Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken Macbook pro är mest prisvärd idag?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilken Macbook pro är mest prisvärd idag, med valfri konfiguration?

EDIT: Air får också räknas in.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-11-22 22:37
Ursprungligen av jonas18z:

Vilken Macbook pro är mest prisvärd idag, med valfri konfiguration?

EDIT: Air får också räknas in.

Beror på vad du ska göra med den, men jag valde en late 2011 high end över 2012 low end och fick den i somras till 4000 billigare.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-22 22:43

Mest prisvärd är nog standard 13 -tummaren som nu säljs för under 10 k ny hos vissa återförsäljare. Mest köpvärd tycker jag själv retina mbp är.

Det borde vara macbook air i5 8GB 128GB eller macbook pro retina 15". Sämst är macbook pro retina 13".

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-22 23:39
Ursprungligen av pepparkaka:

Det borde vara macbook air i5 8GB 128GB eller macbook pro retina 15". Sämst är macbook pro retina 13".

Det skiljer bara 3-4 tusen tusen mellan en 13"air och 13"-retina. Retinans överlägset mycket bättre skärm robustare konstruktion och extra TB port är lätt värt mellanskillnaden om man nu inte vill ha lättast möjliga dator.

Ursprungligen av Gordy:

Det skiljer bara 3-4 tusen tusen mellan en 13"air och 13"-retina. Retinans överlägset mycket bättre skärm robustare konstruktion och extra TB port är lätt värt mellanskillnaden om man nu inte vill ha lättast möjliga dator.

Om man lyfter blicken så är steget mycket mindre till 15"retina med mycket bättre dator och prestanda om man skall betala dessa pengar. 13" retina ligger fel i pris för vad man får. Datorn 13" retina är säkert trevlig men nu var frågan prisvärdhet.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-22 23:52
Ursprungligen av pepparkaka:

Om man lyfter blicken så är steget mycket mindre till 15"retina med mycket bättre dator och prestanda omman skall betala dessa pengar. 13" retina ligger fel i pris för vad man får. Datorn 13" retina är säkert trevlig men nu var frågan prisvärdhet.

steget är inte mycket mindre utan handlar om runt 4-5 tusen. Visst är 15" retinan mer prisvärd men det betyder ju inte att 13" retinan är sämst när det gäller prisvärdhet. Har du jämfört skärmarna mellan air och retina? Lätt värt att gå retina som sagt.
sämst prisvärd är nog highend 15" mbp som trots sämre skärm och vanlig hårddisk istället för ssd kostar ungefär som 15" retinan.

Funderar själv. Grafits nya butik i Luleå har 10% idag...

  • Medlem
  • Piteå
  • 2012-11-23 15:23

Håller med om Retina 13" förresten. Intel HD 4000-grafik i den var verkligen inte upplyftande. Nu köper man ju normalt inte en Mac för spel, men ibland kan jag gillade det som tidsfördriv även om jag inte är ute efter en speldator, och då begränsar ju ett HD 4000 en i sina alternativ väldigt mycket mer än ett rappare Geforce GT 650M (som tydligen lär prestera minst lika bra som GTX 660M pga Apple-överklockningen).

Var jag ute efter en riktigt portabel laptop för "allmänt" bruk med surfande, ordbehandling, osv, kanske lite begränsad bildefterbehandling och så, så skulle jag nog hellre snegla på MacBook Air.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2012-11-23 15:11

Trots det höga priset på Retina MBP, har jag åtminstone märkt att den är bra mycket mer prisvärd än 15" icke-Retina. Faktum är att du får i princip Retina-skärmen på köpet (!) om du väljer basmodellen av 15" icke-Retina och lägger på 4 GB RAM + byter till en 256 GB SSD-disk + beaktar att det är 1 GB VRAM på grafikkortet. Allt för att komma upp i samma hårdvara. Tydligen är Retina MBP-grafikkortet dessutom överklockat en bit, så det är bättre än vad det ser ut på papper.

Nu när det är Black Friday-rea idag så har jag funderat på att äntligen slå till och uppgradera från min MBP okt 2008. Jag pysslar en del med amatörfoto och skulle gärna vilja kunna spela Diablo 3 och Guild Wars 2 på min dator. Jag programmerar till yrket, och det skulle vara givande för min karriär att börja ta tag i iOS/Mac-utveckling. En Retina MBP skulle vara kanon för Lightroom och fotandet, och dessa spel fungerar alldeles utmärkt på den. All knivskarp och tjusig programkod i Xcode lockar dessutom ganska mycket. Men den laptopen är ju rätt dyr trots allt. Usch. Köpångest!

Senast redigerat 2012-11-23 15:26
Ursprungligen av JND:

Trots det höga priset på Retina MBP, har jag åtminstone märkt att den är bra mycket mer prisvärd än 15" icke-Retina. Faktum är att du får i princip Retina-skärmen på köpet (!) om du väljer basmodellen av 15" icke-Retina och lägger på 4 GB RAM + byter till en 256 GB SSD-disk + beaktar att det är 1 GB VRAM på grafikkortet. Allt för att komma upp i samma hårdvara. Tydligen är Retina MBP-grafikkortet dessutom överklockat en bit, så det är bättre än vad det ser ut på papper.

Precis så. Inte ens basmodellen av 15" icke-Retina känns särskilt prisvärd, om man tänker på att man får retinaskärm, dubbla internminnet och snabb SSD för 3500 kr mer.

Ursprungligen av JND:

Nu när det är Black Friday-rea idag så har jag funderat på att äntligen slå till och uppgradera från min MBP okt 2008. Jag pysslar en del med amatörfoto och skulle gärna vilja kunna spela Diablo 3 och Guild Wars 2 på min dator. Jag programmerar till yrket, och det skulle vara givande för min karriär att börja ta tag i iOS/Mac-utveckling. En Retina MBP skulle vara kanon för Lightroom och fotandet, och dessa spel fungerar alldeles utmärkt på den. All knivskarp och tjusig programkod i Xcode lockar dessutom ganska mycket. Men den laptopen är ju rätt dyr trots allt. Usch. Köpångest!

Hellre betala mer för något man vill ha än att kompromissa, tycker jag. Själv köpte jag en retina-MBP, sved såklart i plånboken men det är glömt sedan länge Nu sitter jag mest bara och är jäkligt nöjd. Fortfarande inte vant mig vid att den är så snabb trots att det gått flera månader.

Ursprungligen av jonas18z:

...mest prisvärd idag, med valfri konfiguration?...

Vilken härlig super-flummig fråga.

När frågan ställs så allmänt så finns det nog lika många svar som det finns läsare av den här tråden.

En liten beskriving av hur den ska användas (var den ska användas, och vilken typ av program som ska användas, m.m.) hade ju hjälpt till att kunna ge bättre svar.

Jag beställde en 13" MacBook Pro Retina idag. Var dock sugen på den äldre modellen av ett par anledningar: lägre pris, DVD-spelare, äldre anslutningar som kan vara bra att ha samt möjlighet att byta ut hårddisken själv på ett enkelt sätt. Retina samt nyare modell fällde dock avgörandet...

En dyr dator är bara dyr en gång, en billig dator är alltid billig..

Prisvärd eller inte, det blev en MBP 13" retina med minsta konfigurationen (till -10%) för att ersätta min MBP från 2007. Och den gamla datorn är en av de datorer som jag var mest nöjd med genom åren. Intressant att tänka att den var dyrare då (köpte den till studenrabatt via grabben) så jag får hoppas att jag kommer att bli lika nöjd med den här och att den räcker lika många år.

1
Bevaka tråden