Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ip Kamera D-Link DCS-932L och Airport Extreme

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Har köpt en IP kamera D-link DCS 932L För att kunna ha ett öga på min gamle far som är lite senil och har svårt att gå,
Har till min iPhone5 appen Mydlink Lite som jag kan koppla upp mej mot kameran, det funkar oftast bra så länge jag är på mitt Wifi men sällan eller aldrig på 3g eller någon annans wifi.

Har även appen LiveCams Pro som är mycket bättre än Mydlink eftersom man kan ändra en massa inst. direkt i appen, men med den kan jag aldrig koppla upp mej utifrån. Jag är verkligen ingen stjärna på nätverk, men jag har provat med allt möjligt tycker jag Router läge DHCP och NAT, statisk IP adress, Dynamisk DNS, port forwarding, men egentligen vet jag nog inte vad jag gör

Jag har ADSL med ett Inteno modem AR382 kopplat till min Air Port Extreme 5th generationen, jag kör senaste Mountun Lion 10.8.2, med senaste Air Port verktyg på en imac 3.06.GHz Intel core duo.

Jag har även två wifi extenders Neatgear WN3000RP var av en sitter i min fars hus ca. 50 meter bort, och en sitter på nedrevåningen i mitt hus för att få lite bättre signal nere eftersom Air Port extremen sitter på övervåningen i mitt hus, men har även provat koppla upp kameran direkt på air port extremen, men kommer ej åt den utfrån ändå.

Så jag undrar om någon skulle vilja var snäll och komma med nåt tips, och förklara hur jag ska konfigurera kameran och min Air Port Extreme för att kunna använda kameran när jag ej är hemma.

Jag har verkligen sökt med ljus o lykta om mitt problem, men hittar ej nåt eller så förstår jag inte allt fackspråk och ofta på engelska så det underlättar ju inte:tveksam:.

Det jag misstänker är väl att Inteno modemet som tydligen även är en router ställer till det på nåt vis, men som sagt jag förstår nog bra lite av det här med nätvek DNS NAT DHCP och allt va det nu är???

Men vore tacksam om någon ville försöka:)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-20 09:58

Det är nog bara till att lära sej fackspråket. Att här på några rader förklara hur du ska ställa DHCP, NAT, Port forwarding etc, i routern, och dessutom hur du ska konfigurera kamerorna, är inte helt enkelt om du inte förstår begreppen.
Du har helt rätt att du ska bara ha en router. Har ditt modem en routerfunktion, försök slå av den (ställ den i bryggläge), och använd din Airport som router.
Du bör ge dina kameror en fast IPadress, lättast i en sekvens (t ex 192.168.0.81, 192.168.0.82 osv). Observera att Airport inte har 192.168... som default, så det kanske du ska ändra (kamerorna måste ligga i samma logiska nätverk som routern).
Sedan får du göra en port forwarding i din Airport, där inkommande port 81 går till 192.168.0.81 port 80, inkommande port 82 går till 192.168.0.82 port 80 osv.

Hej Kenjon
Jag förstår att det inte är lätt att lära en "okunnig" nätverkskunskap via detta forum, men saken är den att mitt modem var ju ej i bryggläge, men det är det nu för i airport verktyget stog det förut dubbel nat men det gör det inte nu:D

Men IP adresserna jag har på mina prylar dom börjar på 10.0.1.(.) och i port inst. som jag antar är samma som portforwarding där går det bara att välja det som börjar på 10.0.1

men det kan man ju tydligen ändra i "nätverksalt."> IPv4-DHCP-intervall, men vad händer då med andra prylarna som har IP adresser som börjar på 10.0.1 ?

För nu om jag klickar på airporten i airport verktyget så står det:
Nätverk: "trådlösa namnet"
Ip-adress: 188.120.165.....
LAN ip adress: 10.0.1.1
trådlösa klienter:Apple tv IP 10.0.1.5
Kameran: 10.0.1.18
iPaden: 10.0.1.16
Och så vidare....

mvh
Gunnar

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-20 20:15

Det duger att fortsätta med 10-adresser, lite ovanligt bara
Under DHCP i Airporten bör du ändra. Där står nog startadress 10.0.1.2. Ändra det till 10.0.1.100. Då kan du ställa in alla dina kameror, skrivare, NAS etc, till fasta IPadresser (manuellt) till något under .100, utan att du får konflikt. Att köra port forwarding till en DHCPtilldelad adress är inte så smart.... och att ha fasta IPadresser inom DHCP-scopet är heller inte att föredra.

Hej kenjon

Skulle du vilja utveckla dessa rader: " Att köra port forwarding till en DHCPtilldelad adress är inte så smart.... och att ha fasta IPadresser inom DHCP-scopet är heller inte att föredra."

I kamera inst. Ska det vara statisk IP adress där?
I routern ska det vara statisk IP där?
Och på bilden ovan, port forwarding är det rätt ifyllt?

Med vänlig hälsning, Gunnar

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-20 22:53

Port forwarding ser rätt ut på din bild.
Att kameran inte ska ha DHCP beror på att den kanske inte får 10.0.1.81 nästa gång (efter t ex strömavbrott). Så i kameran ska du sätta Statisk IP, ja.
Under Internet, DHCP, DHCP-startadress ändrar du till 10.0.1.100. Det är för att din Airport inte ska kunna dela ut 10.0.1.81 till någon annan enhet (dator eller telefon), eftersom du har angett att kameran ska ha den adressen.
Man kan även reservera 10.0.1.81 längst ner under DHCP-reservationer, men då måste du ange alla statiska adresser där (varje kamera, skrivare etc). Så lättare är att starta DHCP-scopet på .100, och använda allt mellan .2 till .99 till de prylar som ska ha statiska adresser.

Godmorgon och tack för ditt tålamod;)

Du säger att portforwarding ser rätt ut på bilden, men jag anar nu att dom 2 sista siffrorna i IP adressen är det porten? För i portforwarding har jag ju skrivit kamerans IP adress 10.0.1.18 och inte 81 på slutet, så i kamerans webinterface ändrar jag kamerans IP till statisk IP 10.0.1.81 ?

Men ska det vara port 80 eller 81 i port settings i kameran?
Och i default gateway i kameran ska det stå 10.0.1.100 då ?
Och i UPnP ska det vara enabel på båda?

Med vänlig hälsning, Gunnar

Senast redigerat 2012-11-21 08:14
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-21 11:23

IPadressen är en sak, port är en helt annan. Båda måste vara rätt för att du ska kunna ansluta.
Från Internet kan du bara ansluta till en IPadress (den du har fått av din Internetoperatör, den du ser på Airporten). Så för att kunna nå olika saker inne på dit LAN måste du använda olika portar.
Inne på ditt eget LAN kan du ha olika IPnummer, och därmed alltså samma port. Så alla kameror ställer du på default port (=80).
Det port forwarding gör är att den ändrar det inkommande portnumret (t ex port 81 för kamera 1) till IPnummer .81 port 80.
Default gateway är din Airport, alltså 10.0.1.1.

Hej kenjon

Jag måste bara säga tack så mycket för hjälpen :D:D:D

Nu verkar det fungera, jag har ej ändrat det där med startadress det står som förut
DHCP-intervall 10.0.1.2 till 10.0.1.200

och i LiveCams appen står det som följer:

protocol: HTTP
Host or IP 188.120.166....
Port: 81

Och under trådlösa klienter i AirPort verktyg står 10.0.1.81 som IP adress på kameran, men det har kommit till nåt på kamera namnet förut stog det bara DCS-932L, men nu står det DCS-932L_052BCC, men det verkar fungera och det är ju huvudsaken.

Det går lite knackigt att få bild i bland men det beror nog på att det är på gränsen att Wifi extendern når till min router, datahastigheten ligger endast på 1MB/s och RSSI på -84dBm.

Till och med på edge kan man få bild men endast JPEG ej MJPEG.

Mvh Gunnar

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-21 18:57

Du bör ändra startadressen till .100, annars kan du få problem längre fram. Som du har det nu delar din Airport ut adresser med början på .2, och om den kommer upp till .81 så får du en krock.
Efter att ha satt startadressen till .100 behöver du starta om dina enheter (Mac, iPhone etc), så de får nya adresser.

1
Bevaka tråden