Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela skärm (share screen) över nätet program sökes.

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-11-20 13:14

Har till nu använt Skype för att dela skärm med vänner över nätet. Men som alla vet så är det en premium funktion nu i Skype. Har ingen lust att sitta på den äldre Skype versionen bara för att ha den funktionen.

Finns det någon enkel bra annan app för OS X och Windows att använda?

TeamViewer. Gratis för icke-proffesionellt bruk.

Testade Chrome Remote Desktop, en liten "app" till Google Chrome som fungerade utmärkt. Har dock inte testat på en Mac så vet inte om det går lika smärtfritt där. Men det är iaf gratis och använder man ändå Chrome så slipper man installera en extra webbläsare. Annars kan jag instämma i TeamViewer

https://chrome.google.com/webstore/detail/chrome-remote-desktop/gbchcmhmhahfdphkhkmpfmihenigjmpp

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-20 20:26

http://www.logmein.com
Också gratis (men finns betalvariant).
Dock är iPhone/iPad-appen rätt dyr

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-11-20 21:21
Ursprungligen av kenjon:

http://www.logmein.com
Också gratis (men finns betalvariant).
Dock är iPhone/iPad-appen rätt dyr

App finns som gratisversion också.
https://itunes.apple.com/en/app/id479229407
(Vad som skiljer mot betalversionen? Ingen aning. )

iTeleport: iTeleport for Mac | Features

Kommer inte ihåg om denna är för Mac till Mac men jag vet att den funkar för Mac(server) o iPhone/iPad(klient). Funkar m windows också

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-11-20 21:13

Fast du kanske inte är ute efter en app för att kontrollera datorn inser jag nu, vill du helt enkelt bara kunna se en annan persons skärm eller vill du kontrollera en annan enhet också?

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-11-20 21:12

Jag har använt LogMeIn på jobbet, fungerar utmärkt, men då är det betalvarianten förstås..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-11-20 21:17

Många tack för alla förslag. Alla verkar dock lite krångliga jämfört med gamla Skype eller MSN tyvärr. Inte så konstigt kanske. Men personerna jag ofta behöver dela skärm med är folk som behöver hjälp och inte är så dator kunniga.

Jo jag behöver bara kunna dela skärm.

Betalversioner är inte intressant, då kan jag bara köpa Skype premium

Skit att M$ börjat ta betalt för tjänsten. Inte så lite heller...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-20 22:59

OK, jag har ju båda, men har för mej att båda var betal tidigare, med en skaplig skillnad i hur mycket....
Den dyrare/betalversionen skickar även över ljud, och jag tror man kan skriva ut via värddatorns skrivare.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-01-26 19:07

What the...? Jag ha kontakt med en programmerare via Skype. Han har senaste versionen av Skype, men för Windows. Med honom fungerar "Share screen" i Skype. Han sa att han har Skype personal/educational versionen? Men jag hittar inget sådant.

Någon som vet bättre?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-01-26 19:26

Oups, hittade visst felet. Man kan inte klicka "Share screen" medan man har videosamtal igång. Men om man bara ringer så funkar det ju

(Google is your friend )

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-26 21:39

Den absolut bästa för Mac <-> Mac tycker jag är den inbyggda i OS X, "Skärmdelning".

Du hittar den under "/system/library/coreservices".

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-01-26 21:44

Men funkar det verkligen över internet?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-26 21:59
Ursprungligen av Matsaki:

Men funkar det verkligen över internet?

Absolut, utan problem.

Du anger bara vilket IP/domänadress den ska ansluta till.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-01-26 22:40

Direkt i skärmdelning menar du? Det funkar inte. Man måste väl connecta i finder eller något först? Plus att den man connectar till måste väl antagligen öppna någon port i dennes router?

Har du tips är de välkomna!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-26 22:48
Ursprungligen av Matsaki:

Direkt i skärmdelning menar du? Det funkar inte. Man måste väl connecta i finder eller något först? Plus att den man connectar till måste väl antagligen öppna någon port i dennes router?

Har du tips är de välkomna!

Den dator du ska styra måste givetvis ha slagit på "Skärmdelning" under "Delning" i systeminställningar. Sedan kör du bara programmet från datorn du ska styra ifrån och ansluter mot den aktuella datorn och loggar in med det kontot som du har gett behörigheten i inställningarna på datorn som ska styras. Som standard går det över port 5900 och ska du kunna styra en dator över internet så måste naturligtvis den porten vara öppen i routern innanför vilken den dator som ska styras sitter.

Ska ni fjärrstyra över nätet, se till att det sker med kryptering, SSH-tunnel t.ex.
Standard skärmdelning i OS X sker okrypterat.

Using VNC (Screen Sharing) Over SSH on OS X | Netmojo Systems
Gammal artikel, kanske funkar på samma sätt fortfarande.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-01-26 22:56

Hmm, När jag ska slå på screen sharing i sharing (kör engelskt) så står det:

Citat:

Screen Sharing is currently being controlled by the Remote Management service.

Fattar inte vad det betyder?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-01-26 23:05

Sorry, nu fattar jag vad felet var Ska jag bara skriva in IP rakt av eller med något prefix som http, afp eller något?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-26 23:43
Ursprungligen av keptang:

Ska ni fjärrstyra över nätet, se till att det sker med kryptering, SSH-tunnel t.ex.
Standard skärmdelning i OS X sker okrypterat.

Using VNC (Screen Sharing) Over SSH on OS X | Netmojo Systems
Gammal artikel, kanske funkar på samma sätt fortfarande.

Räcker inte nedanstående?

Ursprungligen av Matsaki:

Sorry, nu fattar jag vad felet var Ska jag bara skriva in IP rakt av eller med något prefix som http, afp eller något?

Du slår in IP eller domänadress, det som gäller mot den aktuella datorn.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-01-27 18:59

Fick det tillslut att funka efter mycket meck med att öppna port i mottagarens router osv. Många tack till alla för hjälpen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-27 19:55
Ursprungligen av Matsaki:

Fick det tillslut att funka efter mycket meck med att öppna port i mottagarens router osv. Många tack till alla för hjälpen

Så mycket meck var det väl inte?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-01-27 19:58

Jodå, att "bryta" sig in i en router i en annat land med ISP logins osv. Och den på andra sidan inte har en aning om något tog ett tag

1
Bevaka tråden