Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flera startsidor i Safari

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ny fråga: detta med ställ in startsida så finns inte möjlighet att skriva in att flera ska starta samtidigt när jag öppnar safari. Kanske man kan fixa någon annanstans?

https://www.google.se/search?q=multiple+start+pages+safari

Den sökningen gav flera träffar där man hittar ungefär samma instruktioner...

1 - Make sure all of the home pages that you would like to open at startup are in the same bookmarks folder.
2 - Click the gear at the top right hand side of the Safari window
3 - Click Preferences.
4 - Under the "General" tab, look for "New windows open with:"
5 - From the dropdown menu, select "Choose tabs folder...".
6 - Select the folder with the tabs that you would like to open on startup. These are the same tabs that you set up in step 1.
7 - Exit Safari and start it again to see if it works.

De sidor du vill öppna ska du alltså samla i en mapp bland dina bokmärken. Och sen väljer du den mappen som startsida.

Just nu sitter jag vid en PC med Firefox, så jag kan inte testa detta. Men eftersom ungefär samma instruktion dök upp på flera ställen när jag googlade, så lär det fungera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-16 15:59

Du kan också se till att ha alla fönster /flikar öppna som du vill alltid ska öppnas, och sedan under inställningar - allmänt välja att Öppna Safari med alla fönster från senaste sessionen.

Ursprungligen av Gnulia:

Du kan också se till att ha alla fönster /flikar öppna som du vill alltid ska öppnas, och sedan under inställningar - allmänt välja att Öppna Safari med alla fönster från senaste sessionen.

tack! jag förstår inte så bra på engelska men hittade bokmärkesmapparna och satte en bock i autoklicka för en av mapparna som jag döpte till "Startsidor" . Detta innebär att bokmärkesmappen "startsidor" läggs först på "mappraden" under adressraden i safari.
Vidare ska man klicka på mappen "startsidor" när man startar safari och då öppnas länkarna automatisk i nya flickar. Så jag tror att jag har förstått.
En annan sak jag kom på att fråga om det finns möjlighet att få alla bokmärkesmappar på flera rader under adressfältet i stället som det är just nu att de är på 1 rad. Då ska man inte behöva klicka på pilen i slutet av raden för att dra ner en intressant länk till önskade bokmärkesmapp.

Ursprungligen av marie-claire:

tack! jag förstår inte så bra på engelska men hittade bokmärkesmapparna och satte en bock i autoklicka för en av mapparna som jag döpte till "Startsidor" . Detta innebär att bokmärkesmappen "startsidor" läggs först på "mappraden" under adressraden i safari.
Vidare ska man klicka på mappen "startsidor" när man startar safari och då öppnas länkarna automatisk i nya flickar. Så jag tror att jag har förstått.
En annan sak jag kom på att fråga om det finns möjlighet att få alla bokmärkesmappar på flera rader under adressfältet i stället som det är just nu att de är på 1 rad. Då ska man inte behöva klicka på pilen i slutet av raden för att dra ner en intressant länk till önskade bokmärkesmapp.

Safari går att utöka med en hel del tillägg. Jag vet inte exakt vart man kan finna det du söker men en god start är nog att kolla här: https://extensions.apple.com/

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-16 20:35
Ursprungligen av marie-claire:

tack! jag förstår inte så bra på engelska men hittade bokmärkesmapparna och satte en bock i autoklicka för en av mapparna som jag döpte till "Startsidor" . Detta innebär att bokmärkesmappen "startsidor" läggs först på "mappraden" under adressraden i safari.
Vidare ska man klicka på mappen "startsidor" när man startar safari och då öppnas länkarna automatisk i nya flickar. Så jag tror att jag har förstått.
En annan sak jag kom på att fråga om det finns möjlighet att få alla bokmärkesmappar på flera rader under adressfältet i stället som det är just nu att de är på 1 rad. Då ska man inte behöva klicka på pilen i slutet av raden för att dra ner en intressant länk till önskade bokmärkesmapp.

Du kan dra ikonen för en hemsida från Adressfältet till en redan existerande länk i raden. Då skapas en mapp med de två länkarna. Då behöver du inte ha alla på en rad.

Ursprungligen av kenjon:

Du kan dra ikonen för en hemsida från Adressfältet till en redan existerande länk i raden. Då skapas en mapp med de två länkarna. Då behöver du inte ha alla på en rad.

Hej! jag förstår inte hur de menar? jag har redan skapat cirka 30 bokmärkesmappar varav cirka 5 st får plats under adressfältet. . Jag skulle vilja att alla får plats även om det skulle innebära att det behövs flera rader. Man måste klicka på dubbelpilarna för att se andra bokmärkesmapparna.

Ursprungligen av marie-claire:

...Jag skulle vilja att alla får plats även om det skulle innebära att det behövs flera rader. Man måste klicka på dubbelpilarna...

Sätt kortare namn på mapparna så får du plats med betydligt fler.

Flera rader kan du inte ha. Om det inte får plats på en rad så får du "dubbelpilen" ute till höger. Inget att göra åt.

Jag har för mig att det finns ett tillägg till Safari(se min länk ovan) som kan ge flera bokmärkesrader. Jag tror jag har testat det men vet inte vad det kan tänkas heta. Jag kan också minnas fel...

Snäll som jag är har jag kollat lite. Tillägget jag pratar om heter "Buttonbar+". jag vill fock instämma i ovanstående råd ang titellängden på dina bokmärken. Nu får du in fem bokmärken men som sagt e-som titeln påverkar hur många bokmärken du får in på raden så är korta titlar att föredra. Minns inte exakt nu, sitter inte vid datorn, men jag har åtminstone 15 synliga o läsliga bokmärken på min rad

Senast redigerat 2012-11-19 20:20
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag har för mig att det finns ett tillägg till Safari(se min länk ovan) som kan ge flera bokmärkesrader. Jag tror jag har testat det men vet inte vad det kan tänkas heta. Jag kan också minnas fel...

Snäll som jag är har jag kollat lite. Tillägget jag pratar om heter "Buttonbar+". jag vill fock instämma i ovanstående råd ang titellängden på dina bokmärken. Nu får du in fem bokmärken men som sagt e-som titeln påverkar hur många bokmärken du får in på raden så är korta titlar att föredra. Minns inte exakt nu, sitter inte vid datorn, men jag har åtminstone 15 synliga o läsliga bokmärken på min rad

hej! det har jag hämtat nu "Buttonbar +". Verkar inte fungera som demo? Ser ut som på bilden nedan. Om man vill köpa så är det för lågt summa för att det ska gå igenom. Fast jag kan ha fel...mvh/marie

Ursprungligen av marie-claire:

...för lågt summa för att det ska gå igenom...

Vad menar du? För att vad ska gå igenom vadå?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad menar du? För att vad ska gå igenom vadå?

Köpet/betalningen kan fulföljas menar jag...

Ursprungligen av marie-claire:

Köpet/betalningen kan fulföljas menar jag...

Då gör du något fel. Självklart ska ett köp gå igenom, även om det är ett litet belopp.

Det går ju att köpa appar och låtar för bara några kronor, så varför skulle det inte gå att köpa ett program för 20-25 kr?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Då gör du något fel. Självklart ska ett köp gå igenom, även om det är ett litet belopp.

Det går ju att köpa appar och låtar för bara några kronor, så varför skulle det inte gå att köpa ett program för 20-25 kr?

Skulle gärna se exakt vad det står när TS försöker betala. Kan kanske vara så att det som avses är att inte tillräckligt m pengar finns på betalningsmedlet...

Mig veterligen kostar inte tillägg något men jag kan ha fel. Har du läst instruktionerna till tillägget?

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Mig veterligen kostar inte tillägg något men jag kan ha fel...

Jodå, visst finns det tillägg/extensions som kostar pengar.

Buttonbar+ kostar ca 25 kr.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jodå, visst finns det tillägg/extensions som kostar pengar.

Buttonbar+ kostar ca 25 kr.

Ok, där ser man men en demo ska iaf finnas. Bläddra till mitten/botten på denna sida så finns en nedladdningslänk för demon: ButtonBar+ Safari Extension for Mac/Windows

Har testat lite med Buttonbar+ nu. Det verkar som man inte kan ha mappar där, bara enskilda länkar. Och i så fall är det ju inte vad som efterfrågas i den här tråden.

1
Bevaka tråden