Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express vägrar bli slav till wifirouter

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-11-25 15:12

Jag försökte hjälpa ett par vänner med ett teliamodem som ger dem nätaccess via wifi att koppla en gammal Airport Express till detta nätverk, men den vägrar bli slav under Teliamodemet. Fabriksåterställning hjälper inte.
Själv har jag nästan samma rigg men kopplar APE mot Teliamodemet med tråd och skapar ett eget nätverk med APE. Går det inet att använda Airtunes om inte APE samtidigt skapar nätverket?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-11-25 16:00

Om du menar "Utöka trådlöst nätverk" så går det inte hemma med min äldre APE, däremot med en nyare funkar det.
"Ansluta till trådlöst nätverk" funka med bägge naturligtvis.

troligen har jag missuppfattat...:confused:

  • Medlem
  • 2012-11-25 16:07

"Ansluta" fungerar inte med den jag försökte mig på.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-11-25 17:53

Skulle nog säga att felet ligger hos telias skitrouter.

Kör själv som du själv gör, AE ansluten vid kabel och sen skapar den ett nytt nätverk. Allt annat har misslyckats eller skapat kass prestanda.

  • Medlem
  • 2012-11-25 18:07

Det är inte riktigt bra. Kabeln går inte att dra dit utan vidare. Jag vill att det fungerar trådlöst.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-25 18:33

Jag har en ATV3 och en modern AP Express anslutna trådlöst till skitroutern och det fungerar kalasbra.
ATV till teveapparaten och APE till storstereon.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-11-25 21:38
Ursprungligen av Baron:

Det är inte riktigt bra. Kabeln går inte att dra dit utan vidare. Jag vill att det fungerar trådlöst.

Alternativet kan ju vara HomePlug, nätverk via elnätet. Kör med det själv till min Airport Extreme som sköter skrivare och TM

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-25 18:15

Jag har en så där skitrouter från Telia, en Thomson. Den fungerar konstigt nog riktigt bra. Men om det är en gammal AP Express så kanske felet ligger där. Om den är riktigt gammal alltså. Jag försökte, trots att det inte behövdes att förlänga med en gammal Airport av tefatsmodell, men det gick inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-25 18:52

--> Baron. Du kanske måste in och mixtra lite i routern också, jag minns inte om jag ändrade på något där.
Om du går in med IP-nummer 192.168.1.254 med en browser så kommer du in där, det är inte så fult och idiotiskt som kan kan förvänta sig, det går ganska bra att förstå sig på hur man ska göra.

Om man utökar ett nätverk så måste routern ha stöd för WDS.
Ansluta borde fungera då det är som att ansluta en dator. En sak man kan snubbla på är om man har använt svenska tecken i wpa-nyckeln.

  • Medlem
  • 2012-11-26 21:47

@Konrad: är du trådlös mellan dina prylar? I mina vänners fall är det en Airport Express av första generationen tror jag, den som ser ut som en laddare.
@mattem: HomePlug verkar vara smidigt. Men det kräver väl att man har enheterna i samma fas (eller vad det heter)?
@teonanacatl: är inte WDS-inställningarna helt separata? Jag har inte gjort några enskilda WDS-inställningar. Jag har dessutom från en trovärdig källa fått höra att WDS nästan aldrig fungerar om man blandar prylar av olika fabrikat.

WDS var väldigt bökigt för några år sedan. Då var det som du skriver bara enheter från samma märke som fungerade och det var en massa meck med inställningar för att få det att fungera. Det har blivit bättre men är fortfarande inte helt bra då det inte är en satt standard och det är därför som det kan strula om man utökar icke "Apple"-nätverk.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-27 09:19

@Baron. Ja, det är trådlöst till AP Express och till ATV 3.

  • Medlem
  • 2012-11-28 19:37
Ursprungligen av Konrad:

@Baron. Ja, det är trådlöst till AP Express och till ATV 3.

Dumpar på dina inställningar hade varit värdefulla. Ids du?
Du kan maila dem om du vill.

Modemet i fråga är en Thomson TG787. Är det samma som du har?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-29 07:13
Ursprungligen av Baron:

Dumpar på dina inställningar hade varit värdefulla. Ids du?
Du kan maila dem om du vill.

Modemet i fråga är en Thomson TG787. Är det samma som du har?

Mitt heter TG789vn
Om du går in i den med IP-adressen så finns det nog en knapp att trycka på, "Hjälp".
Jag tror inte jag ändrat på något mer än att jag bytte namn på nätverket och bytte lösenord.
Airporten anslöt jag med Airportverktyget och ATV 3 hakade på sig själv.
Min Airport Express är den av den sista av modellen som fanns innan den som finns nu.
Det kan vara så att den du försöker med är för gammal.

Många har klagat på Telias skitmodem, jag har aldrig haft några problem med det.

Senast redigerat 2012-11-29 07:26

HomePlug kräver inte att enheterna är i samma fas. Men att ha dem i samma fas ökar chansen att man får högre hastighet.

En HomePlug med stöd för 500 Mbps ger högre hastighet med noder i olika faser än trådlöst med WDS, tror jag.

Vill man ha absolut högsta hastighet kan man alltid installera en fasbrygga (kräver dock en behörig elektriker som installerar fasbryggan).

Ett alternativ är HomePlug för DIN-skena. Den fungerar både som fasbrygga och central kopplingspunkt för ethernet. Visserligen för 200 Mbps, men hoppas den även kommer med 500 Mbps variant.

Senast redigerat 2012-11-27 13:58

Det kan inte vara som så att man måste göra som det står här: AirPort: Ansluta till ett krypterat WEP eller WPA Wi-Fi-nätverk
Se avsnittet under ASCII resp. hexadecimala lösenord. Det kan ju vara som så att Thompsonroutern har ett WEP-lösenord som måste anges hexadecimalt. Jag ser inte i tråden om det tagits upp vilken krypteringstyp som används på nätverket...

  • Medlem
  • 2012-11-29 11:14

Ok, det lutar åt att det är en för gammal APE.
Tack tack!

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-29 11:17
Ursprungligen av Baron:

Ok, det lutar åt att det är en för gammal APE.
Tack tack!

Du kan väl ta med din och prova?

  • Medlem
  • 2012-11-29 11:18

Jag har en lika gammal, men den kopplar jag in med tråd.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-29 13:00

Prova med den där hos dina bekanta och koppla in den med kabel när du ställer in den och sedan ta bort kabeln.
Jag har gjort så med en APE som trilskades vid konfig.

  • Medlem
  • 2012-11-29 14:47

Ja, vi får se. I värsta fall blir det HomePlug.

1
Bevaka tråden