Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

wake-on-lan med airport extreme

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hur ställer man in wake-on-lan till en dator på en airport extreme?

  • Medlem
  • 2012-11-19 14:58

Systeminställningar -> Strömsparare -> Strömadapter -> Vakna för trådlös nätverksåtkomst.

Mer info: About Wake on Demand

wake on demand är väl inte samma sak som wake on lan?

och var inte på datorn jag ville ställa in men tack ändå!

det är routern som skall konfigureras som jag sa (datorn som skall väckas kör windows home server)

Vill du ställa in din Airport Extreme till att väcka en dator? Går det? Måste väl ställas in på datorn?

nej,
wake on lan ställs in på routern så att när man skickar ett så kallat "magic packet" till routern som i sin tur skickar vidare den till det IP man ställt in så att den bootar upp datorn.

visst man måste ju aktivera wake-on-lan på nätverkskortet i datorn också men det är ju en smal sak i skillnad till konfigurationen av routern..

  • Medlem
  • 2012-11-19 15:12

Aha, du har en PC kopplad med sladd till en AE som du vill väcka?
Isåfall trodde jag inte att man behövde ställa in nånting, utan att AE:n kan vidarebefordra WOL-paketet till PC:n utan vidare.

tror inte AE kan skicka vidare bara så där utan att konfigurerar den för det. eller är rätt övertygad om det för isåfall hade det fungerat nu

  • Medlem
  • 2012-11-19 15:15
Ursprungligen av tqila:

tror inte AE kan skicka vidare bara så där. eller är rätt övertygad om det för isåfall hade det fungerat nu

Är den kopplad med sladd ska det funka rakt av. Kör du trådlöst tror jag inte att det funkar med annat än Macar.

den är kopplad med sladd, men det funkar inte..

ska väl tillägga att jag körde med wake-on-lan innan jag bytte router.
då hade jag en d-link och allt fungerade fint så allt är korrekt konfigurerat på datorn/nätverkskortet.

så än en gång är jag faktiskt ganska övertygad om att man behöver konfigurera AE för wake on lan.

  • Medlem
  • 2012-11-19 15:22
Ursprungligen av tqila:

den är kopplad med sladd, men det funkar inte..

ska väl tillägga att jag körde med wake-on-lan innan jag bytte router.
då hade jag en d-link och allt fungerade fint så allt är korrekt konfigurerat på datorn/nätverkskortet.

så än en gång är jag faktiskt ganska övertygad om att man behöver konfigurera AE för wake on lan.

OK. Själv har jag aldrig haft några problem med att få det att funka via sladd, men sen har jag å andra sidan inga PC:ar på mitt nätverk.

Det finns f.ö. en lång tråd på Apples supportforum med folk som inte kan få sina Mac:ar att vakna ordentligt...
https://discussions.apple.com/thread/3730063?start=135&tstart=0

  • Medlem
  • 2012-11-19 15:19

Om man läser lite på sidan som jag länkade till, så hittar man en hint om hur man får det att funka med en PC:

Citat:

Any TCP/IP network client can interact with a Mac running Mac OS X v10.6 or later and cause it to Wake on Demand. For Microsoft Windows, Apple recommends installing Bonjour for Windows. Bonjour for Windows is included with iTunes and Safari for Windows.

Har inte testat själv dock...

är verkligen wake on demand samma sak som wake on lan?
(bonjour är för övrigt installerat på servern pga att jag kör airvideo)

  • Medlem
  • 2012-11-19 15:24
Ursprungligen av tqila:

är verkligen wake on demand samma sak som wake on lan?
(bonjour är för övrigt installerat på servern pga att jag kör airvideo)

Tekniskt sett har jag ingen aning. Jag bara misstänker att man använder det till samma sak, dvs att få en dator i andra änden att sluta vila sig.

haha, teknikens värld slutar aldrig att förvåna mig.

nu helt plötsligt så fungerade det..
gjorde på precis samma sätt som förra gången, ett så kallat "just to be sure"-test och då funkade det!

jaja, tack för hjälpen iaf!

och för de som undrar så det enda jag gjorde denna gången var att aktivera wol på nätverkskortet (i mitt fall var det redan det)
och en portforward på port 7 till det IP som jag vill väcka.

and thats it.. så det verkar ju faktiskt som att AE tar hand om allt det där av sig själv (till skillnad mot min d-link som jag var tvungen att skapa en virtuell server och forwarda en port till den som sedan skickade vidare till servern)

(använder mig för övrigt av iwol-appen till iphone och där knappar man bara in mac-adress, host och port)

  • Medlem
  • 2012-11-19 16:15

Det bästa sättet att lösa problem brukar vara att beklaga sig för andra. Så fort man gjort det löser det sig av sig själv...

Haha så sant

1
Bevaka tråden