Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdatera Mac OS 10.5 till 10.8 och byta hårddisk - I vilken ordning?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte uppgradera min MacPro som nu kör 10.5. Samtidigt ska jag sätta i en ny hårddisk. Jag tänkte ha det nya systemet på den nya hårddisken och ha kvar den gamla hårddisken för att vid eventuellt behov kunna starta datorn i 10.5.

Jag har skaffat 10.6 på skiva, så första steget är att installera det på den nya hårddisken.

Men, hur får jag med mig användarna med alla filer och alla program från den gamla hårddisken?

Ska jag först kopiera den gamla hårddisken till den nya från TimeMachine och sedan uppdatera till 10.6?

Eller är det bättre att installera 10.6 på en ren disk? Och i så fall, hur får jag över användare, typsnitt, program mm från nuvarande hårddisk med 10.5?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-22 08:45

Gör en ren installation av 10.6 på den nya disken, sen kan du använda Flyttassistenten för att flytta över användare, program och filer etc. från den gamla disken.

Flytta filer från en annan Mac med hjälp av Flyttassistent

Tack för tipset, det ser ju klockrent ut vid en första anblick. Ska titta närmare på det i kväll.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-22 22:57

Under installationen får du en fråga om du vill flytta information från en annan Mac, TimeMachine eller annan hårddisk (om inte det är ändrat sedan 10.6). Om det ger någon skillnad mot att göra en fullständig installation och senare köra Flyttassistenten vet jag inte. Du bör använda samma användarnamn i alla fall.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-23 01:10
Ursprungligen av kenjon:

Under installationen får du en fråga om du vill flytta information från en annan Mac, TimeMachine eller annan hårddisk (om inte det är ändrat sedan 10.6). Om det ger någon skillnad mot att göra en fullständig installation och senare köra Flyttassistenten vet jag inte. Du bör använda samma användarnamn i alla fall.

Inte bara bör, utan måste.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-23 22:26

Nja, gör man inte det får man ju två användare på maskinen, en med det nya namnet, och en med det gamla
Vi har 5 konton på vår mediamaskin och körde över alla fem konton. Men TS kanske (troligen) har bara ett.

1
Bevaka tråden