Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips för mig/dig som ska flytta utomlands

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-11-23 23:07

Så det ser ut som hela familjen ska flytta till Trondheim för de nästkommande tre åren. Dessutom är det snabba puckar så från att jag blev erbjuden tjänsten den 5/11 så ska jag helst börja den 1/2-13.

En massa tankar far runt i huvudet med andra ord och jag vet att det finns en hel drös här som har bott/bor utomlands. Vilka tips och råd har ni att ge? Specifika för Norge är givetvis intressanta men rent generellt också.

Dagis verkar tillexempel fungera lite annorlunda, varm mat till lunch är vi visst ganska ensamma om i Sverige, men det funkar nog. I största allmänhet ska visst dagis skilja sig rejält från vad vi är vana vid.

Så dela med er av era erfarenheter oavsett om det gäller försäkringskassan eller vilka mataffärer som är bäst.

Senast redigerat 2013-02-02 23:57

För just Trondheim så är boendet nummer ett. Ska du köpa eller hyra? Lägenheter både säljs eller hyrs ut på någon dag efter de kommer ut på marknaden. Leta upp en stadsdel som verkar ok (google maps är bra där) och leta på finn.no. Boendet är blande det dyraste på planeten så glöm att du kan snåla.

När du kommer hit så får du räkna med ett litet besök i Kafka-land: du behöver ett bankkonto för att få hyra lägenhet. För att få ett bankkonto måste du ha ett personnummer. Ett personnummer får du först när du har någonstans att bo Men det kommer att gå fint. Gå till skatteetaten så fort som möjligt (ta med pass!) för att skaffa personnummer och skattekort.

Undvik Telenor (låååååångsamt internet. 2Mbit i byn). Importera så mycket ost och öl du kan :). Mat köper man bäst på Meny. Det finns ett IKEA och Clas Ohlson. Här kan man dricka pilsner: TMB

Svårare än så är det inte

Tänk på att vitvaror inte brukar ingå i hyran i Norge. Utan sånt måste man ha med själv.

Ursprungligen av teonanacatl:

Tänk på att vitvaror inte brukar ingå i hyran i Norge. Utan sånt måste man ha med själv.

Det har ändrats de senaste åren. Hyr man så brukar man hyra en bostadsrätt och där ingår som oftast vitvaror.

För mig som bor i Stockholm och strävar ständigt efter "livskvalitet" så tänker jag spontant att det optimala är att man bor nära till jobbet, dagis, lekparken och samhället så att man inte behöver pendla med bilen från och till olika platser. Lycka till!

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-11-26 13:29

Har sett att det finns varianter på möblering, allt från inte alls till delvis och fullt möblerad. I just Trondheim har jag också insett att man bör hålla sig nära till centrum. Att cycla 7 km till jobbet i Linköping är inga problem, men i Trondheim skulle man få 7 km uppförsbacke på vägen hem och cykelinspirationen skulle nog dala ganska snabbt då.

Gissar att man får lägga sig mellan 12-15000 för att få tag i en trea, eller är det orealistiskt/för dyrt?

Bra också att veta att Telenor inte är något att ha, hade nog blivit det annars bara för att det är det enda man vet om.

@Mactastic kul med länken till Microbryggeriet, hamnade där innan intervjun när jag var ut och åt med en kollega som jobbar där redan.

Ursprungligen av andas:

Har sett att det finns varianter på möblering, allt från inte alls till delvis och fullt möblerad. I just Trondheim har jag också insett att man bör hålla sig nära till centrum. Att cycla 7 km till jobbet i Linköping är inga problem, men i Trondheim skulle man få 7 km uppförsbacke på vägen hem och cykelinspirationen skulle nog dala ganska snabbt då.

7 km uppför! Man kanske kan köpa en mountainbike med elmotor så får man ändå lite motion emellanåt.

Tycker du tänker helt rätt. Det är en rätt så liten by så det mesta finns ju centralt. Backarna är inte att leka med!
Vi betalar lite under 15 kNOK för en liten, nyrenoverad trea (61 KVM) mitt i centrum så din kalkyl kommer att hålla tror jag.

Netcom (norska Telia) är klart bättre på data och priserna är liknande. Dessutom så kan du skaffa abbonemang direkt på ditt svenska personnummer.
TMB är fint. Helt ok (även om jag som hemgryggare tycker det vore vara bättre) öl och grymma burgare.

Jag tror du kommer trivas fint i byn.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-26 16:38

Är man tillräckligt begåvad behöver man ingen motion.
Sten Broman

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-02-02 21:16

Nu är flytten klar och första arbetsdagen avklarades i fredags, så jag kan summera lite medan jag kommer ihåg vad jag gjort.

1. Boende, vi åkte till Trondheim en helg (170 mil tor), ringde på en massa lägenheter i bilen och hann kolla på fyra stycken. Vi fastnade för en och vi fick den. Tror det underlättar väldigt mycket att vara på plats och presentera sig om man vill landa ett kontrakt.

2. Norskt personnummer är väldigt viktigt. Man upprättar depositionskonton när man hyr en lägenhet och det kan man inte utan norskt personnummer. Du bör ha arbetsintyg och pass med dig, och du måste ha en adress i Norge att skicka dokumenten till, så det är inte säkert att du kan ordna det samtidigt som du kollar på lägenhet. Vi kände att vi litade på våra hyresvärdar och gjorde så att vi bytte nycklar mot deposition tills dess att vi kunde upprätta depositionskontot.

3. Telefoni, jag har inte gjort någon stor undersökning här utan valde NetCom (Telia i Sverige) då man ringer för samma pris till och från alla nordiska länder och får dessutom använda sin pott utomlands. Till min fru ringer jag gratis. Man behöver inget norskt personnummer för ett abonnemang, det hjälper ändå inte om du inte börjat få lön (och blivit kreditvärdig). Ditt svenska körkort räcker för att teckna ett abonnemang (om du inte sitter på betalningsanmärkningar vill säga). Det är väldigt lite bindningstider i Norge generellt. Som mest ett år.

4. Ikea är faktiskt billigare än Sverige på vissa saker, vi köpte nya sängar i Norge och gick på sin höjd ngn hundring back (kanske plus) på det. Kolla alltså upp om du verkligen ska köpa på dig saker och släpa över grensen eller köpa på plats. Vi klarade oss med två bilar, en takbox och en jättesläpvagn tack vare att vi kunde köpa så mycket saker på plats. Skulle vi tagit en släpvagn till eller en lastbil hade det kostat oss bra mycket mer.

Har säkert glömt något, men då får jag komplettera senare.

@andas, tack för uppföljningen och fortsätt gärna.

1
Bevaka tråden