Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finska Jolla redo att visa upp Sailfish OS

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Selfish OS...

Det ser helt klart spännande ut, även om det inte är något som jag kommer att använda själv, men jag tycker att namnet är lite sådär.

Det här företaget består alltså av bottenskrapet från Nokia. Det bådar inte gott för någon.

Typiskt finländare att inte fatta när något är oönskat, dött och kört, detta företag kommer att sluta i konkurs, arbetslöshet och fattigdom för alla inblandade. Faktiskt chockerande att Nokia faktiskt för en gångs skull förstod marknaden, och la ner Meego. Dock fattar de inte att de själva också är meningslösa och även de borde lägga ner hela verksamheten innan de skämmer ut sig alltför mycket.

Eller förresten, den bussen har nog redan passerat.

Fan vad det här landet suger.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-21 18:15
Ursprungligen av asdasdas:

Det här företaget består alltså av bottenskrapet från Nokia. Det bådar inte gott för någon.

Antar att du försöker vara ironisk? För detta är ju ett bra initiativ & alternativ som säkert kommer lyckas vi får se i vilken skala bara.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-21 19:25
Ursprungligen av Gordy:

Antar att du försöker vara ironisk? För detta är ju ett bra initiativ & alternativ som säkert kommer lyckas vi får se i vilken skala bara.

För en gång skull håller jag med Gordy
Kul att det kommer andra aktörer med nya fräscha idéer.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2012-11-21 19:48

Finns det en plats för detta OS?

Jag tror mer på http://www.openwebosproject.org .

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-21 20:01
Ursprungligen av Csoft:

Finns det en plats för detta OS?

Jag tror mer på http://www.openwebosproject.org .

Klart det finns plats för Jolla och deras OS (och telefoner?) de har många stora fördelar med sina Nokia-erfarenheter och kontakter. Kanske kan Nokia komma tillbaks med detta om de väljer att satsa på Sailfish i framtiden.
WebOS floppade så monumentalt under HP att det är väldigt liten chans att det kommer slå. Hade nog varit bättre om de byt namn. Webosprojectssidan laddar förövrigt inte ens.

Ursprungligen av Csoft:

Finns det en plats för detta OS?

Jag tror mer på http://www.openwebosproject.org .

Skillnaden mellan MeeGo och WebOS är att MeeGo var bra medan WebOS var mindre bra.

Jag är superintresserad av Sailfish måste jag säga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-21 20:00

"Många Android-appar ska enligt Jolla gå att göra via Myriads mjukvara Alien Dalvik"

Skall det vara "göra" eller "köra"?

Risk att köparna blir besvikna om det visar sig att det inte finns så mycket appar. Eller om favvo-apparna inte går att köra.

"några kommer kräva lite justeringar. "

undrar hur många utvecklare som tänker göra det? Finns det sen nåt sätt att distribuera dem, nån App store?
Telefonen i sig, och dess OS, är bara en bit av vad smartphoneköpare är intresserade av.

Ursprungligen av oskard:

"Många Android-appar ska enligt Jolla gå att göra via Myriads mjukvara Alien Dalvik"

Skall det vara "göra" eller "köra"?

Risk att köparna blir besvikna om det visar sig att det inte finns så mycket appar. Eller om favvo-apparna inte går att köra.

"några kommer kräva lite justeringar. "

undrar hur många utvecklare som tänker göra det? Finns det sen nåt sätt att distribuera dem, nån App store?
Telefonen i sig, och dess OS, är bara en bit av vad smartphoneköpare är intresserade av.

Köra skulle det stå, har ändrat. Ledsen för förvirringen.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2012-11-21 21:25

Jolla kommer slå lika bra som BeOS gjorde. Det finns inte plats för fler os i dagens telefonvärld. Det är nog på håret att t.o.m. Microsoft kommer lyckas. Ios och Android är så överlägset stora och har fungerande ekosystem. Tiden då folk använde telefonen till att endast ringa och kolla klockan är förbi. För att lyckas måste man göra något nytt banbrytande och detta är ju bara en kopia i princip.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-21 21:39
Ursprungligen av niki:

Jolla kommer slå lika bra som BeOS gjorde. Det finns inte plats för fler os i dagens telefonvärld. Det är nog på håret att t.o.m. Microsoft kommer lyckas. Ios och Android är så överlägset stora och har fungerande ekosystem. Tiden då folk använde telefonen till att endast ringa och kolla klockan är förbi. För att lyckas måste man göra något nytt banbrytande och detta är ju bara en kopia i princip.

Att det inte skulle få plats med fler OS i telefonvärlden är bara nys! En så stor marknad som det handlar om kan svälja massvis av nya operativsystem som inte behöver bli gigantiska för att utvecklarna ska kunna tjäna pengar. Jag tror de kommer lyckas mer eller mindre bra de verkar ju bygga på en god grund och ha en del nyskapande ideer och bra folk och resurser, fatta hur mycket telefonkompetens det finns i Finland efter att Nokia sagt upp folk.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2012-11-25 15:03
Ursprungligen av Gordy:

Att det inte skulle få plats med fler OS i telefonvärlden är bara nys! En så stor marknad som det handlar om kan svälja massvis av nya operativsystem som inte behöver bli gigantiska för att utvecklarna ska kunna tjäna pengar. Jag tror de kommer lyckas mer eller mindre bra de verkar ju bygga på en god grund och ha en del nyskapande ideer och bra folk och resurser, fatta hur mycket telefonkompetens det finns i Finland efter att Nokia sagt upp folk.

Klart det finns plats för alla. Men som alla andra marknader med dominerande företag så tar dessa 97-99% av marknaden, resten får alla andra dela på. I exemplet läsk finns ju Coca cola, Pepsi och Schweppes som dominerar i världen men jag kan fortfarande köpa läsk från Guttsta källa eller Spendrups om jag vill och kan hitta den.

Ursprungligen av niki:

För att lyckas måste man göra något nytt banbrytande och detta är ju bara en kopia i princip.

Det finns väl alltid rum för mer, pepsi slog ju sig in på den otroligt svåra marknaden läsk när Coca Cola Company dominerade, vilket de fortfarande gör iofs, men Pepsi finns där och alla vet vad det är.

En fråga man måste ställa är givetvis vem detta operativsystem egentligen är skrivet för? Det lär inte vara företagskunder, och det lär inte vara "Svensson" utan snarare entusiasterna som köper en telefon som kan köra operativsystemet och sen lägger energi på att byta ut Android (gissningsvis) mot något som knappt har några applikationer, stöd för större molntjänster, musiktjänster, med mera.

Tycker trots detta att Sailfish OS ser väldigt spännande ut, men min erfarenhet säger också att bara för att något ser bra ut så behöver det inte betyda att det faktiskt är bra och smidigt att använda till vardags. hoppas dock att Sailfish OS hittar en marknad och får bevisa sig bland konkurrenterna.

Ett namnbyte till "iPerkele" kanske hade varit att rekommendera?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-22 22:25
Ursprungligen av Joacim Melin:

En fråga man måste ställa är givetvis vem detta operativsystem egentligen är skrivet för? Det lär inte vara företagskunder, och det lär inte vara "Svensson" utan snarare entusiasterna som köper en telefon som kan köra operativsystemet och sen lägger energi på att byta ut Android (gissningsvis)

Behöver nödvändigtvis inte handla om att byta ut sin android eller ios mobil. Det finns en jätestor andel människor jorden runt som inte har någon smartmobil eller ens en mobil alls så de har nog chans att slå sig in på marknaden om de levererar. De har dessutom en fördel med att deras os troligtvis inte kommer drabbas av de licensproblem android fått.

1
Bevaka tråden