Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mäta bandbredd "över tiden"

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla,

Har ett problem som jag gissar har att göra med min internetanslutning, men jag behöver ett verktyg för att både kunna bekräfta mina misstankar samt ta en diskussion med min ISP.

Har helt ok värden på bandbredd via Bredbandskollen, men när brorsan testar att mata sin Plex via min server & myPlex med 1080p-material så laggar det fantastiskt mycket. Jag kan utan problem köra åtminstone fyra samtidiga klienter mot samma server, med olika filmer, på mitt LAN.

Iofs skulle problemet kunna vara kopplat till just myPlex, men det fungerar helt utan problem med 720p-material även mellan oss.

Någon idé om hur man kan testa överföringshastighet över en längre tidsperiod (dvs flera minuter) än via Bredbandskollen? Både mot någon slags referensserver men framförallt direkt mot brorsans dator vore önskvärt. Vi kör båda OSX.

Tackar!

/Jonas

  • Medlem
  • 2012-11-26 21:23

Du kan ladda ner något stort från SUNET - Swedish University Network's FTP archive.

SUNET fungerar alltid, men jag skulle framförallt vilja kunna testa även mellan de datorer som är iblandade i videoströmmen. Gärna med samma verktyg som dessutom kan köra tester mot exempelvis SUNET. Gissningsvis är det någon skumt med min upstream, men det skulle även kunna vara hela min uppkoppling som spökar och det är det jag vill ha svart på vitt på...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-11-26 22:16

Du säger ok värden på bredbandskollen, men inget om vad du har för uppkoppling.

Har du ADSL med 1-3 MBit upp är det inte konstigt om det strular, har du 100/100MBit fiber är det väldigt konstigt.

Kör trådat eftersom routern jag har inte klarar mer än ungefär 50/50 trådlöst i praktiken.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-26 22:18

Vad har du för hastighet på upstream? Det är ju oftast där problemet sitter. Vilket modem/router har du? Kör du kabel/trådlöst?

Sorry, det var jag som var otydlig. Sitter på en 100/100 som rutinmässigt ger cirkus 98/98 enligt Bredbandskollen. Har precis bytt leverantör och under någon vecka fick jag ut 230/150, dessvärre skruvade de ner farten senare. Å andra sidan är jag som sagt inte säker på om det verkligen går så bra som Bredbandskollen säger, det är det jag vill testa...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-11-26 22:25

Även med 50MBit upload borde det inte vara några problem.
Vad har din bror för uppkoppling? Så inte problemet sitter där?

Kör ni direct play eller någon transcoding från plex? Mbit inställningar isåfall?

Det är det jag också är ute efter, det borde med råge räcka med 50 Mbit. Jag är däremot inte alldeles säker på att jag verkligen har en stabil vare anslutning och det är det jag vill kunna testa både med och utan router i både min och brorsans ände.
Någon slags mätmjukvara med andra ord som kan slussa filer fram och tillbaka och både mäta och visa överföringshastigheten i realtid (dvs inte filtrerat på medelvärde) vore kalas.

Var hittar jag inställningen för streamingkvaliteten som mylex använder sig av? Kör senaste versionen av servern med obligatoriskt webinterface.
Jag tror iofs inte att detta är problemet eftersom det som sagt lirar utan några som helst problem med 720p om det inte mot förmodan är en bugg för just högupplöst material.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2012-11-26 23:16

Jag skulle använda iperf för att mäta upp förbindelsen mellan era datorer. Du får kompilera upp den själv från Iperf | Free software downloads at SourceForge.net (eller leta reda på en sida som du litar på där du kan tanka ner en binär).

Kör sen iperf -s på brorsans dator och seniperf -c <brorsans ip> -t <tid i sekunder> på din dator så trycker du allt vad som går från dig till honom över TCP. Om din streaming går över UDP så kan du köra -u också så kör ni UDP istället.

Finns massor av hjälp till iperf på nätet.

Tack stralis för ett glimrande tips!

iperf löste inte hela mitt problem, men tillsammans med det grafiska skalet jperf fick jag precis vad jag var ute efter.
Tyvärr(?) ligger definitivt inte problemet i bandbredd eftersom uppkopplingen med upplösning på en sekund ligger gott och väl över 60 Mbit/sekund även när jag kör använder Plexservern för att mata klienter på LAN med högupplöstmaterial samtidigt som jag kör iperf. Rimlig CPU-last på servern, och det både när jag testar med iperf och när jag använder servern för att skicka 1080p via myPlex.

Frågan är bara var man ska leta vidare efter en lösning annat än att posta på Plexforumet och fråga specifikt där. Är det någon av er andra som klarar av att köra 1080p via myPlex?
I värsta fall får vi klara oss med enbart 720p, den upplösningen fungerar dessutom i båda riktningar trots att brorsan "bara" kör 100/10.

1
Bevaka tråden