Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firewire 800 sänker systemet

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-11-23 17:39

Har en MacPro med OSX 10.8.2 och har kopplat in en FW800-disk för backup. Efter ett tag börjar dock systemet frekvent att hänga sig i 4-5 sekunder ett par ggr/minut, mycket irriterande. Om jag pluggar ur disken försvinner symptomet.

Jag har provat med två olika diskar, men datorn beter sig lika dant... Är detta något allmänt känt problem?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-23 17:50

Det är nog för att diskarna parkerar när du inte använder dom. Måste varva upp innan dom blir läsbara.
Det kan du ändra i Systeminställningar, under Strömsparare.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-11-23 18:01

Viloläge är redan avstängt, så det måste vara något annat. Frågan är bara vad?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-23 18:08
Ursprungligen av lensv:

Viloläge är redan avstängt, så det måste vara något annat. Frågan är bara vad?

Har du verkligen ställt in så diskarna inte får vila när det är möjligt?
Jag kör med att dom får vila, jag har tålamod nog att vänta två sekunder så dom får varva upp och bli åtkomliga.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-11-23 18:17

Grejen är att dessa avbrott händer flera gånger per minut och de sänker hela systemet (endast musmarkören går att röra).
Det är raidkort i denna maskin och då vill man inte ha sina diskar i viloläge (såvitt jag vet är dessa inställningar system wide).

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-23 18:21

Ja, då vet jag inte.
Finns nog flera faktorer som kan spela roll.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-23 18:39

Vilka program kör du och vad/hur ofta backar du upp?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-11-23 18:51