Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari och Flash?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vännäs
  • 2012-11-17 12:54

Hej på er. Här är en nybörjare så jag ber om ursäkt om detta ligger i fel fack... Jag har försökt att kolla runt men jag hittar inget lämpligare, så ni med yxan i beredskap får ställa er på kö och ta en nummerlapp!

Jag har en Macbook pro 13" early 2011 som jag uppgraderat minnet på till 8 GB, i övrigt som när jag köpte den. Jag installerade Mountain Lion så fort jag bara hörde att det kommit ut. Jag kör apples Safari eftersom jag trivs med det och vill helst inte byta till eldrävar och allt vad som finns att tillgå... chrome gillar jag inte alls... Sen har jag kört alla uppdateringar som hittats, även om dom är otroligt få. Problemet är när jag loggar in på www.atg.se och går in i lopplistorna där, då går det inte att scrolla alls, sidan är fast och det är precis som om scrollen inte finns... Jag har läst att det är fler som har problem med detta men jag kan inte se att det finns någon fix för det.
Är det någon som vet mer om det här problemet eller till och med har en workaround för det? Eller ska jag fortsätta att svära? Det verkar ju som att ingen (Apple eller atg) vill ta tag i problemet. atg skyller på apple och har inget med saken att göra säger dom, apple svarar inte alls, så jag antar att dom samtycker. Men inget verkar hända, det är ju inte något nytt problem längre...

/Traste

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-17 13:11

Vad händer om du går in på ATG Classic?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-11-17 13:12

Det verkar vara flera som har samma problem som du.
https://bugbase.adobe.com/index.cfm?event=bug&id=3302758

Jag antar att det du kan göra är att invänta att Apple gör något åt problemet. Men man kan ju undra hur högt prioriterat det är hos Safari-teamet givet Apples avoga inställning till Flash Player.

Men saken är väl också att den ett j*kla ofog att i dessa tider göra en hemsida helt i Flash. ATG valde en teknisk lösning som inte har framtiden för sig. Men visst, att några få Mac-användare inte kan skrolla är väl kanske en rimlig uppoffring givet vad det kostar att bygga om sin hemsida med modernare lösningar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-17 14:07
Ursprungligen av jahve:

Men saken är väl också att den ett j*kla ofog att i dessa tider göra en hemsida helt i Flash. ATG valde en teknisk lösning som inte har framtiden för sig. Men visst, att några få Mac-användare inte kan skrolla är väl kanske en rimlig uppoffring givet vad det kostar att bygga om sin hemsida med modernare lösningar.

+ alla med iPhones/iPads och alla med nya och framtida versioner av Android. Fascinerande att de har råd att utesluta så stora kundgrupper, såna dumheter borde stannat i 1990-talet.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-17 14:20
Ursprungligen av oskard:

+ alla med iPhones/iPads och alla med nya och framtida versioner av Android. Fascinerande att de har råd att utesluta så stora kundgrupper, såna dumheter borde stannat i 1990-talet.

Varför det? Flash är ju ofta den bästa lösningen för spelsiter. Flash har ju en del smarta funktioner som andra lösningar saknar och för de som inte har Flash så finns det ju alternativ på ATG siten.
Att en del hatar Flash beror mer på dåliga sitekonstruktörer än på Flash i sig.

  • Medlem
  • Vännäs
  • 2012-11-17 13:51

Frazze - Det fungerar bra på i stort sett alla andra sidor med scroll, inklusive classic. Så det är atg.se som är mitt "stora" bekymmer.

Jahve - Visst har du rätt i det du säger, det är nog bara att det alltid varit problem med atg.se och mac. Tidigare låg dock problemet hos atg, då tog det bara drygt 6 år att rätta till det, så jag skulle tro att det tar runt 60 nu när problemet är apple´s...
Men visst måste man säga att det är ett underligt val, just att bygga en sådan sida som atg i flash, vad tänker dom på tro? eller med? Till och med jag, som är totalt inkompatibel med hemsidor, fattar att det är en kass lösning.

Men men, det är nog bara att byta till en annan web-läsare om man anser att man inte kan leva med "problemet"

Tack för era snabba svar i alla fall!

/Traste

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-17 14:44
Ursprungligen av Traste:

Frazze - Det fungerar bra på i stort sett alla andra sidor med scroll, inklusive classic. Så det är atg.se som är mitt "stora" bekymmer.

Vad skiljer sig classic.atg.se från atg.se? Du säger ju att scroll (=classic.atg.se?) fungerar. Vad jag försöker förstå är vad som är värt att lägga ned tid på i atg.se som saknas i Classic-läget. Helt enkelt att lyfta upp diskussionen från "Flash ska banne mig fungera på OSX"...

  • Medlem
  • Vännäs
  • 2012-11-18 11:17
Ursprungligen av frazze:

Vad skiljer sig classic.atg.se från atg.se? Du säger ju att scroll (=classic.atg.se?) fungerar. Vad jag försöker förstå är vad som är värt att lägga ned tid på i atg.se som saknas i Classic-läget. Helt enkelt att lyfta upp diskussionen från "Flash ska banne mig fungera på OSX"...

Tjena igen! Classic är, vad jag förstår, inte uppbyggd i Flash. Fast det där är jag ingen hövding på, så det vet andra bättre hur den är tillverkad. Men anledningen till att jag vill att "vanliga" atg ska fungera är att det är en enklare sida vad det gäller användningen, när man använder classic så är det krångligare att lägga ett spel t ex. det finns ingen möjlighet att ha startlistorna framme och samtidigt ha kupongen framme för ifyllnad, det går inte att titta i lopparkivet för att se äldre körda lopp. Så det är en hel del som fattas på classic, inte bara att det ska fungera. Sedan kan man alltid säga att "jamen ha ett till fönster öppet med startlistorna då"
Jodå, det går ju. Men till slut blir det för mycket öppna fönster, då slutar det att vara kul och övergår till att bli arbetsamt, jag har så pass många olika sidor öppna en speldag ändå, så jag vill gärna minimera det, dock inte genom att använda flikar eftersom man ibland vill se och jämföra två eller fler sidor... Dessutom sitter jag på en PB 13" så man har ju inte så stor skärm heller, det går bättre med många fönster på en större burk... Så nu vet du varför jag irriterar mig över att det inte fungerar!

/Traste

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-17 14:29

Finns det alternativ så är det en annan sak. Men de siter som bara har Flash utesluter väldigt stora (och ökande) grupper.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-17 16:30

Min sambo har länge haft problem med atg.se i Safari, han har varit i kontakt med atg men de har inte lyckats få det att fungera tillfredsställande. Till slut gav han upp och kör istället atg.se i Firefox.

  • Medlem
  • 2012-11-17 18:07

Testade atg.se i Chrome, det gick, men det var rätt segt. Kanske beroende på min gamla mini och halvsegt internet?

  • Medlem
  • Vännäs
  • 2012-11-18 11:19
Ursprungligen av alix:

Testade atg.se i Chrome, det gick, men det var rätt segt. Kanske beroende på min gamla mini och halvsegt internet?

Jodå, jag får det också att fungera i chrome, men som jag skrev tidigare så vill jag inte byta till chrome. Jag vill köra safari. Detta för att jag ofta använder pinch för att förstora text på sidorna, jag ser dåligt så det är till stor hjälp att pinch fungerar. Tyvärr klarar inte chrome av det. Annars vore det ju ett alternativ...

/Traste

  • Medlem
  • 2012-11-18 16:46
Ursprungligen av Traste:

Jodå, jag får det också att fungera i chrome, men som jag skrev tidigare så vill jag inte byta till chrome. Jag vill köra safari. Detta för att jag ofta använder pinch för att förstora text på sidorna, jag ser dåligt så det är till stor hjälp att pinch fungerar. Tyvärr klarar inte chrome av det. Annars vore det ju ett alternativ...

/Traste

Jag testade just för att se om det kunde vara något annat än just webbläsaren, och jag tyckte att sidan var seg jämfört med annan flash i Chrome. Sedan undrar jag vad du menar med "pinch". Är det ett tillägg? Att förstora generellt går ju som Gnulia skriver, men det finns tillägg i Chrome som förstorar/förminskar enbart text, se länkarna. Safari och Chrome är rätt olika i sina upplägg, och jag retade mig på Chrome länge, men nu har jag vant mig och föredrar Chrome på många sätt (jag kör Snöleopard så Safari är föråldrat).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-18 16:23

Själv använder jag cmd + när jag vill förstora och cmd - när jag vill förminska, det fungerar i alla webbläsare, åtminstone Chrome, Safari, Firefox och Opera.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-18 17:17

Pinch är gesterna man använder på trackpad och iOS-enheter.

  • Medlem
  • 2012-11-18 17:53
Ursprungligen av kenjon:

Pinch är gesterna man använder på trackpad och iOS-enheter.

Tack! Ja, se denna svengelska...

  • Medlem
  • Vännäs
  • 2012-11-19 00:44

Visst fungerar cmd+ om man vill förstora, det håller jag med om, dock så fungerar det inte att förstora så på en sida som t ex atg.se. Om det är flash eller inte som stökar, det låter jag vara osagt, även om jag gärna skyller på just den boven... Jag hatar flash så oerhört så snart ställer jag undan macen och kör pc i stället, då märker man i alla fall inte hur kasst saker och ting är...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-19 08:21

Har du slagit på Zoom i Hjälpmedel under Systeminställningar?

  • Medlem
  • Vännäs
  • 2012-11-20 06:45
Ursprungligen av kenjon:

Har du slagit på Zoom i Hjälpmedel under Systeminställningar?

Japp, eller rättare sagt, jag har inte stängt av det, zoom är ju på som förval. Tycker det är så sjukt att det inte fungerar men det är väl bara att hoppas att apple bryr sig så pass mycket så dom fixar det om några år... det var problem tidigare med mac + atg, det tog bara 6 år att fixa... Fast, då låg bollen hos atg...

  • Medlem
  • Vännäs
  • 2012-11-24 02:00

Om det är någon som är intresserad så kan jag meddela att jag upptäckt något som jag själv ser som intressant idag. Om jag öppnar Safari och tar mig till startlistorna på atg.se, så går jag in på ett lopp och först zoomar in sidan något, det spelar ingen roll om det är mycket eller lite, dock måste den röra sig en smula i alla fall. Efter det så fungerar det att scrolla med hjälp av touchpaden... vore kul om någon med en mus kunde testa det här också. Jag hoppas att jag förklarat så ni förstår vad jag är ute efter...

Nu är det bara att hoppas på att det inte är något tillfälligt som händer i dag. Jag har testat ett flertal gånger till och från under dagen och det verkar då hålla i sig... Min lycka är gjord...

/Morbid

1
Bevaka tråden