Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabel A i fjärrskrivbord

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag är ganska ny på Mac, jag har använt Mac sedan i somras, och är totalt frälst!
Men det är en sak som irriterar mig, vi använder på jobbet en windows server, och när jag skall ansluta till den via Remote Desktop Connection (RDC) så krånglar snabel a @

Jag vet att man kan använda ctrl-alt 2 och det fungerar jättebra i vissa fält på sidor där man skall registrera sin mail adress eller i Outlook när man står i adressfältet
MEN om jag vill skriva ett @ i texten i mailet eller i ett dokument så går det inte, då måste jag antingen använda alt + 64 (numkeys) eller kopiera å klistra in....

Är det någon som kan ha någon lösning på detta?
Jag vore jättetacksam för svar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-22 11:37

själv använder jag alltid bara alt 2 för att skapa @, ctrl-alt 2 ger mig bara en 2'a...
jag har kanske missförstått dig?

Sorry, kanske borde förtydligat mig lite...

lokalt på mac'en använder jag alt 2 och det fungerar jättebra, problemet är när jag kör RDC till våran windows server, då går det inte att använda alt 2 (då raderas det man precis skrivit) ctrl + alt 2 fungerar som sagt i adressfältet men inte i själva mailet, eller i några dokument!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-22 23:02

Har du även testat den högra Alt-knappen?

jajjemen, jag har testat alla knappar som det skulle kunna vara...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-23 09:14

Det visar sig att CoRD beter sig annorlunda än MS RDC: det är endast den högra ALT-knappen (utan CTRL) som genererar @. Den vänstra genererar något annat.

Kan också vara värt att testa SHIFT+2. Har räddat mig några gånger vid nyinstallationer.

ingen av dessa hjälpte tyvärr...
finns det något bättre program till Mac för att ansluta till fjärrskrivbord (PC)???

Microsoft remote desktop och Cord är de två alternativen.

Jag väljer alltid Cord med mindre man skall ha med en lokal skrivare med i fjärrskrivbordet. Isf blir det MS RDC.

Sweet!
Det känns som att det verkar funka

Tack så mycket @iLllerG

1
Bevaka tråden