Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket CMS, Joomla eller Drupal

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kommer troligen att bli inblandad i ett projekt som involverar ett CMS för upp till så många som drygt en miljon användarkonton, och bitvis också stora trafikvolymer och många samtidiga användare, men däremot väldigt få och simpla transaktioner etc.

Jag har utav det jag sett hittills en viss svaghet för Drupal, men väldigt viktigt, kanske avgörande är vilket system som bäst klarar så många konton/användning utan att krokna.

Är det någon som har erfarenhet av något av dessa CMS och kan säga något om just prestandabiten?

Oavsett vad du väljer så se till att det inte är skrivet i PHP om du har många transaktioner. PHP käkar minne och kan få vilken webbserver som helst att gå på knäna om du pressar den hårt nog.

Joomla = döden. Krångligt, rörigt och allmänt hårigt att jobba med.

Hmm det var en oväntad vinkel, men det är nog hyfsat troligt att det blir php ändå, men där finns det ju beprövade metoder för att förbättra prestandan. Vad skulle du föreslå annars som cms, icke skrivet i php?

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2012-11-26 20:42

Det är sant att minneshantering kan vara ett problem för PHP-baserade system (vilket både Drupal och Joomla är). Det går dock givetvis att hantera, med driftsättning på rätt hårdvaruplattform och adekvat driftskunskap. Man ska dock inte räkna med att en defaultinstallation på en molninstans klarar av att undvika sirapsträsket någon längre tid när belastningen börjar öka. Oavsett, så är det omöjligt att spekulera om driftsstabilitet i det här specifika fallet utan att ha betydligt bättre underlag.

Med det sagt så är väl den allmänna visdomen att Drupal är mer avancerat med bättre egenskaper vid hög last, men också mer utvecklings- och driftskrävande. Joomla, å sin sida, är vänligare mot (interna utvecklar-) användare på bekostnad av viss flexibilitet och driftsegenskaper.

Vill man vara ännu flexiblare vad gäller utvecklingsmöjligheter och driftsstabilitet får man nog börja se sig om bland de olika webbramverk (istf. CMS:er) som finns. Kostnaden man då får betala blir egen utveckling av de högnivåmoduler som Drupal och Joomla kan tänkas erbjuda.

Kan man inte undvika PHP så rekommenderas en robust plattform med lastbalansering medelst exempelvis haproxy, gott om minne för webbnoderna och att ha järnkoll på koden. Som Spot säger i sin kommentar är det omöjligt att ge några mer handfasta råd utan att veta mer men jag förstår samtidigt att det kan vara svårt att prata om projektet som sådant i det här läget.

Med en begränsad budget, som det ju alltid är, finns det en stark lockelse att kunna dra nytta av det arbete som en stor community bidragit med, så vi kommer att behöva ett etablerat cms i botten, men just prestanda vet jag av erfarenhet att man måste ta på allvar

Ursprungligen av Joacim Melin:

Kan man inte undvika PHP så rekommenderas en robust plattform med lastbalansering medelst exempelvis haproxy, gott om minne för webbnoderna och att ha järnkoll på koden. Som Spot säger i sin kommentar är det omöjligt att ge några mer handfasta råd utan att veta mer men jag förstår samtidigt att det kan vara svårt att prata om projektet som sådant i det här läget.

Ja, det är ju tyvärr så att jag inte kan ge den sortens detaljer i det här skedet, men däremot är det så att det finns en stor frihet att välja plattform, bara vi väljer "rätt"

Om ni är beredda att bygga från scratch så är det värt att titta på något som exempelvis Barebones CMS Documentation | Overview eller Anchor CMS · Make blogging beautiful. Det senare är avsett för bloggar men jisses så snabbt det är.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2012-11-26 21:11

Ett råd som alltid kan ges är att välja den plattform det redan finns kompetens för och/eller erfarenhet av. Att lära sig ett nytt system i utvecklingsstadiet av ett nytt projekt är sällan det mest produktiva valet.

(Detta gäller även komponenter av plattformen: skulle jag själv bli "tvingad" att utveckla, och sen även drifta, en Joomla- eller Drupalsajt skulle jag ex. använda PostgreSQL som databashanterare. Skulle jag däremot lämna över projektet för drift till nån med erfarenhet bara av MySQL skulle jag bita i det sura äpplet och använda det från början...)

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Är det någon som har erfarenhet av något av dessa CMS och kan säga något om just prestandabiten?

Japp, och det är skit i båda. Joomla har säkerhetsbrister och Drupal är inget vidare att jobba med. Du skriver bara CMS, men inte vad du just efterlyser. Finns ju en uppsjö med CMS-miljöer, och Wordpress är ju CMS. E107 är en annan variant utav CMS.

Ursprungligen av g0tr00t:

Japp, och det är skit i båda. Joomla har säkerhetsbrister och Drupal är inget vidare att jobba med. Du skriver bara CMS, men inte vad du just efterlyser. Finns ju en uppsjö med CMS-miljöer, och Wordpress är ju CMS. E107 är en annan variant utav CMS.

Och just eftersom det finns en uppsjö av CMS så begränsade jag frågeställningen just till Joomla och Drupal

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-12-06 18:22

Kan du säga något om vad ni ska göra? Åtminstone vilka slags åtgärder som användarna kommer att pyssla med när de loggar in.

1
Bevaka tråden