Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med att streama ifrån Time Capsule.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Lagom novis kvinna men försöker sätta upp ett bra trådlöst nätverk som jag kan streama film på. Stöter på problem då allt laggar.

Idag har vi viillafiber (telia) 100 Mbit. Den går rakt in i THompson Gateway 789. Till den är det en Time Capsule kopplad via tråd. Det trådlösa nätverket är avstängt på TG789. TC är satt som brygga och hanterar det trådlösa nätverket. Hastigheten här är omkring 90-95 Mbit/s.

För att förlänga nätverket har jag en Airport Extreme (2 plans hus). Den går som brygga.
Till AE är det en Mac Mini kopplad via tråd.
All musik, filmer etc ligger lagrat på TC för att streamas och spelas upp via Mac Minin i Plex. Hastigheten ligger runt 40-60 Mbit/s i Mac Minin. Det varierar.
Här kommer problemet. Det laggar hela tiden. Filmen/musiken/serien pausas. Måste startas om på nytt etc. Blir skvatt galen.

Har sökt av kanalerna i området och ställt in "egna".
TC är inställd på både g och n.
Mac Minin har några år på nacken så klarar bara g.
Har testat att flytta på AE, TC för att få bättre prestanda. Hjälper inte.
Var ligger problemet?

Är det så att det är Mac Minin som är för gammal med sitt g eller är det något annat som stör?
Är det TG789 som på något sätt försämrar?

Tacksam för all hjälp, råd och tips.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-21 13:56

Gäller det alla filmer? Provat någon mindre .avi-film, i t ex VLC istället för PLEX?
Kan vara grafikkortet som inte hinner med...

Ursprungligen av kenjon:

Gäller det alla filmer? Provat någon mindre .avi-film, i t ex VLC istället för PLEX?
Kan vara grafikkortet som inte hinner med...

Det är dessvärre så på de flesta filmer eller serier. Nästan så att de som är i HD format funkar bättre än de som är ett avsnitt av en serie och därmed inte lika "tung". Har även ställt in buffringen på max i Plex.

Jag gillar ju Plex så vill gärna att det ska fungera med just Plex. Lite därför jag kör Mac Mini och inte Apple TV.

Några idéer om vad du kan prova:

- Koppla bort Thomson789 för att eliminera den eventuella felkällan, eftersom du ändå inte behöver internetåtkomst när du streamar lokalt lagrad musik och film.

- Flytta din TC och koppla ihop den med sladd till Macminin, utan att använda AE. Funkar detta? Om ja, kan du göra detta trådlöst?

Bra tips om Thomson. Den ska jag släcka ned i kväll och testa.
Problemet med att flytta TC är att jag gärna vill ha en tråd ifrån TG789 till TC. Fibern kommer in i huset på andra planet. Tv, mac mini och AE är på första planet. Har jag alltför mycket trådlöst, tror inte säker, tappar jag mycket i prestanda.

Mac Minin är ifrån 2007. Kan den vara föråldrad. Lite väl mycket patina?

Du skriver att du har det trådlösa nätet ställt på G för att minin inte klarar N samtidigt som du säger att den är kopplat via tråd till AE som i sin tur är trådlös brygga. Att vara uppkopplad på samma nät via båda trådat och trådlöst kan ställa till problem. Prova att slå av det trådlösa nätet på mac mini för att se om det blir någon skillnad.

Hej
förlåt, har rört till det. Det trådlösa nätverket är avstängt på mac minin. Det kör bara tråd till AE. Ang g skrev med det i fall det har någon betydelse i sammanhanget.

Är AE inställd på att ansluta till ett trådlöst nät eller att utöka ett trådlöst nät? Om det går prova att ställa in att den ska bara ansluta till trådlösa nätet istället för att utöka det. Att utöka ett trådlöst nät påverkar alltid prestandan i nätet negativt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-21 18:42

Och kabel är alltid bättre. Lågg en lång nätverkskabel över golvet mellan din TC och Macmini (kostar ett par hundra) för att utesluta att det är TC som är långsam, att PLEX är långsam, att din Macmini inte orkar med. Då vet du om felet ligger i det trådlösa nätet och behöver optimera det.
Mycket svårare att felsöka när det är många parametrar som kan påverka. Och det går att dra kabel fråb Thomson till TC även om det är ett våningsplan emellan. Det finns fina kabelkanaler...

Ett alternativ till att dra en lång kabel från TC till Mac mini är att byta plats på AE och TC sen får AE sköta nätverket. Då blir Minin kopplad med kabel till TC och man kan utesluta det trådlösa nätet.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-11-22 13:57

Ett annart alternativ är att du skaffar HomePlug och kör trådat nätverk över elnätet så slipper du dra nätverkskabel genom huset. Om inte prestandan i din mina är allt för kass så är det till 99% det trådlösa nätverket som ställer till det. Trådlöst nätverk ska alltid undvikas om man vill göra något som kräver nätverksprestanda, t ex streama musik och film.

Homeplug > Trådburet nätverk | Kjell.com

Homeplug: 5 dosor som ger dig nätverk i elnätet - PC för Alla

1
Bevaka tråden