Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

itunes/iphoto-bibliotek på flera enheter

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

nu när jag får min mac mini så skulle jag vilja ha både mitt itunes-bibliotek och mitt iphoto-bibliotek på mac mini'n och min MBP samtidigt. alltså så att de delar biblioteken..

går detta att lösa på ett smidigt och säkert sätt?
smidigt = om t.ex databasen skall köras över wifi/lan så ska det vara "it just works" och inte ett helvete med långa väntetider för att ladda upp en bild eller byta playlist osv.

och säkert = vill inte riskera att förlora alla bilder och all musik på något sätt som "nah it just works sometimes"

(och att ha allt på en usb-disk och flytta den fram och tillbaka är inget godkänt svar i mina ögon)

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-11-20 19:35

Det borde funka att bara dela ut biblioteket och köra.

Du kommer däremot inte hur du än gör att kunna ha biblioteken öppna på flera maskiner samtidigt.

hur menar du med att dela ut?

ligger inte på någon server just nu och varken macbooken eller mac mini kommer inte vara igång 24/7.
(min server kör windows och hört att det inte är någon höjdare att ha iphoto-bibliotek på windows)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-11-20 20:20

Det går inte, du får ha ett bibliotek på varje.
Åtminstone med officiella metoder, jag tror mig ha läst om tredjepartsmjukvara som kan synca dem, men ingen aning om det är stabilt.

Jag lägger in all musik på min MBP först, sen använder jag synkron för att göra backup till min mini, och då passar jag på att dra in låtarna i iTunes på den.

synkron på vad? jag gör backup (time machine) till en usb-disk kopplad till min AE, så kommer inte göra någon backup till min mac mini tyvärr. och vad menar du med att du passar på att drar över låtarna till itunes?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-11-21 10:55
Ursprungligen av tqila:

synkron på vad? jag gör backup (time machine) till en usb-disk kopplad till min AE, så kommer inte göra någon backup till min mac mini tyvärr. och vad menar du med att du passar på att drar över låtarna till itunes?

Synkron kopierar på filnivå, dvs matchar en en mapp mot en annan.
När jag gjort det så tar jag de nya filerna och drar in i itunes på minin så de läggs till i biblioteket där.
Det innebär iofs att jag har tre kopior av mitt bibliotek, men det e bra med backup

Om båda datorerna är igång hela tiden, så kan du ha den ena datorn som "server", och låta den andra datorn ansluta till den. Då ligger alltså filerna bara på den ena datorn, men båda datorerna kan komma åt dem - dock inte samtidigt!

Om inte båda datorerna är igång, så finns det bara ett sätt, och det är någon form av synkning av filerna. Från den första till den andra. Från den andra till den första. Varje gång du har rört filerna på någon av datorerna. Men den metoden lär du nog tröttna på ganska snabbt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om båda datorerna är igång hela tiden, så kan du ha den ena datorn som "server", och låta den andra datorn ansluta till den. Då ligger alltså filerna bara på den ena datorn, men båda datorerna kan komma åt dem - dock inte samtidigt!

vågar man fråga varför båda datorerna måste vara igång hela tiden? räcker det inte att en dator är igång hela tiden och den andra ansluter när den är igång..? förstår inte riktigt varför båda datorerna skulle behöva vara igång hela tiden, räcker väl om bara den som agerar server är det?

Ursprungligen av tqila:

vågar man fråga varför båda datorerna måste vara igång hela tiden? räcker det inte att en dator är igång hela tiden och den andra ansluter när den är igång..? förstår inte riktigt varför båda datorerna skulle behöva vara igång hela tiden, räcker väl om bara den som agerar server är det?

Vi pratar om två olika metoder:
1) Att den ena är server (filerna finns där),och den andra datorn ansluter till servern
2) Att filerna ligger på båda datorerna, och det görs någon form av synkning mellan datorerna.

Det känns som om du blandar ihop dessa två alternativ lite i ditt resonemang.

Och jag har egentligen aldrig påstått att båda måste vara igång hela tiden.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-20 22:25

Synkning är väl en lösning? Det finns ju program för det, men bara anger vilka mappar som ska synkas. Varför tror du Jesper att han skulle tröttna på det?

Ursprungligen av kenjon:

...Varför tror du Jesper att han skulle tröttna på det?

För att båda datorerna inte är igång. Om man då vill använda filerna på den dator som varit avstängd, så måste man först vänta på att synkningen blir klar. Vilket kan ta sin lilla tid om det handlar om många GB. Kräver lite planering och framförhållning.

Jag tror inte att det är lika smidigt som TS hade tänkt sig.

Men visst, om det finns långa stunder då båda datorerna är igång, så kanske synkningarna kan hinna bli klara då - och i så fall blir väntetiderna inte lika märkbara.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-11-20 23:48

iTunes bibliotek funkar att köra från nätverkshårddisk i alla fall, är lite meck att ställa in men det går iPhoto vet jag ej.

Förutsatt att båda datorerna alltid är igång så är det ju bara att slå på hemma-delningen, vad gäller iTunes. iPhoto vet jag inte hur man löser. Känns som att det är upplagt för problem att ha iPhoto på 2 datorer mot samma databas samtidigt. Det finns ju en anledning till att du inte kan köra Aperture och iPhoto mot samma bibliotek samtidigt.

Ursprungligen av pmarriott:

Förutsatt att båda datorerna alltid är igång...

Men det är de inte. Se inlägg #3.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-21 14:06
Ursprungligen av pmarriott:

Förutsatt att båda datorerna alltid är igång så är det ju bara att slå på hemma-delningen, vad gäller iTunes. iPhoto vet jag inte hur man löser. Känns som att det är upplagt för problem att ha iPhoto på 2 datorer mot samma databas samtidigt. Det finns ju en anledning till att du inte kan köra Aperture och iPhoto mot samma bibliotek samtidigt.

Iom hemmadelning kan man också slå på att ny media skall kopieras automatiskt, alltså sköter iTunes syncen automagiskt. Kör så hemma mellan min och fruns dator, när ny musik hamnar i min iTunes så norpar frugans dator det när båda är igång samtidigt.

Ursprungligen av Trineo:

Iom hemmadelning kan man också slå på att ny media skall kopieras automatiskt, alltså sköter iTunes syncen automagiskt. Kör så hemma mellan min och fruns dator, när ny musik hamnar i min iTunes så norpar frugans dator det när båda är igång samtidigt.

Hemmadelning ser väl bara den andra datorns bibliotek och kan spela upp detsamma?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-21 15:13
Ursprungligen av pmarriott:

Hemmadelning ser väl bara den andra datorns bibliotek och kan spela upp detsamma?

Vi har i alla fall bockat i en ruta om att kopiera över nytt material... och det funkar.

Ursprungligen av Trineo:

Vi har i alla fall bockat i en ruta om att kopiera över nytt material... och det funkar.

Hmm. Ok, ska kolla när jag kommer hem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-21 15:25
Ursprungligen av pmarriott:

Hmm. Ok, ska kolla när jag kommer hem.

Samma här så jag kan guida vad jag menar.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om båda datorerna är igång hela tiden, så kan du ha den ena datorn som "server", och låta den andra datorn ansluta till den. Då ligger alltså filerna bara på den ena datorn, men båda datorerna kan komma åt dem - dock inte samtidigt!

Jag tycker mig se just de orden i din mening där

Ursprungligen av tqila:

Jag tycker mig se just de orden i din mening där

Ok,det var kanske en något förkortad formulering.

Jag menade kanske inte "hela tiden".

Jag menade "hela tiden då klienten är igång" - för då måste ju också servern vara igång.

Ok, för att den ena ska agera server och för att den andra ska kunna ansluta till den behövs då os x ml server på en av dem? (Den som ska vara servern)

Ursprungligen av tqila:

Ok, för att den ena ska agera server och för att den andra ska kunna ansluta till den behövs då os x ml server på en av dem? (Den som ska vara servern)

Nej. Bara slå på fildelning, och dela ut mapparna där de här filerna ligger, vilket kainen föreslog redan i inlägg #2.

ok, får se om min mac mini kommer stå på 24/7. isåfall låter det som ett sätt som skulle kunna funka för mig.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-11-23 09:50

Hojta till om du behöver en närmare beskrivning på hur du gör

1
Bevaka tråden