Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari 6.0.2 stänger plötsligt ned

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-11-19 16:58

Sedan uppdateringen till 6.0.2. för ett par dagar sedan har Safari börjat bete sig underligt på min MBP 12' med 12.8.2. När jag vill öppna fler flikar med sidor från mina Top Sites stängs Safari plötsligt ned. Detta hände till en början bara om sidan jag först öppnat inte var helt färdigladdad, men nu har det blivit mer nyckfullt även om det händer i samband med att jag öppnar nya flikar med cmd + t varje gång.

Någon annan som har upplevt samma problematik eller vet vad som kan vara felet. En bugg?

Tacksam för hjälp!

/ Jonas

Hej har du provat detta:
https://discussions.apple.com/docs/DOC-3110

Det verkar som det funkade på min iMac.

Ursprungligen av kajonas:

Sedan uppdateringen till 6.0.2. för ett par dagar sedan har Safari börjat bete sig underligt på min MBP 12' med 12.8.2. När jag vill öppna fler flikar med sidor från mina Top Sites stängs Safari plötsligt ned. Detta hände till en början bara om sidan jag först öppnat inte var helt färdigladdad, men nu har det blivit mer nyckfullt även om det händer i samband med att jag öppnar nya flikar med cmd + t varje gång.

Någon annan som har upplevt samma problematik eller vet vad som kan vara felet. En bugg?

Tacksam för hjälp!

/ Jonas

En MacBook Pro med 12 fots skärm och OS X 12.8.2??? Det var inte illa, det.

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-11-20 13:13

Special Edition, pmarriott

Jag ska prova det applemagic. Hade du samma problem eller var det något annat symptom?

/ Jonas

Hej Jonas

Jag hade problem med att safari hängde sej hela tiden och jag var tvungen att tvångsavsluta Safari, sen gick det ej att starta Safari igen utan det var bara en omstart som hjälpte, och oftast funkade det bara genom att fysiskt hålla in knappen o starta om.

Plist filerna jag slängde låg i hemmappen eller vad det heter >Libary>Preferences:
com.apple.Safari.plist
com.apple.Safari.plist.lockfile
com.apple.Safari.RSS.plist

Dom ligger i papperskorgen men där påverkar dom väl inte Safari, ens om man lägger dom på skrivbordet tror jag.

Den enda ny som skapats i Preferences mappen sen när jag startade Safari igen är (com.apple.Safari.plist)

och det verkar som det funkar bra nu peppar peppar...

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-11-20 19:17

Okej. Vad har de tre filerna för syfte egentligen och varför finns dom där om de ställer till med problem? Och en fråga till, måste filerna finnas kvar på datorn för att man kan komma att behöva dem igen eller går de rent tekniskt inte att radera från papperskorgen?

Jag har alltså inte provat det här än utan ställer frågorna utifrån det du skriver.

/ Jonas

Så vitt jag vet så ligger dom i papperskorgen så gör dom ingen nytta, eller lägg dom i en ny mapp på skrivbordet så länge.

Jag tror dom där filerna håller reda på vart fönstret låg på skrivbordet och såna saker, men dom skapas på nytt igen om dom behövs, men dom verkar kunna bli korrupta ibland det har hänt i andra program för mej och då har jag slängt dom och då kommer det ny fräscha när man startar programmet igen.

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-11-20 20:03

Okej. Men vad händer om man försöker tömma papperskorgen när dom ligger i den?

Ursprungligen av kajonas:

Vad har de tre filerna för syfte egentligen...

Där sparas diverse inställningar för programmet.

Ursprungligen av kajonas:

...varför finns dom där om de ställer till med problem?...

Normalt ställer de inte till med problem. Men de kan ju råka bli skadade på något sätt.

Ursprungligen av kajonas:

måste filerna finnas kvar på datorn för att man kan komma att behöva dem igen

Nästa gång du startar Safari så skapas nya versioner av filerna.

Ursprungligen av kajonas:

...eller går de rent tekniskt inte att radera från papperskorgen?

Självklart går de att radera, precis som vilka andra filer som helst.

Ursprungligen av kajonas:

Okej. Men vad händer om man försöker tömma papperskorgen när dom ligger i den?

Vad brukar hända när man tömmer papperskorgen?

Ja det är ju precis som Jesper säger.

Och papperskorgen den blir Tom:D

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-11-20 21:07

De är helt enkelt som vilka andra filer som helst, fast poängen med att ta bort dom är att det ska skapas nya, förhoppningsvis felfria istället?

Jag var bara orolig att filerna betraktades som systemfiler av datorn, och att de av den anledningen inte skulle gå att radera.

Tack för tipsen, ska prova mig fram vid tillfälle!

/ Jonas

Ursprungligen av kajonas:

...poängen med att ta bort dom är att det ska skapas nya, förhoppningsvis felfria istället?...

Japp!

Hej igen

Släng dom bara det kan liksom inte bli värre iallafall.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-20 23:05

Filer som används kan vara svåra att slänga/tömma. Se till att du inte har Safari igång när du slänger dem, så funkar det fint.

1
Bevaka tråden