Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spekulation om revision av iMac 17"

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-14 06:33

Satt och funderade lite på nästa uppdatering av iMac 17". Om Apple följer sitt mönster så skulle den faktiskt kunna komma nu i Juli (med leverans till skolstarten). Rev 1 introducerades i juli förra året och rev 2 i februari i år.

I och med att G5an introducerats så är det ju fritt fram för Apple att öka processorhastigheten samt lägga in lite L3-cache i iMacen utan att hamna för nära proffsmodellerna.

Eventuellt skulle man väl kunna tänka sig en snabbare systembuss på 167 MHz och ett bättre grafikkort.

I övrigt finns det ju inte så mycket att uppdatera. Den har ju redan inbyggt BT och AP Extreme.

Prognos: iMac 17" får snabbare G4a och L3-cache innan sommaren är slut.

det får man ju verkligen hoppas - 1 ghz'aren känns rätt lam nu...

  • Oregistrerad
  • 2003-07-14 08:59

Lam? Hmpf, beställde ju sån direkt efter keynoten.

Dessutom är det inte bara tid för 12+17" att uppdateras utan även den efterlängtade 15". Så varför inte, ny 15" i Alu design samt lite snappigare 12+17" redan ikväll..

Hoppsan...
Ok jag pratar Powerbook när du pratar iMac märkte jag precis.. jaja.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jakob
Lam? Hmpf, beställde ju sån direkt efter keynoten.

ja - allt är ju relativt - men nu när det finns dual 2 Ghz G5 känns iMac 17" "relativt" lam - jag sitter för övrigt på en iBook 800 mhz som andradator, 640 MB ram - och är förbluffad över hur smidigt det fungerar i OSX! När det bara var 128 MB var det däremot inte så roligt. Så, en 1 Ghz iMac fungerar säkert utmärkt

det vore dock inte fel med en iMac 1.42 ghz G4a...eller en 1.4 Ghz G5? borde teoretiskt vara lika snabb som en dual 1.25 ghz G4a?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-14 11:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
det vore dock inte fel med en iMac 1.42 ghz G4a...eller en 1.4 Ghz G5? borde teoretiskt vara lika snabb som en dual 1.25 ghz G4a?

Jag tror inte på var sig en 1.4 G4 eller en G5 i nästa uppdatering av iMacen med tanke på värmeutvecklingen. PMG4 1.42 har ju en del fläktljud! En uppdatering till 1.2 GHz känns troligare och förhoppningsvis lite L3-cache för att öka prestandan.

Sen kanske vi kan få se en prissänkning i samband med en uppdatering för att justera priserna till nya $-kurser.

iMac 17" säljs nu i Sverige med en kurs på 9.55 SEK/$ (ex moms). Nya G5 1.6 säljs med en kurs på 8.40 SEK/$. Det hade väl nästan varit det bästa med en uppdatering.

Hur stor tror ni chansen är att vi får se en omdesignad iMac. Kanske med löstagbar skärm som går att surfa på i andra rum i lägenheten om man skulle vilja det.
Ja eller nått annat helt nytt.
Iofs så kanske det är mest troligt att de väntar med en omdesign tills de sätter in G5or, vilket inte borde ske förens kanske Januari.

  • Medlem
  • 2003-07-14 11:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Hur stor tror ni chansen är att vi får se en omdesignad iMac. Kanske med löstagbar skärm som går att surfa på i andra rum i lägenheten om man skulle vilja det.
Ja eller nått annat helt nytt.
Iofs så kanske det är mest troligt att de väntar med en omdesign tills de sätter in G5or, vilket inte borde ske förens kanske Januari.

ja modellen är ju 1,5 år nu.... så det känns vara troligt att det blir lite designjusteringar snart, men jag troir knappast att det blir några andra funktioner på så sätt, det är nog bara färg och material som kommer ändras......

men på något sätt känns det lite konstigt att apple nyss lanserat ett vitt tangentbord när alla nya produkter går mot aluminium....iofs så är det inte så svårt att ändra färg på tangenterna, för jag tycker inte det passar till nya G5án.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-14 18:59

Jag tror inte på var sig en 1.4 G4 eller en G5 i nästa uppdatering av iMacen med tanke på värmeutvecklingen. PMG4 1.42 har ju en del fläktljud! En uppdatering till 1.2 GHz känns troligare och förhoppningsvis lite L3-cache för att öka prestandan.

Tänkt på att PowerMacen har två G4:a processorer som gör att den behöver mycket mer skylning. Denna "burk" skall även förse 4 PCI kort o 1 AGP kort samt upp till 4 diskar och 2 ATAPI enheter med kyla. iMacen har bara 1 processor, 1 HD, 1 "kort" och 1 CD-drive så jag tror nog denna kan boostas på rel. bra.

Citat:

Tänkt på att PowerMacen har två G4:a processorer som gör att den behöver mycket mer skylning. Denna "burk" skall även förse 4 PCI kort o 1 AGP kort samt upp till 4 diskar och 2 ATAPI enheter med kyla. iMacen har bara 1 processor, 1 HD, 1 "kort" och 1 CD-drive så jag tror nog denna kan boostas på rel. bra. [/B]

håller med du erik.dv

1
Bevaka tråden