Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples osannolika server

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-11-17 17:27

En förklädd RS/6000.
Den försvann nog för att Jobs ville städa bland produkterna.
AIX säljer fortfarande rätt bra på IBM.
Men inte Apples kärnverksamhet.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-11-18 08:01

Tsk, tsk. ANS och AWS är bra grejjer, jag har en av varje. AIX är mycket bättre än sitt rykte, och A/UX har en funktion som jag fortfarande inte förstår varför inte Apple tagit över till OSX: Commando:
http://keycorner.org/pub/text/doc/cmdo-ls0.gif

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-18 10:39
Ursprungligen av bollman:

A/UX har en funktion som jag fortfarande inte förstår varför inte Apple tagit över till OSX: Commando:
http://keycorner.org/pub/text/doc/cmdo-ls0.gif

På vilket sätt skiljer sig ls(1) för A/UX från standard Unix tycker du? Alla dessa options finns ju idag på Linux, BSD, Solaris etc. Antingen kan du optionerna utantill och skriver dom direkt på kommandoraden eller så gör du ett alias.

En tidigare kollega hade en sådan server som han kom över begagnat. Jag tror det var 500 modellen. Det var en bamsemaskin, men var rik på utbyggnadmöjligheter. En sådan Mac Mac OS X had varit pricken över i:et på den tiden!

AIX var och är ett mycket kompetent och bra OS, dock lite svårt att bemästra för den vanlige användaren.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-11-18 19:25
Ursprungligen av The Real Viking:

En tidigare kollega hade en sådan server som han kom över begagnat. Jag tror det var 500 modellen. Det var en bamsemaskin, men var rik på utbyggnadmöjligheter. En sådan Mac Mac OS X had varit pricken över i:et på den tiden!

AIX var och är ett mycket kompetent och bra OS, dock lite svårt att bemästra för den vanlige användaren.

AIX är för _riktiga_ sysadmins... OSX är... tja... "unix for dummies" I AIX finns det utmärkta verktyget SMIT (System Management Interface Tool) som är mycket kompetent gör unix-administration till ett nöje!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-11-18 19:22

Öh? Missförstod du hela poängen? När man, i terminalen, skriver ett unix-kommando, som t.ex. ls, och så trycker man kommando-K så öppnas den där dialogrutan och man kan med musen klicka i alla växlar man vill använda och sen avslutar man med ls (i detta fall, förvald knapp) varvid Commando fyller i, på kommandoraden i terminalen, de växlar som man valt i det grafiska gränssnittet (syns också i dialogrutan vad den kommer fylla i). Man slipper öppna ett nytt fönster och skriva "man kommando" för att försöka minnas växlarna. Visst, på just ls är det väl kanske inte sådär vansinnigt nödvändigt, men jag kan klart tänka mig vissa kommandon, som cvfsck eller awk eller tar som det hade varit guld att kunna få fram växlarna direkt utan att behöva gå via man-sidan.
Commando var en sån där typiskt bra Apple-grej som gjorde användarnas liv lättare på bekostnad av programmerarnas tid (det lär ha tagit rätt bra med tid att programmera en dialogruta för vartenda kommando). Något som inte är lika vanligt förekommande idag...

SMIT är trevligt men det räcker inte alltid till. AIX är ett krävande OS som verkligen levererar i rätt händer men det är i mitt tycke oerhört krångligt i vissa avseendet (som om man ska byta en hårddisk i en server t.ex) om man jämför med t.ex Linux. Jag gick en kurs i AIX för några år sen och jobbade lite med det men inte alls tillräckligt för att bli bekväm med det.

Vill man verkligen utsätta sig för smärta kan man blanda AIX och TSM men det är en annan historia.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-11-19 19:11

Just AIX hantering av disk, av systemquota, hårdvara med I/O-prestanda som hette duga, osv gör ju att det känns "pro" om något, där OSX ramlar sanslöst långt efter då det egentligen inte har något vettigt filsystem, ens!

Men visst, jag har inte kört nyare grejjer än just AIX 4.1.4 som ANS körde (och AIX 3 på en RS/6000 320), men såvitt jag vet så har ju AIX5 snäppt upp sig en del från 4an och skall väl vara ett av få kommersiella UNIX i dagsläget, med lite kräm i hårdvaran och någon form av utveckling. Fast jag har för mig att till och med AIX5 innehåller en del opensource.

Jodå, AIX 5 har Sendmail, Vi, med mera. Det jag tycker är ballast i AIX är virtualiseringsstödet, svårt obegripligt att sätta upp innan man kan det (vilket jag aldrig lärde mig fullt ut) men grymt att jobba med.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-11-20 11:20

Fördelen brukar ju vara att när man snackar IBM, ja då finns det dokumentation, och inte så lite heller, hyllmeter på hyllmeter. Jag hade lätt en hyllmeter till AIX3 och RS/6000-320. Även till A/UX följde det ju med lyxig dokumentation från Apple. Men sen dalade det rätt snabbt...
Förresten, "granne" med min ANS5/700 så står det en Quadra950/AWS95 som kör A/UX3.1.1 Det ni

1
Bevaka tråden