternativ för att kompilera och installera programvara; man ska dock installera det manuellt istället för att följa instruktionerna på websidan eftersom personen som skrev det inte har koll på säkerhet utan följer devisen alla gör fel så det gör inget om vi också gör det. OS X har förresten en inbyggd pakethanterare för pkg-paket, men till skillnad från de andra så saknar den både ett centralt arkiv och ordentlig beroendehantering; lite som att använda rpm när det var nytt. Mac App Store är en distributionskanal och har inte det minsta med pakethantering att göra. Sedan kan man förstås hämta program från slumpmässiga webbsidor på nätet, kommer ofta i dmg-format som monteras som separata filsystem. Sedan får man kopiera programmet till lämplig katalog.

Visst är det enkelt att installera program på Mac?

Ursprungligen av Marcus K:

Motsvarigheten till apt är apt, det finns en version av apt till OS X som heter Fink. Till skillnad från Ubuntu så finns det ett flertal olika pakethanterare men som dessvärre är inkompatibla med varandra och måste installeras från tredje part. Ett annat alternativ är MacPorts som tar mycket från FreeBSDs ports-system. Ett lite nyare alternativ som dock inte är en fullständig pakethanterare är Homebrew, det är mer ett strukturerat lättviktsalternativ för att kompilera och installera programvara; man ska dock installera det manuellt istället för att följa instruktionerna på websidan eftersom personen som skrev det inte har koll på säkerhet utan följer devisen alla gör fel så det gör inget om vi också gör det. OS X har förresten en inbyggd pakethanterare för pkg-paket, men till skillnad från de andra så saknar den både ett centralt arkiv och ordentlig beroendehantering; lite som att använda rpm när det var nytt. Mac App Store är en distributionskanal och har inte det minsta med pakethantering att göra. Sedan kan man förstås hämta program från slumpmässiga webbsidor på nätet, kommer ofta i dmg-format som monteras som separata filsystem. Sedan får man kopiera programmet till lämplig katalog.

Visst är det enkelt att installera program på Mac?

Ja att bara flytta en mapp för att installera känns barnsligt enkelt

  • Medlem
  • 2012-11-26 00:13

Liksom till switchers från Windows vill jag nog ge rådet som engelsmännen gjorde under inledningen av andra världskriget: "Keep calm and carry on". Försök bekanta dig med Macen intuitivt, leta inte efter det du brukar använda, för det finns där inte, och om det gör det i viss mån, som Marcus K beskriver det, blir du ändå frustrerad över dess begränsningar. Om Windows är för självplågaren, och Linux/Unix/BSD för nörden, så är Macen för, tja, människan...

PS. Jag är relativt väl bekant med såväl Windows som Linux/dylikt.

Kom på en till funktion som jag i dagsläget är beroende av.

Kan man "snappa" fönstrena till halva sidan av skärmen så man kan arbeta med 2 program samtidigt, och hur gör man då detta?

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-11-26 12:30
Ursprungligen av Alexander Ross:

Kom på en till funktion som jag i dagsläget är beroende av.

Kan man "snappa" fönstrena till halva sidan av skärmen så man kan arbeta med 2 program samtidigt, och hur gör man då detta?

Det kanske finns gratis alternativ men jag har använt mig av detta enkla och smidiga program: Irradiated Software - SizeUp - The Missing Window Manager

Ursprungligen av kainen:

Det kanske finns gratis alternativ men jag har använt mig av detta enkla och smidiga program: Irradiated Software - SizeUp - The Missing Window Manager

Såg väldigt bra ut på deras screencast. Och $13 är ju inte så farligt då det förmodligen kommer bli mitt mest använda program efter terminalen och sublime

Ursprungligen av Alexander Ross:

Kom på en till funktion som jag i dagsläget är beroende av.

Kan man "snappa" fönstrena till halva sidan av skärmen så man kan arbeta med 2 program samtidigt, och hur gör man då detta?

Better Touch Tool. Ovärdeligt för mig.

1
Bevaka tråden