Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Startskivan full trots ledigt utrymme. Hur kolla och radera eventuella dolda filer?

Tråden skapades och har fått 87 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-20 16:59

Min MBP från 2011, 2,4 GHz i5 med 4GB minne är hyperseg och meddelar att startskivan har inte mer utrymme tillgängligt för programminne trots 340 GB ledigt. Hur kan jag kolla om det finns dolda filer som verkar uppta stora delar av ledigt utrymme?

Jag har ganska nyligen uppgraderat till 10.8.2. Jag har kontrollerat skivan och fått meddelandet att enheten verkar vara felfri samt reparerat skrivbehörigheter. Jag har dom senaste uppdateringarna, tömt papperskorgen och enheten får godkänt vid självtest vid start. Det är svårt att experimentera med datorn när den är så här seg. Någon som har förslag på nästa steg?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-20 20:30

Dolda filer räknas de också när den säger hur mycket ledigt utrymme som finns kvar.
Kan du göra en skärmdump av meddelandet?
Har du kollat i Aktivitetshanteraren vad som lastar maskinen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-20 23:10

Aktivitetshanteraren visar under systemminne; Ledigt 7,5 MB, Resident 1 GB, Aktivt 1,5 GB, Inaktivt 1,5 GB
Virtuellt minne 240 GB, sidor in 2,3 GB, Sidor ut 56 GB och växelfil 56 GB.
Processorn verkar inte vara belastad.

Ursprungligen av Dådde:

Aktivitetshanteraren visar under systemminne; Ledigt 7,5 MB, Resident 1 GB, Aktivt 1,5 GB, Inaktivt 1,5 GB
Virtuellt minne 240 GB, sidor in 2,3 GB, Sidor ut 56 GB och växelfil 56 GB.
Processorn verkar inte vara belastad.

Du blir nog tyvärr inte ett dugg klokare av Aktivitetshanteraren i det här läget. Har du testat programmet jag föreslog?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-20 23:37

240GB i virtuellt minne är rätt mycket har du inte startat om datorn på länge?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-20 23:46
Ursprungligen av Gordy:

240GB i virtuellt minne är rätt mycket har du inte startat om datorn på länge?

Jo, den är omstartad. Ett par tre gånger i dag senast. Jobbig procedur eftersom dentar så lång tid.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-21 00:26
Ursprungligen av Dådde:

Jo, den är omstartad. Ett par tre gånger i dag senast. Jobbig procedur eftersom dentar så lång tid.

OK har du tömt papperskorgen genom att använda säker papperskorgstömning? Om inte så prova det men var beredd på att det tar lång tid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-21 11:18
Ursprungligen av Gordy:

OK har du tömt papperskorgen genom att använda säker papperskorgstömning? Om inte så prova det men var beredd på att det tar lång tid.

Papperskorgen har blivit tömd och visar tomt även med säker start. Efter ett par säker start följt av normal start är maskinen snabb igen men segar ihop sig igen till sirap efter ett tag. Just nu funkar den men vet inte hur länge..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-22 20:35
Ursprungligen av Niklasinorr:

Testade att ta bort men funkade inte eftersom TimeMachine inte är aktiverad.

Hur funkar det här med hårdvarutest i Mountain Lion? Tidigare följde det med en Hardware Test på DVD. Mountain Lion har förinstallerad partition med verktyg för ominstallation men finns gamla Hardware Test med där också?

Testa Disk Inventory X. Den målar upp en grafisk bild av hårddisken så man snabbt kan se var de stora "klumparna" finns.

Disk Inventory X - Screenshots

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-21 11:15
Ursprungligen av Anders T:

Testa Disk Inventory X. Den målar upp en grafisk bild av hårddisken så man snabbt kan se var de stora "klumparna" finns.

Disk Inventory X - Screenshots

Körde säker start ett par gånger och startade datorn och vips var den "botad". Laddade Disk Inventoryn men hittade inget konstigt. Efter ett tag var "glädjestunden" över och maskinen var åter sirap. Såg inget konstigt nu heller.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-11-20 21:22

Har för mig att jag haft ett liknande problem med dropbox. Arkiveringsfunktionen sparar filer som är borttagna. De går dock att leta sig fram till och ta bort manuellt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-20 23:16

Men du skulle behöva mer RAM. 56 GB ut är inte så bra... men det var ju inte problemet du hade.
Testat Niklasinorrs förslag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-20 23:25

Maskinen är så seg att jag inte kommer åt Appstore. Har tuggat på ett bra tag nu.

Ursprungligen av Dådde:

Maskinen är så seg att jag inte kommer åt Appstore. Har tuggat på ett bra tag nu.

AppStore? Disk Inventory kan man ladda ner via länken jag gav. Finns inte på AppStore vad jag vet.

Någon skillnad om du gör en säker start?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-20 23:42

Säker start somjag gjorde tidigare gav ingen skillnad. Tack för alla tips. Just nu är maskinen nästan stendöd så det kommer att ta tid o jobba igenom tipsen så här långt.

Du har möjligen ingen annan Mac med Firewire eller känner någon som har? I så fall kan du ansluta hårddisken till den andra Macen och undersöka skivan när den är i vila.

Så här använder och felsöker du FireWire-hårddiskläget

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-21 11:23
Ursprungligen av Anders T:

Du har möjligen ingen annan Mac med Firewire eller känner någon som har? I så fall kan du ansluta hårddisken till den andra Macen och undersöka skivan när den är i vila.

Så här använder och felsöker du FireWire-hårddiskläget

Ska kolla med polare men det får bli till helgen. Har själv bara en padda som reserv.

Ursprungligen av Dådde:

Ska kolla med polare men det får bli till helgen. Har själv bara en padda som reserv.

Nu kom du förbi värsta puckeln då den går att jobba med igen.

Om du bara vill reparera hårddisken under vila så kan du hålla ned Kommando + S när datorn startar och sen skriva

fsck -f

och tryck retur.

I safe mode så är tangentbordet amerikanskt så minustecknet finns under +. Det ska vara ett mellanslag före -f.

Repetera fsck -f om den säger att den lagat något. Skriv reboot och tryck retur när du är klar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-21 11:17

Trasig hårddisk? Om den har läsproblem så kan allt ta väldigt lång tid...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-21 11:22
Ursprungligen av kenjon:

Trasig hårddisk? Om den har läsproblem så kan allt ta väldigt lång tid...

Kontrollerade skivan med det inbyggda verktyget och fick svaret att disken verkar felfri. Finns det några bättre verktyg?
Känns dock mera som att någon äter upp minnet i rätt så rask takt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-21 11:27

Backup???

1. Kör en fullständig städning med Cocktail. Den kollar inte hårddiskens status men städar ut temporära filer, cachar etc. Det brukar fixa mycket småstruligheter.

2. Startobjekt i ditt konto - finns det något där som ser skumt ut?

3. Vad har du för objekt i Bibliotek/LaunchAgents samt Bibliotek/LaunchDaemons? Det här är också processer som startas automatiskt och som rullar i bakgrunden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-21 17:50
Ursprungligen av Anders T:

1. Kör en fullständig städning med Cocktail. Den kollar inte hårddiskens status men städar ut temporära filer, cachar etc. Det brukar fixa mycket småstruligheter.

2. Startobjekt i ditt konto - finns det något där som ser skumt ut?

3. Vad har du för objekt i Bibliotek/LaunchAgents samt Bibliotek/LaunchDaemons? Det här är också processer som startas automatiskt och som rullar i bakgrunden.

Har nu kört Coctail och rensat, utan synbar effekt. 2 & 3 är jag okunnig att se / bedöma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-21 12:23

Körde fsck -f => The volume Macintosh HD appears to be OK

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-21 19:28

2. Äpplet - Systeminställningar - Användare och Grupper, fliken Startobjekt
3. I Finder, håll nere Alt och klicka på menyvalet G - Bibliotek. Sedan Launchagents och Laungdaemons

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-21 20:20

2. ITunes helper dolt och Personal synligt.
3. Com.google.keystone.agents.plist och com.spotify.webhelper.plist på Launchagents - laungdaemons hittade jag inte.

Bevaka tråden