Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ultimate Ears 900 bjuder på underbart ljud

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lurar för 4000 kr testade med Spotify kvalitet?

Får man anta att du spelade upp ljudet i normal kvalitet?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2012-11-20 12:47
Ursprungligen av KarlAndersson:

Lurar för 4000 kr testade med Spotify kvalitet?

Får man anta att du spelade upp ljudet i normal kvalitet?

Spotify kan man ställa in till 320kbit kvalitet. Vilket ändå får ses som bra musik kvalitet. Så spotify duger gott till ändamålet ändå.
Om man gör ett hörlurs test lär man ju använda sig av den inställningen. Men det nämns inte i testet. Att inte göra det vore dock hel knasigt

Ursprungligen av zOlid:

Spotify kan man ställa in till 320kbit kvalitet. Vilket ändå får ses som bra musik kvalitet. Så spotify duger gott till ändamålet ändå.
Om man gör ett hörlurs test lär man ju använda sig av den inställningen. Men det nämns inte i testet. Att inte göra det vore dock hel knasigt

Dags att döda myten om att 320 Kbit är tillräckligt god kvalitet. Jag kan intyga att i princip allt extra du får för pengarna när du går upp över medelprisklass inte märks alls när du streamar Spotify jämfört med lossless. För in-ear lurar "kan" det vara ok (med mina Ultimate E tripple fi 10 har jag svårt att höra skillnad).

Ursprungligen av KarlAndersson:

Lurar för 4000 kr testade med Spotify kvalitet?

Får man anta att du spelade upp ljudet i normal kvalitet?

Som jag skriver visste jag inte vad de kostade när jag började använda dem. Jag använde dem precis som jag gör med alla mina hörlurar. Spotify till och från jobbet med högsta möjliga kvalitet. Använde dem också med jobbdatorn med högsta kvalitet för att testa dem även på wifi. Och som jag också skriver – det låter fantastiskt mycket bättre med de här lurarna än med andra.

Hade jag varit ljudnörd hade jag säkert suttit i en skön fåtölj med lossless-filer, men då hade ett par in-earlurar inte varit mitt förstahandsval. Många med mig har slutat bära med sig fysiska filer i mobilen.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Som jag skriver visste jag inte vad de kostade när jag började använda dem. Jag använde dem precis som jag gör med alla mina hörlurar. Spotify till och från jobbet med högsta möjliga kvalitet. Använde dem också med jobbdatorn med högsta kvalitet för att testa dem även på wifi. Och som jag också skriver – det låter fantastiskt mycket bättre med de här lurarna än med andra.

Hade jag varit ljudnörd hade jag säkert suttit i en skön fåtölj med lossless-filer, men då hade ett par in-earlurar inte varit mitt förstahandsval. Många med mig har slutat bära med sig fysiska filer i mobilen.

Men i målgruppen för dessa lurar så tror jag de flesta kör bara lossless. Kanske till och med med en hörlursförstärkare kopplad i mellan.

Ursprungligen av Mactastic:

Men i målgruppen för dessa lurar så tror jag de flesta kör bara lossless. Kanske till och med med en hörlursförstärkare kopplad i mellan.

Det finns alldeles säkert gott om personer som bara eller helst lyssnar på lossless. Jag är inte en av dem, vilket jag klart och tydligt skriver. Jag är en glad ljudamatör som lyssnar till och från jobbet, på jobbet, ibland hemma. Har helt slutat med något annat än Spotify för det är så himla smidigt och den kvaliteten duger för mig. För att inte tala om hur skönt det är med Spotifys radio som blandar hej vilt åt mig. Jag är uppväxt med vinyl och cd-skivor och har alltid skippat mp3-filer med för dålig kvalitet.

Jag tror fortfarande inte att man väljer ett par in-ear-lurar om man är så petig med ljudkvaliteten att man kör lossless. Det låter inte heller särskilt portabelt att behöva ha en hörlursförstärkare med sig. Ska jag sitta hemma och lyssna med hörlurar finns det absolut bekvämare saker än in-ear. Bågarna bakom öronen får mig att tänka på att träna med lurarna – men det kanske inte är vad Ultimate Ears tänker sig.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Det finns alldeles säkert gott om personer som bara eller helst lyssnar på lossless. Jag är inte en av dem, vilket jag klart och tydligt skriver. Jag är en glad ljudamatör som lyssnar till och från jobbet, på jobbet, ibland hemma. Har helt slutat med något annat än Spotify för det är så himla smidigt och den kvaliteten duger för mig. För att inte tala om hur skönt det är med Spotifys radio som blandar hej vilt åt mig. Jag är uppväxt med vinyl och cd-skivor och har alltid skippat mp3-filer med för dålig kvalitet.

Jag tror fortfarande inte att man väljer ett par in-ear-lurar om man är så petig med ljudkvaliteten att man kör lossless. Det låter inte heller särskilt portabelt att behöva ha en hörlursförstärkare med sig. Ska jag sitta hemma och lyssna med hörlurar finns det absolut bekvämare saker än in-ear. Bågarna bakom öronen får mig att tänka på att träna med lurarna – men det kanske inte är vad Ultimate Ears tänker sig.

Jo, men vad jag menar är att det kanske är en god idé att testa mot en tänkt målgrupp? Att prova en sportbil i bara centrala stan kommer inte ge så mycket. Trots att det är där man ofta kör.
För mig som ljudnörd så blir ditt test värdelöst. För mig, alltså. Jag tänkte samma sak när ni testade bygellurar för ett tag sedan.

Men ta inte kritiken för hårt- jag gillar verkligen att ni testar. Fortsätt gärna med det

Ursprungligen av Mactastic:

Jo, men vad jag menar är att det kanske är en god idé att testa mot en tänkt målgrupp? Att prova en sportbil i bara centrala stan kommer inte ge så mycket. Trots att det är där man ofta kör.
För mig som ljudnörd så blir ditt test värdelöst. För mig, alltså. Jag tänkte samma sak när ni testade bygellurar för ett tag sedan.

Men ta inte kritiken för hårt- jag gillar verkligen att ni testar. Fortsätt gärna med det

Tar inget hårt, lovar. Vi kan alltid bli bättre och lyssnar gärna på era tips och idéer.

För att det ska fungera så att du/målgruppen blir nöjd, måste vi ju hitta någon kompetent nog att göra testet. Dvs en ljudnörd måste göra det. Det jag kunde konstatera är att lurarna låter amazing utifrån hur en "Svensson" lyssnar på musik i vardagen. När jag kom på vad lurarna kostar skrev jag testet lite med glimten i ögat eftersom jag då förstod precis som du och flera andra påpekar att det här var lite över min nivå.

Det är väl så att Svenssons knappast köper lurar för 4 000 kronor med tanke på hur ofta jag står i kollektivtrafiken och hatar folk som har billiga lurar som läcker så pass att de lika gärna kunnat lyssna utan hörlurar alls. Men efter att ha lyssnat på de här, även utan lossless, önskar jag att de skulle överväga i alla fall något dyrare.

Men jag ska skaffa in lite lossless-filer till redaktionen för framtida hörlurstest. Det är en mycket bra idé.

Du kan skicka lurarna till mig så lovar jag skriva ett test

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-11-21 21:39
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Just att de är tänkta att gå upp och bakom örat får mig att tänka att lurarna riktar sig till människor som vill ut och sporta, men prislappen känns inte anpassad för något sådant.

Kablarna ska gå upp och bakom öronen för att ta upp och dämpa dom fysiska vibrationerna (skrapljuden) från när kablarna t.ex. rör sig mot kläderna.

1
Bevaka tråden