Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärm till film och slö surf

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska nu göra om mitt rum och funderar på hur jag ska göra med tv, jag har tidigare haft en projektor och en ihopfällbar duk på golvet men det tycker jag har funkat sådär. Jag tänker nu att jag ska ha en skärm stående på skrivbordet så jag kan koppla in min macbook air till den för att surfa och arbeta men jag vill även kunna titta på film på den. Jag har soffan nära skrivbordet så jag tänker mig kanske en 27 tums skärm runt 3000 klassen, har ni några bra tips för detta?

Har kollat på denna vad tycker ni?

ASUS VE278Q 27" WIDE TFT LED BLACK | Dustinhome.se

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-20 09:46

1920x1080 på en 27"-skärm duger gott om du ska se på film på lite avstånd, men risken finns att det blir obekvämt att jobba med på närmare håll. Det beror såklart på vad man föredrar och är van vid, men med tanke på att den har lika många pixlar som vanliga 21-22"-skärmar gör att allt innehåll på skärmen blir väldigt stort med väldigt synliga pixlar.

Jag personligen skulle aldrig köpa en 27" med så låg upplösning för användning på nära håll. 1920x1080 gör sig bäst på 21-22", max 24". Vettig upplösning för 27" är 2560x1440, vilket t.ex. Apples skärmar kör. Tyvärr är ju priset därefter också, räkna med 6000+.

Okej, men jag tänker att 20 tum är för litet om man ska titta på film?
Så du tror att det blir helt odugligt med 27" för skolarbete?

Jag kan även tillägga att jag håller på med filmredigering!

Senast redigerat 2012-11-20 11:21
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-20 10:45
Ursprungligen av hugonystrand:

Okej, men jag tänker att 20 tum är för litet om man ska titta på film?
Så du tror att det blir helt odugligt med 27" för skolarbete?

Odugligt är ett starkt ord, det beror ju som sagt på personliga preferenser. Men jag tror att det blir svårt att hitta en skärm för 3000:- som passar för både arbete och film.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-20 10:51
Ursprungligen av hugonystrand:

Okej, men jag tänker att 20 tum är för litet om man ska titta på film?
Så du tror att det blir helt odugligt med 27" för skolarbete?

Det beror ju helt på dina ögon och dina preferenser.

Det Vassius menar är ju att om man skaffar en 27"-skärm som kör upplösningen 1920x1080 så är det en ganska låg upplösning för en så pass stor skärm, det i sig innebär ju att alla grafiska element blir ganska stora när du sitter på vanligt avstånd från den och arbetar. Hade du då istället haft en skärm på 21-22" med samma upplösning så hade det varit bättre när du arbetar med den, dock kanske den upplevs som liten när du ska titta på film.

Därför är en 27" med högre upplösning än 1920x1080 att föredra, t ex som Apples skärmar som använder en upplösning på 2560x1440. Då kostar det dock därefter.

Tack för svaren, har funderat och kollat runt lite till, jag har inte de pengarna att köpa någon skärm med högre upplösning. Har tittat på denna skärmen nu, ASUS MX279H 27" WIDE TFT LED BLACK | Dustin.se . Funderar på hur långt jag behöver sitta ifrån den? Och räcker det med 5ms i responstid vid film och något spelande då och då?

Det där med responstid är en lite lustig sak. Jag har sett mängder med folk som sagt att under ett visst antal ms är minimum för spel men faktum är att det beror mycket på användarens syn. Mitt tips är att du gör ett besök hos en elektronikhandlare o kollar på lite olika skärmar med olika upplösning o responstid för att känna vad som är bäst för dig.

Fem millisekunder borde dock funka alldeles utmärkt för film o spel. Medelsvarstiden för min TV(37 tum Philips) är 2ms

Okej, jag ska gå till någon elektronik affär efter nyår. Tror man kan köpa på "öppet köp" hos antingen Dustin eller liknande, då kan jag köpa hem den och testa lite och se om jag vill behålla den?

Ursprungligen av hugonystrand:

Okej, jag ska gå till någon elektronik affär efter nyår. Tror man kan köpa på "öppet köp" hos antingen Dustin eller liknande, då kan jag köpa hem den och testa lite och se om jag vill behålla den?

Ja, 14 dagar har du på dig vid distansköp.

1
Bevaka tråden