Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro Retina vs Mac Mini Ljudprodd

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet inte riktigt hur jag skall göra.
Har i dagsläget en Retina 2,6 med 8 GB minne då det inte fanns 16GB tillgängligt då jag behövde datorn.
Nu när jag kör pluggar som Vienna, Symphobia och LASS så märker jag att datorn inte pallar med detta rent rammässigt.
Jag har 2 st Thunderbolt 27" skärmar som jag inte vill bli av med så vad är mina val?

Ny MBP Retina fast med 16 GB minne om det nu skulle hjälpa vet jag inte.
Mac Pro dyr som satan och sämre prestandamässigt ? om man nu inte fläskar på med 32GB Ram osv men då fungerar ju inte mina skärmar. Så den känns föråldrad direkt.

Mac Mini ? Har kikat lite på nya Mac Mini och den skall ju klara 2 st 27" skärmar, men om man väljer Mac Mini med 2,6 I7 och 16GB Ram och byter ut disken mot en SSD 512 GB som jag har i min Retina bör jag få samma prestanda ? Har ju egentligen inte behov av bärbar idag, det enda som känns lite är att Mac Mini och musikproduktion inte låter seriöst Men å andra sidan med den spec MBP Retina har idag och så även Mac Mini så är det ju betydligt mer än gamla G5:orna man hade innan.

Vad tror ni? Skall jag satsa på en Mac Mini med 16 GB Ram och 512 GB SSD eller ny Retina MBP med 16 GB Ram ? Finns ju inte direkt några andra alternativ visst iMac 2012 men den finns ju inte ens att få tag i och 27" iMac + 2st 27" Thunderbolt skärmar jag har inte ens plats för Det är väl att ställa den under bordet i så fall

Om man litar på Geekbench (Mac Benchmarks - Geekbench Browser) så är det i princip samma fart på Retina som på 2,6 GHZ quad-minin. Om du vet att inte dina program använder grafikaccelaration så kommer du inte märka någon skillnad alls mellan burkarna (förutsatt samma mängd minne).

Jag kör den gamla servern (2.0 quad) och var lite orolig över grafikprestandan i bildeprogram men det ångar på rätt bra ändå (256 GB SSD + 16GB RAM).

Ställ Minin på en sånhär: BackPack 2 - BackPack 2 - Twelve South så tror alla att det är en iMac

Ja sådant ställ hade ju inte varit fel även om jag har kvar MBP, såg inte om det fanns för 15" dock.
Frågan är ju hurpass mkt som går åt att driva 2 st externa 27" skärmar jämfört med MBP grafikkort, problemet är ju att stänger man locket på en MBP så blir den gärna rätt varm vilket också man slipper med Mac Mini!
Alternativet är väl att köpa nya iMac med 32 GB minne och köra 2st 27" skärmar bredvid då får man ju ett AS men 2 meters bildskärmar hmm.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-19 15:14

Köper du en 27" iMac kan du väl sälja den ena skärmen.

Har precis köpt den andra skärmen faktum är att jag inte gillar iMacens utseende, flärpen förstör hela intrycket men det kanske bara är jag
Dock bara en kosmetiskt sak, men att ha en 27" thunderbolt och en iMac vid sidan av ser enligt mig ännu dummare ut. Då är väl 2 Thunderbolt skärmar på var sin sida det enda rätta då skulle ju även iMacen bli snygg Hade ju varit perfekt egentligen med en skärm i mitten som man jobbar mot och 2 skärmar på sidorna för alla fönster, men som sagt 2 meter blir lite väl brett. Så iMac får nog stå tillbaka synd man inte kunde köpa iMac utan skärm.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-19 17:55
Ursprungligen av @ndreas:

Har precis köpt den andra skärmen faktum är att jag inte gillar iMacens utseende, flärpen förstör hela intrycket men det kanske bara är jag
Dock bara en kosmetiskt sak, men att ha en 27" thunderbolt och en iMac vid sidan av ser enligt mig ännu dummare ut. Då är väl 2 Thunderbolt skärmar på var sin sida det enda rätta då skulle ju även iMacen bli snygg Hade ju varit perfekt egentligen med en skärm i mitten som man jobbar mot och 2 skärmar på sidorna för alla fönster, men som sagt 2 meter blir lite väl brett. Så iMac får nog stå tillbaka synd man inte kunde köpa iMac utan skärm.

MacPro kommer inom kort i en ny version som lär täcka dina behov vilket iofs de MacPro som nu säljs också lär göra Om du behöver mer kraft snabbt så kanske det är läge att köpa en beggad Mac Pro. För att sedan byta upp dig när den nya kommer.

1
Bevaka tråden