Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förhindra att låtar läggs till automatiskt

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som har en aning om hur man kan förhindra att låtar läggs till i biblioteket när dom spelas från t.ex skrivbordet??
Jag pysslar med att göra lite egen musik, och därmed lyssnas det på otaliga demos. Och många gånger spelar jag ju också låtar som referens-musik. Inget utav detta vill jag ha i mitt iTunes bibliotek. Men så fort man ens tänker på att spela en ljudfil så läggs det till i biblioteket. Det gör mig bara så förbannad.
Nån som har lösningen på detta??

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-11-23 16:20

När jag inte vill ha in musiken i iTunes brukar jag helt enkelt spela upp det i den inbyggda mediaspelaren. Annars finns det externa mediaspelare att ladda hem i App Store. Jag vet inte om det går att förhindra att de läggs in automatiskt.

Ursprungligen av kajonas:

...spela upp det i den inbyggda mediaspelaren...

Vad menar du med "den inbyggda mediaspelaren"?

Menar du Quick Look i Finder?
Eller menar du Quicktime Player?
Eller något annat?

Markera ljudfilen på skrivbordet (eller var den nu än ligger), och tryck mellanslag. Då aktiveras Quick Look, och filen spelas upp där. Och du behöver aldrig blanda in iTunes.

Eller högerklicka på filen och välj att öppna den i Quicktime Player. Då behöver du inte heller blanda in iTunes.

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-11-23 16:35

Quick Look, precis som du säger.

Nu har ju trådskaparen inte berättat vilket operativsystem han kör. Quick Look kom ju i 10.5, så vi får väl hoppas att han inte har ett äldre system än det...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nu har ju trådskaparen inte berättat vilket operativsystem han kör. Quick Look kom ju i 10.5, så vi får väl hoppas att han inte har ett äldre system än det...

Jag har senaste OS så det är ett mindre problem. Jag tycker bara att det är så knäpp fuktion i iTunes. Vad är det som säger att jag vill ha allt jag spelar sparat i ett bibliotek???
Jag förstår vad ni menar med Q-Look och det. Jag hajjar att det handlar om att använda ett annat program för detta ändamål.
Men jag undrar om man inte kan göra som på PC väja program som filtyper öppnas i automatiskt. Jag har nyss blivit mac-snubbe så jag har inte koll.....

Ursprungligen av tonher:

...Men jag undrar om man inte kan göra som på PC väja program som filtyper öppnas i automatiskt...

Självklart kan du göra det.

Men i det här fallet så känns det som att gå över ån efter vatten.

Poängen med vårt tips är att med Quick Look så behöver du inte öppna något program alls, och kan ändå spela upp filen.

Prova lite med Quick Look, och upptäck hur smidigt det är.

Och det funkar på (nästan) alla sorters filer (bilder, filmer, Office, pdf, osv). Bara markera filen och tryck mellanslag.

Ursprungligen av tonher:

...Jag hajjar att det handlar om att använda ett annat program för detta ändamål...

Quick Look är inte att "använda ett annat program". Man kan säga att det är ett sätt för Finder (=Utforskaren för en PC-snubbe) att snabbvisa filer.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Självklart kan du göra det.

Men i det här fallet så känns det som att gå över ån efter vatten.

Poängen med vårt tips är att med Quick Look så behöver du inte öppna något program alls, och kan ändå spela upp filen.

Prova lite med Quick Look, och upptäck hur smidigt det är.

Och det funkar på (nästan) alla sorters filer (bilder, filmer, Office, pdf, osv). Bara markera filen och tryck mellanslag.

Quick Look är inte att "använda ett annat program". Man kan säga att det är ett sätt för Finder (=Utforskaren för en PC-snubbe) att snabbvisa filer.

Fan! "That's what I'm talkin 'bout boys"
Hade ingen aning om att denna funktion fanns! Det roliga med mac är att jag kört sen i juli, men jag lär mig nya funktioner än:cool:
Tack för skjutsen!

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-11-23 16:43

Sant. Quick Look är annars en fantastiskt funktion, skönt att bara kunna föra musen över en ljudfil och trycka på playknappen som dyker upp.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-24 11:15

Och för att svara på frågan om att "koppla" ett annan program till en viss typ av fil, markera filen och tryck kringla-i. Där kan du välja vilket program som ska öppnas. Och även spela dina mp3-filer med play-ikonen som dyker upp över filikonen. Men det enklaste är förstås tipsen ovan.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-24 12:03

Om jag vore du skulle jag ladda hem Vox som är en liten smidig spelare.
Vox.app.zip

  • Medlem
  • 2012-11-24 12:21

QL är svår att få ut i Airtunes om man inte vill ha ut allt ljud från Finder.

1
Bevaka tråden